Sommardäck+vinterdäck?

sasucatu

Trådstartare
Ngn som vet vad som händer om polisen stoppar mig och jag har sommardäck på bilen, men vinterdäck på transporten?

Ska tävla på söndag, o har inga sommardäck... :crazy:

Sv: Sommardäck+vinterdäck?

Man ska ha samma sorts däck på bilen som på släpet. Förut kunde man köra som du nu kommer att göra, men det är inte tillåtet längre.

Vad jag vet så är det böter men är inte 100% säker på det...

Tror inte det händer något alls i april, tvärtom är däremot olagligt ('bästa' däcken ska sitta på släpet).

I maj däremot är det inte tilloåtet att ha dubbdäck alls, förutom om det behövs pga vinterväglag.

95johsv skrev:
Man ska ha samma sorts däck på bilen som på släpet. Förut kunde man köra som du nu kommer att göra, men det är inte tillåtet längre.

Vad jag vet så är det böter men är inte 100% säker på det...
Nej så är det inte, inte enligt Vägverkets hemsida och den litar jag på.

Två länkar
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

http://www.vv.se/templates/page3____2880.aspx

Till sasucatu
Det är alltså tillåtet med sommardäck på bilen och vinterdäck på släpet. Dubbdäck får du dock bara använda till 30 april.

Senast ändrad:

Alla:

Ok, då blir jag inte pank på kuppen, om konstapeln stoppar mig. ;)

Det är det att min snålhet säkert kommer att bedra mig. Vinterdäcks-släpet är billigt att hyra, därför vill jag inte hyra ett annat. Då stannar väl polisen mig och tar en superböter :D

Skämt o sido, det är alltså lugnt att ha olika däck!? Det jag vet är ju att man inte får ha tvärtom, alltså vinterdäck på bil o sommar på transport (fällknivs-effekten).

sasucatu skrev:
Skämt o sido, det är alltså lugnt att ha olika däck!? Det jag vet är ju att man inte får ha tvärtom, alltså vinterdäck på bil o sommar på transport (fällknivs-effekten).
Det står faktist bara att det inte är tillåtet vid vinterväglag att ha dubbdäck bilen och sommardäck på släpet. Vid sommarväglag är det ju faktist sämre grepp på dubbdäcken än på sommardäcken.

Men det som står där är ju handlar ju bara om att bilen har vinterdäck. Inget om att det är sommardäck...

Alltså dubbade/odubbade vinterdäck.

Kombinationen sommar/vinterdäck är enl teorin för BE/CE kort olagligt...

Eller är det bara jag som läser in att det handlar om vinterdäck???

Dubbdäck är tillåtet från 1 okt - 30 apr

Vinterdäck utan dubb är tillåtna året runt.

Bil UTAN dubbdäck får dra släpvagn MED dubbdäck under den tid när dubbdäck är tillåtet.

Efter den 30 apr skall även släpet vara utrustat med sommardäck eller odubbade vinterdäck.

Så länge det inte är dubbdäck involverade får du dra med valfria däck på bil, släp och kombinationen. Kom ihåg att det måste vara samma typ av däck runt om på transporten.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 924
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama