Sommarjobba i stall?

LNellen

Trådstartare
Jag har börjat fundera på det här med sommarjobb (är 16 år) och tror att det skulle vara spännande och lärorikt att få jobba på t.ex ett tillridningsstall, stuteri eller liknande. Är det någon här som vet hur man ska gå tillväga för att hitta ett sådant jobb? :)

Sv: Sommarjobba i stall?

det brukar finnas många som söker stallskötare, praktikanter eller elever under sommaren, lönen är ofta dålig och dagarna långa men det är väldigt roligt ^_^.

vill du jobba som stallskötare så får du räkna med att dom vill att du ska bo på gården eller i närheten,

Låter absolut som en bra ide, att starta arbetsdagen med att mötas av gnäggande hästar är underbart :love:

Tänk igenom din bekantskapskrets efter folk som är, eller känner, hästfolk, kanske kan du fråga din ridlärare, nån äldre släkting, familjens bekanta eller liknande om hjälp att hitta ett bra ställe. Använd eventuella kontakter helt enkelt. Annars leta själv efter intressanta ställen, skicka ett mejl eller brev och presentera dig och ring sen efter några dagar.

Sen gäller det att ta ett stalljobb för vad det är, under mina år har jag upplevt att en del yngre har någon slags drömbild av hur livet som stall- och hästskötare är. Var beredd på att det är rätt jobbigt. I tanken ser man gärna sig själv stillsamt skrittandes iväg barbacka mot solnedgången en vacker sommarkväll, men i verkligheten släpar man vattendunkar, svettas och kämpar mot flugor, knott och myggor. Att jobba i ett stall handlar i praktiken mest om att fodra och mocka, släppa in och ut hästar, och att städa upp det man stökar ner under tiden. Men om man är medveten som det är det det absolut bästa sättet att lära sig massor om hästar och hästhållning, och det är både roligt och nyttigt inför framtiden :)

Välj ett bra, välskött ställe där man är noga med säkerheten och har en hästhållning du gillar, då kommer du ha en rolig sommar!

Och fram tills dess, låna boken "Hästhållning i praktiken" och läs om du inte redan gjort det :)

KL

Jag har gjort det och gör ALDRIG om det igen.

Jag var 16 år när jag tog ett sommarjobb på ett stuteri/ridskola/tillridning/ seminstation.

Otroligt långa dagar, mycket slit, lite betalt och psykisk påfrestning. Slavarbete kan man kalla det.

Visst tusan lärde man sig otroligt mycket. Men det var den hårda vägen och är något av det värsta jag gjort ändå.

Ta verkligen reda på vart du kommer. Många kommer att utnyttja det faktum att du är ung och de "vet bättre" och ska lära dig. Billig arbetskraft.

Men jag vill samtidigt inte avråda dig om du vet att det är ett bra ställe som kommer att behandla dig väl. Då säger jag verkligen Go for it!

Men var kritisk!!

De låter som ett jätte bra sätt för dig att få lite inblick i hästjobb. Dock som alla sagt innan så är de mycket slit jobb och långa dagar, men om du verkligen äskar hästar kommer du uppskatta de i längden, man lär sig jätte mycket. Och kontakter är din bästa vän, med bra kontakter kan du komma riktigt lång och hitta toppen jobb men ofta är hästbranschen så att man måste jobba sig uppåt från botten.
Men kolla stallen noga, hur många hästar dom har och hur många som arbetar där, så kan du få ett hum om hur mycket de är att göra.

Samma här. Jobbat både hos OS-ryttare och på bohemisk hästgård. Visst, det är lärorikt, men fan så tungt för själen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka