Sommareksem

lillan222

Trådstartare
Hej
jag är medryttare åt en Friser som har börjat få soleksem. Jag har sedan någon månad tillbaks smörjat honom med helosan sol salva men eksemet kom ändå, jag smörjar fortfarande med salvan men ser ingen förbättring.

Någon här som vet en bra salva till mitt problem?

Han har det dock bara på ena sidan, där manen ligger över. Bilden var tagen igår.
Tack!
20190531_203646.webp

Om manen ligger över är det knappast orsakat av solen tänker jag. Men jag har ingen erfarenhet av liknande problem själv.

Jag skulle ha testat att fläta manen på andra sidan halsen och se om lufttillförsel löser problemet.

Om manen ligger över är det knappast orsakat av solen tänker jag. Men jag har ingen erfarenhet av liknande problem själv.

Jag skulle ha testat att fläta manen på andra sidan halsen och se om lufttillförsel löser problemet.

Man tycker ju att det borde skydda mer, men på ena sidan har han inget. Har inte sätt något liknande innan. Ska testa att fläta!

Helosan sol har väldigt låg solfaktor om du har det för den sakens skull. Hade kört Bamses barnsolkräm eller liknande om du är ute efter SPF :)

Jag skulle inte ha en eksemhäst utan täcke. Ägaren bör inskaffa ett eksemtäcke för att minska skoven och underlätta för hästen.

Han har inte alltid haft eksem, han hade det iaf inte förra året. Problemet med täcke är att det kommer troligen slita mycket på hans man, som jag håller på å sliter med att få lång 😂

Eksemtäcket skyddar hästen så att den inte ska få så svår eksem. Med eksem kommer klåda som besvärar hästen.
Hästens hälsa bör komma först.

Ja självklart! Jag vill dock först och främst testa de första tipsen som jag har fått och ifall jag märker att det inte funkar eller blir värre så får ett täcke sättas på såklart.

Finns det kanske något bra tips till vad man kan göra för att det inte skall slita så på manen,när man har täcke med hals🤔

Ja självklart! Jag vill dock först och främst testa de första tipsen som jag har fått och ifall jag märker att det inte funkar eller blir värre så får ett täcke sättas på såklart.

Finns det kanske något bra tips till vad man kan göra för att det inte skall slita så på manen,när man har täcke med hals🤔
Jag använder Boetts eksemtäcke och har aldrig märkt att täcket sliter på manen. Eksemen däremot fördärvar manen.

Hästen är överkänslig mot knott.
Skydda hästen mot insekter. dvs finns det knott så ska hästen stallas in på kvällen innan knotten kommer. Flugtäcke med hals och mage ett måste vid hagvistelse, minst 2 st. Tvätta häst och flugtäcke regelbundet. Insekts spray samt smörja torra ställen.
Kliar det för mycket ryker hela manen. Att ställa en häst utan något att ha något klia sig på samt inte skydda den för insekter är djurplågeri. Säger inte att det är fallet här men det förekommer. Finns många eksemtrådar. Eksemet är helt beroende på att man sköter det för hästens bästa. På en välskött eksemhäst syns det inte att hästen har eksem. Ett stort åtagande att sköta om en eksemhäst. Men det finns inga genvägar.

Ja detta är inte soleksem, det drabbar bara ljusa partier med tunn hud och visar sig som vätskande sår. Hästen lider som sagt av knott och kanske även av andra bitande insekter.

Vågar påstå att solen inte har ett dugg med det där att göra, så att smörja på solcreme lär inte hjälpa alls. Eksemtäcke på, skulle jag säga.

Säger också knott. Sett en islandshäst som kliat av sig hela manen, det måste ha varit otroligt obehagligt för hästen. Har aldrig sett att det skaver nånting på manen med eksemtäcke, tvärtom har manen blitt finare just av att dom slutar klia så mkt.

Soleksem, fick en häst jag hade på lån. Hon hade stor bläs med ljus mule, det blev stora sår på den stackars mulen. Såg inte alls ut som det på din bild, men där hjälpte solskydd och det läkte fint. Så, nä tror inte heller det är på grund av solen.

Förstår att du funderar över manen. Min nordsvensk går oftast med en inbakad fläta under täcket, samt massor med pälsglans. :) Funkar ganska bra hittills men lite slitage blir det. Men mindre slitage än när hon gick utan täcke och kliade sig innan jag insåg att hon måste ha täcke! Tror också hon blir mindre varm med manen flätad, det kan bli väldigt varmt där under när hon jobbar eller bara av en riktigt varm sommardag.

Förutom att skydda mot insekter så tycker jag att Bio skin oil från Leovet lindrar det kli som ändå uppstår riktigt bra.

Förstår att du funderar över manen. Min nordsvensk går oftast med en inbakad fläta under täcket, samt massor med pälsglans. :) Funkar ganska bra hittills men lite slitage blir det. Men mindre slitage än när hon gick utan täcke och kliade sig innan jag insåg att hon måste ha täcke! Tror också hon blir mindre varm med manen flätad, det kan bli väldigt varmt där under när hon jobbar eller bara av en riktigt varm sommardag.

Förutom att skydda mot insekter så tycker jag att Bio skin oil från Leovet lindrar det kli som ändå uppstår riktigt bra.

Köpte nyss No rub från Leovet, har hört gott om den och hoppas att det ska lindra hans klåda.

Har även sagt till ägaren att ett täcke är det bästa alternativet, dels är det i längden mycket billigare men såklart även effektivare så nu är det bara att hoppas på att hon tycker desamma 😁

No Rub tar väl inte bort insekterna som är själva problemet? Sköter man hästen rätt blir det ingen klåda.
Det är som att själv gå ut bland myggor utan myggmedel eller långärmad tröja för att sen gå in och smörja sig med lotion mot klådan. No Rub liknar Horsol , huden mjällar av och frisk hud återbildas i bästa fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 043
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka