Sommarhäst?

Pocux

Trådstartare
Hej jag är en tjej på 14 år och sen jag varit 5 alltid velat ha en häst så nu äntligen får jag åtminstone ha två hästar i 1-2 månader nu i sommar... Så jag har några frågor som jag skulle bli jätte glad om ni svarade på.:confused:

1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?

2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?

3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?

Hur mycket kommer allt kosta i den hela summan tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Sommarhäst?

1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?
Beror helt på, går inte att säga. Ska ni bygga själva eller anlita en firma? Fixar ni material själva osv.

2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?
Med tanke på att det är sommarhäst du ska ha så har säker ägaren sina synpunkter på kraftfoder m.m. Hö kostar runt 2kr/kg, hur mycket som behövs beror helt på hästen och hur mycket den kan äta i hagen och så.

3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?
Det beror på vad du har kommit överrens med ägaren, men det finns inget som säger att hästar ska gå på bete på sommaren. Men det blir betydligt billigare då man slipper köpa grovfoder.

Hur mycket det kommer kosta för dej totalt är omöjligt att svara på. Tänk på att på sommaren är det viktigt med flugskydd osv. Hästarna kommer antagligen behövas skos/verkas under tiden dom är hos dej om du ska ha dom 1-2 månader, vem ska stå för det? Du eller ägaren? Om hästen skadar sig allvarligt, vem har ansvar för det? Tänk på att skriva ett utförligt avtal om vad som gäller medan du har hästarna. Och eftersom du är under 18år så se till att en vårdnadshavare också skriver under avtalet.
 
Sv: Sommarhäst?

Om det är förta gången du ahr hela ansvaret för en häst (om inte dina föräldrar har mkt erfarenhet) så skulle först och främst rekommendera att du har hästarna uppstallade i ett stall emd andra med mer erfarenhet istället för att ha dem hemma. då får du dessutom ridsällskap när du ska ut i skogen (alltid bra att ha sällskap första gångerna på ny häst) och dessutom behöver inte någon häst bli ensam när du rider iväg med den andra. gissar att du kanske inte har padock ehlelr hemma, på ett större stall ahr du tillgång till det med. Och om du hyr en häst som kan gå på bete hela perioden så kostar det inte så mkt heller.

Att hålla en häst en månad kan kosta allt från några hundralappar till flera tusen, det beror helt på om den ska skos, skadar sig, vilket foder den äter osv...
 
Sv: Sommarhäst?

Hyrde häst av ridskolan för några år sedan,i en månad då, spån+kraft+hö gick väl på ca 1000 (blev dock tvungen att köpa väldigt mycket spån, hästf-n grisade så mycket), men det beror ju också på hur mycket som behövs och vad ägaren vill att de ska få. När jag hyrde var det t.ex. krav att hästen skulle få si och så mycket kraftfoder om dagen. Hästarna behöver inte gå på bete, men som presto sa, det blir billigare. Dessutom kan de gå ute hela natten så länge de har skydd mot regn och vind, vilket nog blir betydligt billigare att bygga än boxar. Faster hade sin islänning och ett varmblod ute i stugan en sommar, byggde då upp ett vindskydd som i princip var fyra väggar och tak, med en liten ingång. Vet inte exakt vad det kostade (kan kolla upp det om du vill), men det kan inte ha varit alltför dyrt då det aldrig användes efter det.

Håller dock med Ponylove, är det första gången är det nog säkrast att hyra in dig nånstans, dels därför att det finns andra som kan hjälpa dig och sen har du ridsällskap och den andra hästen blir inte ensam. Du kan säkert också be om att bara få hyra in hästarna i hagen så blir det billigare, förutsatt att det finns regnskydd.

När jag hyrde gick det totalt på ~4000, men då kostade det 1800 att hyra och så skodde en väns pappa om hästen nästan gratis. Men kolla vad ägaren vill att du ska göra med hästarna (foder, vem betalar för hovslagaren, veterinär ifall det behövs, får du med täcken om det behövs t.ex. regntäcke), och om du har någon möjlighet att stalla upp dem nånstans.
 
Sv: Sommarhäst?

1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?
Beror helt på, går inte att säga. Ska ni bygga själva eller anlita en firma? Fixar ni material själva osv.

2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?
Med tanke på att det är sommarhäst du ska ha så har säker ägaren sina synpunkter på kraftfoder m.m. Hö kostar runt 2kr/kg, hur mycket som behövs beror helt på hästen och hur mycket den kan äta i hagen och så.

3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?
Det beror på vad du har kommit överrens med ägaren, men det finns inget som säger att hästar ska gå på bete på sommaren. Men det blir betydligt billigare då man slipper köpa grovfoder.

Hur mycket det kommer kosta för dej totalt är omöjligt att svara på. Tänk på att på sommaren är det viktigt med flugskydd osv. Hästarna kommer antagligen behövas skos/verkas under tiden dom är hos dej om du ska ha dom 1-2 månader, vem ska stå för det? Du eller ägaren? Om hästen skadar sig allvarligt, vem har ansvar för det? Tänk på att skriva ett utförligt avtal om vad som gäller medan du har hästarna. Och eftersom du är under 18år så se till att en vårdnadshavare också skriver under avtalet.

1det enda som behövs är att bygga en boxvägg och fixa nya dörrar vi har en nära vän som är snickare så att vi bygger det nog själva:) med hjälp av honom!

Tack för svaren!:bow:
 
Sv: Sommarhäst?

Om det är förta gången du ahr hela ansvaret för en häst (om inte dina föräldrar har mkt erfarenhet) så skulle först och främst rekommendera att du har hästarna uppstallade i ett stall emd andra med mer erfarenhet istället för att ha dem hemma. då får du dessutom ridsällskap när du ska ut i skogen (alltid bra att ha sällskap första gångerna på ny häst) och dessutom behöver inte någon häst bli ensam när du rider iväg med den andra. gissar att du kanske inte har padock ehlelr hemma, på ett större stall ahr du tillgång till det med. Och om du hyr en häst som kan gå på bete hela perioden så kostar det inte så mkt heller.

Att hålla en häst en månad kan kosta allt från några hundralappar till flera tusen, det beror helt på om den ska skos, skadar sig, vilket foder den äter osv...

Någon att "rida ut" med finns det många utav så jag ser inget problem med det,

Jag har varit fodervärd i 1 år snart också medryttare innan det, Pappa har ingen "hästkunskap" alls men min ridlärare lovat att ställa upp om det behövdes också den person jag ska hyra hästarna utav.

Det där med stallet var en bra idée men pappa bor liksom lite långt ifrån civilisationen så att få skjuts hit och dit kommer inte att fungera:grin:
+att stallet här är sjukt litet så finns ändå ingen plats där:cry:

Tack!!!:bow:
 
Sv: Sommarhäst?

Jag har lite svårt att förstå en sak...

Först så skriver du såhär:
Hej jag är en tjej på 14 år och sen jag varit 5 alltid velat ha en häst så nu äntligen får jag åtminstone ha två hästar i 1-2 månader nu i sommar..

Och sedan såhär:
Jag har varit fodervärd i 1 år snart

Är man fodervärd så har man ju hästen ?
Jag fattar liksom inte..

Nåja, tänk på en sak att det kanske inte är helt enkelt att ha en häst kvar i hage eller stall när du rider på den andra. Så kolla att hästarna funkar att vara ensamma
 
Sv: Sommarhäst?

Jag har lite svårt att förstå en sak...

Först så skriver du såhär:


Och sedan såhär:


Är man fodervärd så har man ju hästen ?
Jag fattar liksom inte..

Nåja, tänk på en sak att det kanske inte är helt enkelt att ha en häst kvar i hage eller stall när du rider på den andra. Så kolla att hästarna funkar att vara ensamma

Jo det där är lite komplicerat, hästen jag är "fodervärd" på just nu är liksom inte så att jag tar allt ansvar utan det är mest så att jag hjälper till där,
Men jag är där varje dag i veckan , jag kallar det fodervärd fast jag vet att det är fel ord för det...

Plus att en av hästarna ska avlivas så hon vill inte ha kvar den andra heller så den säljer hon:cry:
 
Sv: Sommarhäst?

Jag tycker inte att en 14-åring ska ha ensamt ansvar för hästar. Det är en sak om man står på en anläggning med annat hästkunnigt folk, men inte annars. Menar inget illa med det, men det krävs en hel del kunskap för att hålla häst på ett bra sätt.
 
Sv: Sommarhäst?

Inte för att jag på något sätt vill vara elak mot dig men jag tycker inte att det är schysst mot hästarna att flytta dem för 1-2 månader till ny miljö, ny kompis och nya människor. Tänk dig själv att du bara blir hämtad och inslängd någonstans och ska bo ihop med någon du inte känner och du har ingen aning om hur saker och ting går till på det nya stället och ingen berättar det för dig heller.

Det tar vanligtvis minst två veckor innan en häst har landat i sitt nya hem såpass att det är okej att börja rida den om det inte är en häst som är mycket van vid att resa och komma till nya ställen. Det tar ofta upp till fyra veckor för hästarna att göra upp vem som är var i rang. Det innebär stor skaderisk både för dig och för hästarna.
Det tar ca 6 månader innan en häst verkligen har landat med allt vad det innebär att lära känna sin nya människa, sin nya kompis och alla nya rutiner och att den verkligen känner sig trygg och hemma.

Jag ser bara på min nya häst som jag hämtade i fredags. Hon är stressad och förvirrad, äter och dricker dåligt och springer letar och gnäggar efter sina gamla kompisar. Min andra häst har fått två broddtramp av att de stått och pipit och studsat och då anser jag att det har gått ganska lindrigt till eftersom ingen av dem är dum, båda kan hästspråk mycket bra och de har inte sparkat för att träffa den andre och de jagar inte heller varandra.

Har du otur så får du hem två hästar som är jättestressade och som skadar varandra genom bråk eller genom att den ena jagar den andre genom staketet. Då blir det bara dyra veterinärräkningar istället för mys och ridning.

Jag tycker inte att det är snällt att utsätta en häst för den stressen och risken för kolik bara för att ha den hemma så kort tid.
Kan du inte hitta ett ställe där du får vara i sommar istället? Jag hade jättegärna tagit emot någon som du som hade velat pyssla med hästarna och rida ihop med mig varje dag hela sommaren helt gratis.
Jag tror också att det är ganska svårt att få hyra hästar så kort tid. De flesta anser att det är bättre att hästen går och skrotar i sommarhagen istället för att utsättas för den stressen.
 
Sv: Sommarhäst?

Är ganska många företag, typ ridskolor och så som hyr ut sina hästar över sommaren. dock ganska dyrt, kostar ofta lika mkt i hyra per häst för en månad på sommaren som att hyra september- juni.
Jag tror faktiskt inte hästarna tar någon skada av det så länge man sköter dem bra och det är hästar som tex. går på ridskola och är vana vid att ha olika som tar hand om en och att åka runt lite. En ridskolehäst som får komma på bete och som omväxlings skull bara ha en ryttare att koncentrera sig på kan vara nog så nöjd.
Har haft sommarponny två gånger själv, en gång 4 veckor en gång 8 veckor.
Ponnyerna mådde jättebra och jag fick lära mig massor om hur man sköter en häst och se skillnaden mot att rida en häst som går 3 h om dagen på ridskolan mot en häst som bara jag rider.
Dock hade jag dem uppstallade (eller ja, på bete) i ett stall med många duktiga hästmänniskor.
Jag hade även kunnig mamma och moster som hjälpte mig.
Lärde mit mer på några veckor emd de där ponnyerna än på ett helt år på ridksolan, och då var jag ändå på ridskolan 5 dagar/vecka.
 
Sv: Sommarhäst?

Hästar som inte fungerar med att flytta runt lite tas ur verksamheterna i regel. för självklart finns det såna hästar med!
 
Sv: Sommarhäst?

När jag var 14 hade jag ihop med syrran, också 14 ALLT ansvar över våra två ponnyer. Mina föräldrar kunde INGENTING. De skjutsade givetvis överallt, betalade allt och hämtade hö, spån, foder med oss. Men ja i det stora hela skötte vi all skötsel. Allt från hur mkt foder de fick, mockning till ALLA in och utsläpp.
Vi renoverade vårat stall på egen hand ihop med mamma och det blev bra. Vi gjorde isolering, innerväggar och sådant. Det vi inte gjorde var betonggolvet som grannen lade, men gruset och armeringen lade vi. Boxarna snickrade grannen ihop. Elen och vattnet drogs såklart av någon utbildad anställd och det blev väl dyrast (vattnet iaf, men det har inte alla i sina stall). Jag och syrran gjorde hagarna helt själva, tre lagom stora, en ganska stor till bete. Vi red ut på egen hand, mina föräldrar var inte med en enda gång. Men vi red dock alltid två och två tillsammans. Vi var ganska duktig då till skillnad från många andra barn i den åldern, som knappt mockar själv.

14 år hallå man kan ta ansvar då.

1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?
Beror helt på, gör ni det själv och köper virke från ett ex. sågverk och inte något dyrt bolag, firma eller affär så blir det ju billigare. Anlitar ni några blir det dyrt. Får ni kanske hjälp av släkting, granne? Som vi. Vi tog eget virke från våran skog som grannen gjorde iordning snyggt, och så tog vi två begagnade boxdörrar. Innerväggarna köpte vi hos ett närliggande sågverk så det blev inte heller tokdyrt.

2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?
Varierar från bonde till bonde. Jag vet tyvärr inte längre för mitt hö ingår i hyran (har inte eget stall längre) men när jag hade, fick jag en fullproppad släpvagn av grannen för 500 kr. Det höll ca 3 månader för två hästar så det bör räcka till dig också. Men det brukar väl kosta ca 1-2 kr/kg. Säg att du ska ha 8 kg/hästen, blir ca 500-1000 kr månaden för många, så vi hade billigt hö :) kraftoder behövs sällan på sommaren, men ska du ge något är det väl mineraler, kanske vill du blanda det med betfor då blir det 100 kr för betfor som bör räcka under denna korta period och en hink mineraler 8 kg ca 250 kr. Vill du ha havre, lusern eller annat blir det mer givetvis.

3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?
Nej, det kommer du överens om med ägarna. Men det blir billigare och gladare hästar ;) sen slipper du box och in/utsläpp.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarhäst?

När jag var 14 hade jag ihop med syrran, också 14 ALLT ansvar över våra två ponnyer. Mina föräldrar kunde INGENTING. De skjutsade givetvis överallt, betalade allt och hämtade hö, spån, foder med oss. Men ja i det stora hela skötte vi all skötsel. Allt från hur mkt foder de fick, mockning till ALLA in och utsläpp.
Vi renoverade vårat stall på egen hand ihop med mamma och det blev bra. Vi gjorde isolering, innerväggar och sådant. Det vi inte gjorde var betonggolvet som grannen lade, men gruset och armeringen lade vi. Boxarna snickrade grannen ihop. Elen och vattnet drogs såklart av någon utbildad anställd och det blev väl dyrast (vattnet iaf, men det har inte alla i sina stall). Jag och syrran gjorde hagarna helt själva, tre lagom stora, en ganska stor till bete. Vi red ut på egen hand, mina föräldrar var inte med en enda gång. Men vi red dock alltid två och två tillsammans. Vi var ganska duktig då till skillnad från många andra barn i den åldern, som knappt mockar själv.

14 år hallå man kan ta ansvar då.

1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?
Beror helt på, gör ni det själv och köper virke från ett ex. sågverk och inte något dyrt bolag, firma eller affär så blir det ju billigare. Anlitar ni några blir det dyrt. Får ni kanske hjälp av släkting, granne? Som vi. Vi tog eget virke från våran skog som grannen gjorde iordning snyggt, och så tog vi två begagnade boxdörrar. Innerväggarna köpte vi hos ett närliggande sågverk så det blev inte heller tokdyrt.

2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?
Varierar från bonde till bonde. Jag vet tyvärr inte längre för mitt hö ingår i hyran (har inte eget stall längre) men när jag hade, fick jag en fullproppad släpvagn av grannen för 500 kr. Det höll ca 3 månader för två hästar så det bör räcka till dig också. Men det brukar väl kosta ca 1-2 kr/kg. Säg att du ska ha 8 kg/hästen, blir ca 500-1000 kr månaden för många, så vi hade billigt hö :) kraftoder behövs sällan på sommaren, men ska du ge något är det väl mineraler, kanske vill du blanda det med betfor då blir det 100 kr för betfor som bör räcka under denna korta period och en hink mineraler 8 kg ca 250 kr. Vill du ha havre, lusern eller annat blir det mer givetvis.

3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?
Nej, det kommer du överens om med ägarna. Men det blir billigare och gladare hästar ;) sen slipper du box och in/utsläpp.

Precis så har jag det också,,, men hur gjorde ni med all de tillstånd man måste ha för att få bygga?
 
Sv: Sommarhäst?

Vi hade själva stommen, ytterväggar, tak och trägolv. Så inget tillstånd krävdes. Vi renoverade alltså invändigt, slet bort gammalt golv, gjorde hål för fönster osv. Förr såg det mer ut som ett gammalt skjul.

Har du alltså inget tillstånd än/ingen stomme heller? För då kommer i inte hinna bygga till sommaren väl. Att få bygglov tar lång tid och kanske inte ens beviljas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 578
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp