Sommarhage

T

TAphoto

I sommar ska jag kanske hyra häst , det är två hästar de ska stå där i fyra veckor, så hur mycket bete behöver dom? ( de ska stå på kraftigare bete i slutet av sommaren, hemma)

Moderator får gärna flytta tråden om en ligger fel :o

Sv: Sommarhage

4 veckor kräver ju en rellativt stor hage...
men de märker man ju dedär kan ni inte stödfodra annars?

Jo men det är nog problemet den är nog för liten.... =(

Ungefär hur stort är det? Vet du i hektar?
Jag ska också ha två hästar hemma i sommar och de kommer gå på ca 2-2 1/2ha tror jag det är, men det bästa är ju om man då kan dela upp det på 2 hagar, så har man något att byta till när ena halvan är uppäten. Annars blir allt snart upptrampat och betet tar slut mycket snabbare.
Men jag ska ju ha hästarna hela sommaren och du har dem bara i en månad, så har du 1ha bra bete, så kanske det räcker. Men jag tror det kan bli på gränsen och du får i så fall stödutfodra som ovan nämde.
Lycka till!

När vi hade 4-5 hästar här så hade vi dom i en och samma hage hela sommaren (början av juni-mitten av augusti).
Vet inte exakta storleken på den hagen, men den är inte sådär superstor direkt..
Det betet räckte hela sommaren..
På två hästar krävs väl inte så fasligt mkt..

vad är det för häst?
det är ju lite skillnad på shettis och stort hbl.
jag har 5st stora hästar på 10hk, och det behöver de ha.

Tack för svaren, det är en D-ponny och en C-ponny. (ridskolehästar)
Betet är ca en ha. (möjligen mindre + skog)
Vi tänkte köpa en bal, som väger ca 100-200 kg och ge två kg per häst, per dag. (1 kg morgon och kväll)
Är det för mycket eller för lite?
Grästet i hagen är mycket högt. ca 50 cm kanske. Vi tänkte göra halva hagen nu i två veckor och sen andra halvan de sista två veckorna.

Jag tror inte att hästarna kommer vilja äta av höet så länge det finns bete kvar. Så vore jag dig hade jag väntat med att stödfodra tills betet börjar bli tunt. :idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar