SOMMAREKSEM, MYGGOR O SHETTIS

E

EdisonM99

Hur vet man att hästen har soleksem??? Vanligt bland shettlandsponnyer??? Min häst har knutor över hela kroppen och jag kan inte koppla om det är bett eller VAD??? Båda hästarna sprutas dagligen med myggmedel och äter vitlök och dricker vatten med äppelcidervinäger. Den stora hästen har jag haft i fyra år och hon klarar sig alltid bra mot insekter på den här kuren, men den lilla har jag haft i 1 1/2 månad och det är inte klokt... Har noll erfarenhet av shettisar men jag tycker fruktansvärt synd om det lilla livet. Har provat med Switch, täcke, spray, shampo osv. :(

Det låter inge vidare. :crazy:
Jag skulle ta ut en veterinär som kan kolla upp det där.

Oftast så kommer ju utslag innifrån. Det kan ju vara nått som den inte tål. Tex så gör ju äppelcidervinägern att magen surnar då det är mycket syra i. Mår inte magen bra så brukar ju det visa sig utåt.

Jag skulle också ta reda på orsaken. Kanske med hjälp av en veterinär för att få det bekräftat att det verkligen är eksem.

Visst finns det en del eksemshetland. Tyvärr avlar folk på dem så de blir ju inte färre. :smirk:

Finns det då eksem täcken att lägga på dessa små varelser?

Liknande trådar

C
Hästvård Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka