Sommareksem

L

lala

Jag fick en islandshäst på foder för en månad sedan. Ägaren sa att han har sommareksem och har eksemtäcke på sommaren.
När ska jag börja använda detta täcke? Och ska han ha det på dygnet runt?
Han går ute dyngnet runt.. Min kompis sa att jag ska använda de först sent i sommar, men nu är det ju 18 grader och solen skiner massor... När ska jag börja med täcket???

Sv: Sommareksem

du ska börja med täcket starx innan knotten kommer. Än så länge har jag inte täcke på min, men det beror på vart du bor.
Egentligen skulle du stalla in din häst. Annars kommer du få ha täcket på hästen dygnet runt...

jag har inte möjlighet att stalla in honom, han kommer gå ute hela tiden.
Hur gör man när det regnar? Det blir ju jobbigt för honom att gå med ett blött täcke på sig ju :confused:

Täcket torkar snabbt så det är ingen fara. och är det ihållande regn så kan du låta hästen vara utan den dagen.
Däremot lär 1 täcke knappast räcka särskilt långt, går det sönder måste det lagas och vad ska hästen då ha på sig? Det bör även tvättas regelbundet, lika här vad ska han då ha på sig. Flera ombyten är därför att rekommendera, och starta ja det beror på var du bör men jag kommer att starta snart och bor i mellan svergie. Så inom loppet av två veckor kommer hästen att ha täcke på sig, det är förebyggande och när väl eksemet blossat upp kan det komma att krävas kraftinsatser på hög nivå av dig och därför är det bättre att starta tidigt än för sent.

Jag började alltid i april när insekterna vaknade och de var varmt de är värst när solen går upp o ner.

vad kan man mera göra för att hjälpa hästen mot exemen?

Fungerar det att hästen går ute dygnet runt med täcket på eller måste den stallas in varje kväll?

Jag fick mitt täcke i förra veckan o har använt det sen dess..
Jag har en liten fråga till alla... Ni som har era hästar inackorderade o de står inne på natten, sätter stallägaren på täcket då varje morgon eller hur löser ni det?

nu har jag börjat använda täcke de dagar det är soligt och inte blåster för mycket.

Han har alltid haft mjäll, men nu när jag kollade hårbotten i manen märkte jag att det ser förskräckligt ut. Man ser knappt huden, bara vita korn, och på endel ställen är det lite gult också.
Vad är det som är fel? Vad ska jag göra???? :confused:
Jag har funderat på att börja rycka bort lite man, asså bara virar runt mankammen och rycker bort så han får lite tunnare man så de sen blir lättare att duscha honom, tänkte göra det i sommar när det blivit varmare...

Har täcke på nu sedan ett par veckor tillbaka. Har tvättat med hexocil en gång. Mjällig och en aning tendens till skorv på öronen och lite i mankammen.
Hästen skall få vara ute hela sommaren med eksemtäcke så får man smörja och tvätta.

Oj det låter som du har mycket att lära dig! Jag har en eksemhäst sen 3 år tillbaka. Det är MYCKET jobb och MYCKET forskning på vad som är bäst för hästen. Sök gärna på mina tidigare startade trådar. Jag har lagt ut en tråd om eksem. Det du måste göra är att kolla över foderstat, hagen (helst utan träd, dock måste skugga finnas), täcken måste finnas rena o hela, olika krämer att smörja med tex. zinkpasta på sår och Equielotion som lindrar klåda, använd Salicyssyra 3%-ig och droppa i man o svan mot mjäll och torr "hår"-botten.
Men sök på mina trådar, där kommer du få hjälp, eller pm:a mig dina frågor så ska jag försöka hjälpa så mycket jag kan!!

Mitt russ sto har oxå eksem. Hon går ute dyngnen runt på sommaren,Men hon har tillgång till att gå in i en lada om nätterna! Natuligt viss har hon eksemtäcke på . Och nu har jag provat PROB oljan o jag tycker att de funkar jättebra till henne!
Visst syns de att de e lite avkliat i svansen men inte lika som de var furra året! Iallafall.:bump:

Självklart att man tar av och på täcket innan in/utsläpp. Det har alla i mina stall jag haft hästen i gjort. Så länge man visar hur det går till så blir det ofta smidigt och ingen klagar (mer än att hästen ser ut som om hon har en jättekondom på sig :rofl:).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31