Sommarbetes priser!!!

Sv: Sommarbetes priser!!!

Det skiljer sej en del men tycker att de flesta har det ganska bra under sommar :grin: Vill veta mer!!!

OK jag har fragor, kanske saker som ar sjalvklara till er alla men inte till mig.
First, varfor satter ni hastarna pa bete , star de bara dar och gor inget hela sommaren?
Och varfor far de inte vara inne? ar det inte battre att de kommer ut ur solen och far vara i ett svalt stall?
Jag later mina vara ute dagtid/nattetid och sen som vanligt i stall den andra perioden. Jag har inga problem med magar (los fran for mkt gras) eller sant. Och de ar anvanda ocksa. Forstas har fatt kommentarer om detta och "stackars hastar far inte ata gras". Visst far de det, bara inte 24/7 for 2 manader rakt. Plus att de tappar muskler och har grasmage. Sen till hosten far man da spendera manader att fa dem in shape igen..
Hemma planterade jag alltid vinter rag pa eftersommaren och had pa sa satt gras aret om. Jag vet att det inte gar att gora det har forstas, men man kan ju alltid lagga ut ho i tussar runt vinterbetet/vinterhage och lata dem strosa runt pa sa satt..
Och till de som sager hastar MASTE ha sommarbete, det finns ingen lag pa det.. just en kommentar...
Ar intresserad att hora era asikter om det har..

Skulle jag lata andra hastar komma in, blev det 500 per manad incl. vatten och mineraler. Inget anvandning av stall...Men har valt att inte ha det, for mkt problem...

kat

För mig är hästar ett kringströvande djur, dvs de mår bäst av att vara utomhus. Enda gången jag kan ta in de på sommaren är om det är full åska eller oerhört varmt, då kan de stå inne i stallet några timmar mitt på dagen, dvs jag hämtar de från hagen, rider kanske på fm, blir det kokhett så låter jag de stå inne et par timmar och sedan tar ut de under seneftermiddagen igen och så går de ute på natten.

Jag rider mina hästar fast det står på bete. Kanske inte hela perioden men en större del. Dessutom är det ju så att ev småskador/skavanker blir bra igen om hästen står några veckor (nu pratar jag inte om hältor osv) har jag läst och även veterinären har sagt det.

Jag har alltid haft gräs i vinterhagarna, plus att jag lagt ut morgonhö och lunchhö.

För mig är hästarna värda detta, då det sitter i hästens natur att vara ute så mycket.

*Vad gäller i erat stall under sommaren?
*Vad betalar ni och vad ingår?
*Full stallhyra el kallhyra?
*Får ni ta ensilage el hö om det behövs?
*Är stallet helt stängt eller får ni använda det?
*Vad kostar det för utomstående att ha sin häst på sommarbete hos er?
*Vad gör stallägeren och vad gör ni? Tänker på hagar odyl.

Betalar 700:-/månad under sommarhalvåret. Hästarna går på bete från ca april/maj till november. Stallhyran är på 1400:- i vanliga fall för helinackordering.
Jag får ta hö om det behövs. Betalar då givetvis extra för det.
Stallet får vi använda som vanligt med sadelkammare osv.
Vad en utomstående måste betala vet jag inte, tror det är samma.
Stallägaren sköter allt, sen hjälper jag till ibland med vatten osv när jag ändå är där. Har staketet gått sönder hjälper jag också till med det. Jag brukar städa sadelkammaren och kratta gårdsplanen också och liknande saker.

För att hästen går på "bete" så betyder väl inte det att dom bara står?
För mej är enda skillnaden att de byter till en större kuperad hage med träd och skog och får äta när de vill. Tror det betyder mkt för hästarna att få vara i det fria på sommaren.
Vi rider dem på kvällen och tar in dem när det är väldigt varmt eller mygg och knott, annars ser jag ingen anledning att ta in dem. Det räcker väl med vintertid.
Ja, kanske de blir lite rundare, so what, tror inte att de bryr sig. Jag har hobbyhästar och mej gör det inget.
Och om du tar in dem nattetid, vad har det med solen att göra? Solen lyser väl inte då?

Jag har visserligen bara en inackordering och alla hästarna på lösdrift, men jag tar min friheten att svara ändå.

Hyran på 500 kr/månad gäller även över sommaren, vilket kan tyckas vara lite högt i mina takter, men då sköter vi allt (vatten, salt, visitering, hagar) och hästen har även fri tillgång på grovfoder över vintern så det jämnar ut sig.
Silage fodrar vi hästarna med så länge dom behöver det.

Dock har jag funderat på att ta in en unghäst till i flocken över sommaren, och vet inte riktigt vad jag ska lägga mig på för hyra då.

Hej!
till dom jag känner som har hästarna hos mig på vintern tar jag 300-500 per månad beroende på hur mycket dom är uppe själva och tittar till sina hästar. För såna som bara hyr in sig någon månad mitt i betet tar jag 1000 kr.

När jag hade min häst på lösdrift betalade jag bara 500 kr i bete per månad.
Varför får du betala fullpris när hästen bara äter gräs?

Fast det beror ju på hur stallägaren valt att fördela hyran. Vi har full hyra(1300) 8 månader/år, och lägre beteshyra(400) 4 månader. Hyran hade ju kunnat slås ut på alla månader och då bli 1000/månad. För min del vill jag gärna ha det som vi har det, då kan jag "låtsas" att hyran är 1300/månad året runt och under sommaren spara resterande pengar till oförutsedda hästutgifter. Skulle jag ha 1000/mån året runt skulle dom där 300 som blev över varje månad aldrig sparas....

Min häst går ute året runt (lösdrift) och rids året runt. Vila får han göra när det passar med tanke på väder, om jag vill åka bort osv.
Skydd mot sol/väder tar jag för givet att en beteshage har, skulle aldrig ha min häst ute i en kal hage. I så fall får man ju ta in dem när det är som varmast, alternativt bygga något skydd. Det är sommartid som våra hästar använder sin ligghall som mest, så visst vill dom komma undan sol o insekter men det behövs ju inte nödvändigtvis ett stall för det.
Sen är det ju en ekonomisk fråga också, varför fodra med hö när det finns ett mycket bättre och billigare alternativ? För att inte tala om hur mycket hellre hästar äter gräs än hö?

När jag hade min häst på lösdrift betalade jag bara 500 kr i bete per månad.
Varför får du betala fullpris när hästen bara äter gräs?

För att dom slår ut priset för hela året per månad. Sen har vi tillgång till hela anläggningen och kan stå inne på box om man så vill och fodra med hö om det finns kvar förstås. Sen ska hagarna skötas också så det är inte bara "äta gräs". Flockarna behålls på ett trevligt sätt också.

Lite tankar inför sommaren...tiden går ju fort!
Stallägare och alla andra:
Vill vet allt, har lite konflikter i våra stall så jag behöver lite kött på benen om man säger så:grin:

* Vi betalar 825:-/månad vid bete och tillgång/hålla kvar sin box.
625:-/månad endast bete.Full stallhyra och service vid uppstallning.
* Det ingår vatten, daglig tillsyn, stängsel, el, saltsten och mineraler.
* Vill man ha extra hösilage får man köpa till det om man inte har hästen
uppstallad.
* Stallet är öppet och det finns möjlighet att binda upp sin häst vid skötsel
samt spolspilta, sommargäster brukar få ha sin utrustning i sadelkammaren
i mån om plats.
* Stallägaren sköter allt.

Jag har beteshästar här på sommaren. Det är främst unghästar (halvblod) och de betalar 600:-/månad. De brukar komma i maj/juni och åka hem i slutet av oktober. Vi har nästan 20 hektar beten totalt i jättefin natur, och betet räcker gott och väl hela perioden. Stallet får utnyttjas om man vill, tex till hovslagare eller om en häst skulle bli sjuk. Då ägaren bor en bit bort sköter jag all tillsyn, vatten osv. Även om någon häst blir skadad eller sjuk. Vi har sammarbetat bra under flera år, så vi är båda nöjda.

De som hyr boxplats här betalar 750:- i månaden och har då sin box kvar, samt tillgång till allt som de annars också har, dock inget foder eller strö under sommarmånaderna. Inte heller in-, utsläpp och fodringar ingår på sommaren, bara den vanliga tillsynen och vattenpåfyllning.

När jag själv tidigare var inhyrd var det olika överenskommelser beroende på stall. På ett ställe (tävlingshästar) var det bara min som gick ute på bete. Där betalade jag samma hyra året om, 1500:-, oavsett om min häst gick ute eller stod på box och fick foder. På andra ställen har jag haft en liknande överenskommelse som den vi har här, alltså mindre hyra på sommaren.

Jag betalar 500kr i kallhyra året runt. På sommaren ingår saltsten och mineraler. Ev kraftfoder och utfodring sköter man själv. Tillgång till stallet vid rykt mm och självklart även sadelkammaren som alltid...Vid t ex tävling får man givetvis använda sin box över natten, men får själv se till att släppa ut ev sällskaps häst.
Vatten hjälps vi åt med, vi som har hästar i samma hage. Hö/ ensilage finns inte på gården på sommaren utan isf får man köpa hö själv.
Ägaren står för hagar och ev lagning av staket.

Det blir första sommar nu i det nya stallet, men det här är vad jag vet:

Att åka och kolla sin häst dagligen. Bredvid sommarhagen bor tydligen en gubbe som tydligen älskar hästarna och vattnar åt dem varje dag :p

500 kr.. bara bete.

Hästen går ute dygnet runt, så bara de 500 för betet (?), motsvarande ca 1500 under vinterhalvåret.

Ja det tror jag. Vi betalar kg-pris för ensilaget.

Man måste ju in sadelkammaren, så det är öppet.

Ingen aning.. säkert samma.

Återstår att se :D I förra stallet hade vi alltid en fixarhelg, då det bygdes och reparerades hagar, som man skulle vara med på, annars fick man betala.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 477
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 341
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 934
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka