Sommareksem

Islandstok

Trådstartare
Ni som har häst med sommareksem, när börjar ni sätta på täcke? Man ska ju helst sätta på täcke innen eksemet och knotten kommer, men hur tidigt? :(

Sv: Sommareksem

Här åkte täcket på när det närmade sig +5 och sol. Så det var i aprill för det mesta.

Det här har ingenting med täcken att göra, tänkte bara dela med mig av en grej som funkat på min gamla islänning...

Har haft eksemtäcke på honom tidigare men då detta aldrig fick vara ifred för hans hagkompisar (de roade sig med att slita sönder det i bitar - och jag misstänker att även han själv tyckte det var skitkul...) tillverkade jag en helt egen sorts olja, som jag smörjer in honom med i svansroten, mankammen och andra ställen där det kan tänkas poppa upp eksem.

Jag odlar egna ringblommor, som jag - när de blommar som mest - plockar, krossar och lägger ner i burkar med solrosolja. Detta får sedan stå och dra i ett mörkt skåp i minst ett år innan jag silar av blommorna.

Ringblomma är sammandragande och solrosolja är den typ av olja som bäst absorberas av huden, har använt denna olja i flera år nu och uppkomsten av eksem har minskat drastiskt. För 4-5 år sedan hade han femkronorsstora sår lite varstans, nu får han i värsta fall nåt litet skorpliknande - som försvinner inom 24 timmar efter att jag lagt på denna olja.

Det tar lite tid att tillverka men har varit värt besväret många gånger om.

Det här har ingenting med täcken att göra, tänkte bara dela med mig av en grej som funkat på min gamla islänning...

Har haft eksemtäcke på honom tidigare men då detta aldrig fick vara ifred för hans hagkompisar (de roade sig med att slita sönder det i bitar - och jag misstänker att även han själv tyckte det var skitkul...) tillverkade jag en helt egen sorts olja, som jag smörjer in honom med i svansroten, mankammen och andra ställen där det kan tänkas poppa upp eksem.

Jag odlar egna ringblommor, som jag - när de blommar som mest - plockar, krossar och lägger ner i burkar med solrosolja. Detta får sedan stå och dra i ett mörkt skåp i minst ett år innan jag silar av blommorna.

Ringblomma är sammandragande och solrosolja är den typ av olja som bäst absorberas av huden, har använt denna olja i flera år nu och uppkomsten av eksem har minskat drastiskt. För 4-5 år sedan hade han femkronorsstora sår lite varstans, nu får han i värsta fall nåt litet skorpliknande - som försvinner inom 24 timmar efter att jag lagt på denna olja.

Det tar lite tid att tillverka men har varit värt besväret många gånger om.

Vilket härligt knep! Jag sparar det i bakhuvudet ifall att jag får någon exem-häst i framtiden :bow:

Ofta beror det inte på knotten, utan på dom kraftiga beten vi har här i Sverige. Som gör att hästarna blir extra känsliga för knott och myggbett, så tar du bort betet blir de inte överkänsliga längre. Mycket bättre än att låta dom få gå med det extremt jobbiga eksemtäcket.
Balansera magen med hjälp av örter (ex från alyose) och så finns där även utvärtes smörj att köpa som är bra för just eksem.

Ofta beror det inte på knotten, utan på dom kraftiga beten vi har här i Sverige. Som gör att hästarna blir extra känsliga för knott och myggbett, så tar du bort betet blir de inte överkänsliga längre. Mycket bättre än att låta dom få gå med det extremt jobbiga eksemtäcket.
Balansera magen med hjälp av örter (ex från alyose) och så finns där även utvärtes smörj att köpa som är bra för just eksem.

Ja jag håller inte med dig här, utan det förhåller sig nog mer som så att. Vid frodigt bete = mycket insekter de trivs ju där. Kort och magert bete eller sandpaddock = inga insekter där är det ju inga bra förhållanden.

Ämnar nog hålla med föregående talare.. Min häst gick dessutom hela sommaren på mitt frodiga bete dagtid iklädd eksemtäcke och flyweil och var helt symptomfri.
Jag tror inte heller att eksemhästarna uppfattar dessa täcken som extremt jobbiga, utan snarare som en befrielse från de extremt jobbiga insekterna.

Håller inte med dej. Det är svidknotten som mitt sto reagerar på och mest i kombination med sol. Efter att ha inköpt ett boett täcke så är allt lugnt, dock får hon switch ett antal gånger under sommaren. Hon är den hästen i flocken som alltid står lugnt även om det är mygg, bitare och andra flygfä som gör att de andra blir irriterade. Kryper självmant in i täcket efter ridtur.
Täcket åker på i mitten av april ca. Är på ALLTID utom vid ridning.
Kan oxå tillägga att vi har precis samma sommarbete som det året hon fick sina problem. Mager ängsmark.
peppar peppar hon har inte kliat sej på två somrar och det är dessa somrar hon haft täcke.
Allt går superbra, dock är jag ledsen att inte kunna använda henne i aveln.

Vilket härligt knep! Jag sparar det i bakhuvudet ifall att jag får någon exem-häst i framtiden :bow:

Ja, det har funkat över förväntan. Skulle kanske ha tillagt att oljan även fungerar på småsår, har använt den på hästen, mig själv och mina barn när de var små.
MEN! Använder man oljan på sår får det ALDRIG vara infekterade sår, då "kapslas" skiten in, så att säga. Ytliga sår däremot går bra, man får använda sitt omdöme väl och hålla i minnet att oljan är sammandragande.

Man bör också ha i åtanke att olja kan bränna huden om den används på fel sätt, smörjer man en häst med olja bör detta ske kvällstid så att oljan verkligen hinner absorberas innan solen kommer fram igen. Annars leker man friterad pommes med sin stackars ponny, och det är inget bra alls eftersom brännsåren ger permanentskador som kan förvärra eksemet.

Jag avstår därför personligen från olja av den orsaken för att vara på säkra sidan.

Man bör också ha i åtanke att olja kan bränna huden om den används på fel sätt, smörjer man en häst med olja bör detta ske kvällstid så att oljan verkligen hinner absorberas innan solen kommer fram igen. Annars leker man friterad pommes med sin stackars ponny, och det är inget bra alls eftersom brännsåren ger permanentskador som kan förvärra eksemet.

Jag avstår därför personligen från olja av den orsaken för att vara på säkra sidan.

Tja, vräker man på massor med olja så blir det ju så, på vilken hud som helst, människa som djur. Den olja jag använder behövs det inte mer än några droppar av som man masserar in mycket lätt; huden absorberar den omedelbart.
Dag eller kvällstid för behandling är nåt man får avgöra från fall till fall. Om eksemet/såret är öppet är det inte bra med solljus heller, då frodas bakterierna, plus att flugor tycker det är smaskens. På den tiden min häst hade mycket eksem och det var soligt ute, brukade jag först tvätta med koksaltlösning-låta torka-lägga på lite Helosan (för att hålla flugorna borta). Senare på dagen gick jag på med vadjagnuhade, nån slags eksemkräm som han snabbt blev immun mot.
Men efter att jag kom på idén med oljan har det inte behövts mer än några droppar per dygn och självfallet skulle jag inte komma på tanken att hälla den över honom, särskilt inte när solen gassar på!
Sunt förnuft och lite allmänt omdöme, som sagt.

Nej det är ju det den inte gör, absorberar. Olja lägger sig som en hinna på huden, och om du känner efter så kommer du alltid ha en fet hinna där vilket just är ett tecken på att den inte absorberas.

Olja används ju med fördel för att binda fukt i huden, jag använder olja för att binda fukt i hoven.

Nej det är ju det den inte gör, absorberar. Olja lägger sig som en hinna på huden, och om du känner efter så kommer du alltid ha en fet hinna där vilket just är ett tecken på att den inte absorberas.

Olja används ju med fördel för att binda fukt i huden, jag använder olja för att binda fukt i hoven.

Det är därför jag använder just solrosolja, den absorberas av huden. Testa så får du se.
Om denna olja inte fungerade på min häst, eller den på något vis skulle få honom att må dåligt - och det har fungerat i många år - så skulle jag inte använda den.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: skiesabove
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
597
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka