Sommarhäst!!

P

Pruffen

Hej allihop!
Jag längtar jätte mycket efter sommaren för då ska jag ha en sommarhäst för första gången! Det är en islandshäst och jag kommer kunna cykla dit och rida när jag vill, som en sköthäst. Jag kommer nog mest rida ut i skogen men även lite i ridhuset. Jag har tänkt ut ett litet schema, och tänkte förutom att rida ut i skogen träna lite hoppning, dressyr, och horsemanship för skojs skull. Har ni några tips? Vad kan jag göra för övningar? Tacksam för svar :)
p.s. Jag är en 14 årig tjej som ridit i 4 år, bara så ni vet vilken nivå jag är på!! Hästen vet jag inte än, det finns många att välja på så jag vet inte riktigt vilken som blir min favorit men hade tänkt test rida allihop. :banana: Tror dom är mest ridna i skogen och lite i ridhuset kanske.

Sv: Sommarhäst!!

Tycker det låter bra med blandade aktiviteter :) Stäm bara av med ägaren så att han/hon t.ex. accepterar hoppning. I övrigt är bästa rådet att ha kul! :-)

ska du hjälpa till i ett stall och motions rida några hästar eller ska du hyra en sommar häst? då du bara ridit i 4år(även om du är duktig på att rida) så är det alltid bäst att prata med ägaren och få reda på vad man får göra med vilken häst, tex en häst är kanske jätte snäll att rida i ridhuset med men sticker när man rider ut och en annan är kanske lugn i skogen men drar iväg över hinder.
mitt tips då man får rida nån annans hästar en längre tid är att skritta de första gångerna och trava lite lätt, när jag började motionsrida grannens hästar för 3 år sedan så skrittade och travade jag i ca 2 veckor, sen när jag skulle börja galoppera så stack hästen direkt, men då jag lärt känna den i skritten och traven så fick jag ordning på hästen.
när du rider ut första gången så är det alltid bra att ha ägaren med, då riskerar du inte att rida villse^_^ och då kan h*n berätta var det är lämpligt att t ex galoppera/trava och sånt. de flesta hästägare blir nog inte glada om skötaren flängrider i skogen eler försöker på att hoppa med en häst som blir galen på hinder utan att h*n frågat först. vissa tycker inte ens om att man hanterar hästen på fel sätt (t ex rida utan benskydd, ställa upp hästen i gången för att ryckta och sånt, dvs fråga mycket och ofta om allt^.^)
(förlåt om jag avskräcker dig men man bör vara säker på hur man ska hantera ägaren lika mycket som hästarna)
lycka till med häst sommaren!!

mvh Buck (som fick lära sig den hårda vägen hur man är en bra häst skötare:P)

Åh gud vad kul det låtet. Jag vill också vara 14 år igen och ha en sommarhäst :love:. Jag tycker att det låter klokt med ditt blandade schema med mest uteridning. Ha kul i sommar med hästen och kom ihåg att vara anvarsfull och plikttrogen :bow:

ska hyra hästen för vem det nu var som frågade, men ska ha kvar den i stallet som den vanligtvis bor på. :) tack så jätte mycket för alla svar! ska tänka på allt det där i sommar. :D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar