sommaren är här..

E

eloon__

.. och pållen min börjar snart gå ute på natten tsm med alla andra hästar i stallet. De är ju trots allt hästar, och därför vill vi att de ska få vara ute så mycket som möjligt nu på sommaren!

Vi har planerat att ta in dom ca 14 och då ska de få lunch och sen kvällsfodra ca 21 och då bara ge kraftfoder och sen släppa ut. På stallmötet tyckte många att det blev för jobbigt att vänta på att de ska äta hö, därför får de bara kraftfoder på kvällen innan de går ut. Nu är problemet maten.. Det är min första egna häst och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det..
Hästen är en halvblodsvalack, 8år, ca 168cm.

Nu äter han:
  1. 10kg hösilage
  2. 2kg krafft groov 125
  3. 1kg havre
  4. 1kg lucern
  5. 4dl betfor
Det är då uppdelat på 3 mål..

Nu kommer det bara att bli 1 mål med kraftfoder och hösilare och ett till mål med bara krafftfoder, + att han kommer äta en jäkla massa gräs! Ska rida och träna som vanligt, så gott det går, men lite sommarlov har vi ju trots allt. Men hur skulle ni lägga upp det?
 
Sv: sommaren är här..

Tar ni in pga av att det saknas skugga i hagarna eller för att de inte ska va "tunga" i magen av gräs när ni ska rida? Nyfiken för vi har alltid släppt ut hela dygnet på sommaren och fått stå ut med gräsmagen, men sluppit mockningen *skönt*. Ok, hade nog bara delat kraften i 2 delar och gett ca 1/3 av hösilaget på lunchen (ca 3-3,5 kg) pga att de kan äta gräs drygt 2/3 av dygnet. Om de har tillräckligt med bete förstås, svårt att säga exakt du får prova dig fram lite o se om han blir tjock osv, hade nog slopat lusernet då bete oftast är proteinrikt, men som sagt, prova dig fram. Kolla hur de andra gör och fråga varför de gör si o så.
 
Sv: sommaren är här..

Ja jag undrar också varför de ska in kl 14? Står de sen inne tills de ätit sitt kvällsmål kl 21 eller fattade jag helt knäppt? :)

Och hur är det med gräs? Har ni gott om bete?
 
Sv: sommaren är här..

De går in tidigt för att det är som varmast då, för att de ska få sova, vila innan vi ska rida och sen är det inte så mycket skugga i hagen. De står inne till 21 då de får kvällsmål och går ut.

Det är ganska bra med bete, stor hage med gräs överallt!
 
Sv: sommaren är här..

Våra står inne på natten, fullblodet får kraftfoder morgon & kväll, halvblodet får bara hö. Det gäller ju att inte fodra på för mycket, gräs innehåller ju en hel del näring, så jag tror inte att det blir bra om man automatiskt utgår från att de behöver samma kraftfodermängd, och ersätter bara grovfodret med gräs.

Funkar det inte att de får fri tillgång på grovfoder inne (de timmarna det gäller) och kraftfoder när de kommer in?
 
Sv: sommaren är här..

jag hade gett 3-4 kg silage till lunch och 0,5 kg havre + betfor
sen till kvällen hade jag gett 0,5 kg havre.

tänkte, varför krafft groov?
behöver ju kanske inte mer än så då gräs innehåller mkt näring.
 
Sv: sommaren är här..

okej, jag fattar säkert inte hur mycket gräs innehåller i näring. Tänkte att det inte var så mycket! Har gett krafft groov för att han blev tunn när vi tränade mycket, men nu har det blivit bättre.
 
Sv: sommaren är här..

funderar på att göra såhär:

4kg hösilage och 0,5kg havre när han kommer in, lunch altså. Sen till kvällen får han 0,5kg krafft groov och betfor. Sen kanske ge lite uppblött lucern efter ridning.

Kan lucern och krafft, alltså sånna pellets-foder, bli gammalt? Om man inte ger så mycket nu under sommaren tänkte jag..

/e
 
Sv: sommaren är här..

du kan skippa luzern helt om inte hästen är extremt svårfödd.

men om du förvarar fodret i väl förslutna tunnor så ska det nog klara sig till hösten. möjligt är att näringsinehållet kan minska ngt.

utgå från att hästen klarar sig på bara bete vid vila.
eftersom han står inne på dagen så lite hösilage.
sen kan du fodra med havre eller betfor för extra energi.

varför ge betfor till kvällen innan utsläpp?
inte bättre att han får det till lunch efter att varit ute i 15 timmar i värmen. (=vätska) och även exra energi innan ridning. då jag anar att du rider på e.m

rider du super hårt? elit? konditionen?
 
Sv: sommaren är här..

Ja, vore kanske bättre at han får det vid lunch. Anledningen att han fått det på kvällen är att jag gör det när jag kommer på eftermiddan. Men det kanske håller sig om jag blötlägger på kvällen och sen ger på em dagen efter? Tänkte att det kanske blir äckligt av att stå?
 
Sv: sommaren är här..

ja det blir äkligt av att stå. inte bra alls. men kan ingen i stallet blöta åt dig??
 
Sv: sommaren är här..

Jo så kanske vi kan göra!
men nu ger jag ju 0,5kg krafft, behöver jag ge mineraler då? För mineraler finns det väll i krafften?
 
Sv: sommaren är här..

mineraler får pållarna i sig stora mängder i gräs o hösilage. förutsatt att det är bra värden och fint.
men alla gör som de vill, jag ger inte mineraler då jag tycker att det är som att slänga pengarna i sjön.

men ja. i krafft finns det mineraler. har dock ej koll på värdena. vet att krafft grund har samma som krafft blå miner. men kolla på kraffts hemsida om just din sort innehåller det du vill ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 829
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp