Sommarbete

Sv: Sommarbete

min kommer ju gå i en hage som är året runt hage men övriga delar av året går där 10 hästar i den så allt betas inte ner av dessa, är en kuperad hage på 20hkt. men är som sagt inte lika mkt näring i detta gräs som i andra färska hagar...så vet inte men har alltid lärt mig att vänja in hästarna långsamt innan betet

Brukar släppa ut dom runt slutet av april, början av maj men det beror på temperaturen och vädret.
Då har vi dom ute dygnet runt och sen får dom kraftfoder på kvällen eftersom dom tävlas.
Har knappt aldrig nåt täcke på sig och vi försöker ha dom ute så länge vädret tillåter, september - oktober nån gång.

/I

Jag låter mina vara ute redan från april om underlaget tillåter...alltså, det ska vara rätt torrt i marken...i år är vi inte i närheten än:angel: Tar in för genomgång och kraftfodergiva samt att dom får stå inne någon/några timmar varje kväll. Bra system eftersom myggen blir lite galna i skymning...Mina jobbar hela sommaren;)

Inför nästa vinter ska hästarna ha vindskydd och då blir det utevistelse året runt på samma vis, alltså, dom tas in ett par timmar för kraftfodergiva och jobb...:cool:

min går ju redan ute dygnet runt.
Flyttar henne till sommarhage när gräset sätter igång o växa.

Vi brukar släppa ut i månadsskifte April- Maj och så stallas dom igen i November... självklart så stödfodras dom om gräset inte räcker till:bump:

Juni/September, i vissa fall maj..
enligt mig iaf

Jordgubben från Skåne skrev:
min kommer ju gå i en hage som är året runt hage men övriga delar av året går där 10 hästar i den så allt betas inte ner av dessa, är en kuperad hage på 20hkt. men är som sagt inte lika mkt näring i detta gräs som i andra färska hagar...så vet inte men har alltid lärt mig att vänja in hästarna långsamt innan betet

Jo, jag har också tänkt på det, om det kan vara mindre risk för grässjuka om hagarna används året runt. Gräset kanske inte hinner blomma och bli "sjukt" på samma sätt..? Men jag har ingen aning.. Vi brukar självklart också vänja in hästarna långsamt, men ifjol blev den ena hästen sjuk redan efter en dag i hagen.. Innan har jag aldrig tänkt på grässjukan över huvud taget, men efter ifjol så har jag blivit lite nojjig.. :angel:

De går ute från mitten/slutet av maj dygnet runt.
Stödutfodring med hö i "tillvänjningshage" först under ca 2 veckor, sedan får de gå på naturbete hela sommaren och hösten fram till slutet av september. Fodrar inget extra under betesperioden, förutom på de 2 första veckorna i början och de sista 2-3 veckorna i slutet.

De har aldrig täcke på sig....

I år misstänker jag att betessläppet blir senare än vanligt med tanke på att vi fortfarande har ca 60 cm snö här uppe :crazy:

Jag släpper ut mina dygnet runt 1 maj -oktober beroende på vädret.
Men nu får vi se. Vädret har ju vart mycket dåligt ännu. Så något varmare en tid. Så får de gå ut.
Fodrar nog med hö i början innan betet kommit gång.
1 åringen skulle åkt på hingst bete 13 maj . Blir inget. Får vara hemma hoss brodern nu när mamma är borta.
Blir nog tidig kastrering också.

Tjo!

För 6-7 år sedan hade jag mina hästar uppstallade i Löddeköpinge, den sommaren dog 2 hästar i grässjuka.... ytterligare en dog senare samma sommar i stelkramp.... Hemsk sommar! Våra två hästar klarade dock sommaren bra. Det sägs att grässjuka bara drabbar vissa hästar, en del verkar kunna stå emot giftet...
Inte kul att höra att det har hänt igen i samma område!
Hagarna vi använde hopppas jag aldrig att det kommer gå häst i igen, enda sättet att säkert få en hage fri från mjöldryga (det som hästarna troligtvis blir förgiftade av) är att plöja upp vallen och anlägga ny vall. Den hagen som hästarna blev sjuka i är full av fornlämningar och får absolut ej plöjas upp! Alltså nu bara duglig för kor och får.

Usch, vilken sommar ni hade.

Jag läste någonstans att grässjuka var vanligast i södra Sverige, särskilt Kävlinge-trakten (och någonstans mer som jag inte kommer ihåg..). Var i Lödde var "er" hage..? Där var inga fornlämningar i den hagen våra hästar gick i, så det var nog inte samma.

Läste också att risken för grässjuka minskar ju äldre hästen blir, båda de som dog ifjol var treåringar.

Ja, det där är ju lite diffust verkar det som. Men mjöldryga, som är nån sorts svamp som angriper gräset när det blommar, verkar vara en möjlig orsak. Och i det stadiet som svampen är giftig så syns den inte... Jag är inte alls så insatt, har bara läst om det i böcker, så egentligen skulle kanske nån veterinär svarat. peter_lundin kanske..?

Grässjuka

Det finns inga tecken på att grässjuka, eller gräsbetessjuka, är en smittsam sjukdom utan en obalans i det autonoma nervsystemet som orsakas av att djurets bete är smittat. Unga hästar drabbas oftare än äldre. Orsaken till sjukdomen är inte fullständigt klarlagd men en teori är att mjöldrygesvamp, Clavoceps purpurea, infekterar betesgräset under blomning.

Espersen och Lorck från Danmark framlägger 1988 i boken "Hestens graessyge, ergot och ergotisme" beskrivning av sjukdomen samt teorier om mjöldrygesvampens betydelse för utveckling av sjukdomen. Sammanfattningsvis konkluderar författarna att sjukdomen vanligen uppträder i juni i Danmark och ofta efter 10-14 dagars bete och att antalet hästar som insjuknar varierar från år till år. I Sverige inträffar sjukdomen vanligen under vår och försommar när en sval och fuktig klimatperiod följs av varmt väder. Sjukdomen uppträder oftare i vissa områden och på vissa platser. Flera utbrott har skett på beten som ligger i närheten av vattendrag.

Förslag till åtgärder för att begränsa eller få bort sjukdomen finns beskrivna i litteraturen. Att helt undvika hästbete på utsatta platser eller i alla fall under maj-juni eller maj-augusti finns föreslaget. Marken kan dräneras och plöjas upp, men det verkar inte vara någon garanti eftersom hästar har insjuknat efter bete på nyanlagda valler där marken även använts till annan odling. Slåtter och betesputsning innan gräset blommar och växelbete med andra djurarter där exempelvis idisslare får beta av området i början av säsongen finns också föreslaget.

Symptom
Symptomen vid akut grässjuka består av slöhet, aptitlöshet, sväljningssvårigheter och att hästen får en uppdragen buk. Typiska symptom är muskeldarrningar och fläckvis svettning. Hästen vill ofta dricka men kan inte. Magsäcken blir överfylld och foder stöts upp (liknande kräkning) och foderrester syns i näsborrarna. En del hästar kan visa koliksymptom eftersom mag- tarmkanalens funktion påverkas med bl.a. grovtarmsförstoppning. Den vanligaste dödsorsaken är att magsäcken spricker. Om hästen överlever de första dagarna kan sjukdomen övergå i ett utdraget förlopp. Buken blir då uppdragen och hästen får ett "vinthundsliknande" utseende. Hästen saknar törst och aptit och blir uttorkad och förlorar vikt. Lätta koliksymtom hör till sjukdomsbilden. Engelska undersökningar visar att hästens placenta, moderkaka, verkar utgöra en barriär och skydda det autonoma nervsystemet i fostret.

Hos fall med mildare symptom där sjukdomen utvecklas långsamt övergår grässjukan i en kronisk form och hästen kan överleva. I en engelsk undersökning visades att återhämtningen efter sjukdomen är mycket långsam, mer än ett år, och endast 16 % av de 82 hästar som överlevde i studien användes i arbete igen. Många av hästarna hade dock kvarstående sväljningssvårigheter och problem med svettning lång tid efter att kroppsvikten normaliserats.

Behandling
Sjukdomen kan idag inte botas med någon riktad terapi utan understödjande behandling med bl.a. vätsketillförsel till blodcirkulationen ges. Grässjuka indelas vanligen i akut eller kronisk form. Vid den akuta formen insjuknar hästen mycket snabbt och dör inom ett till några dygn.

Prognos
Prognosen är dålig och endast ett fåtal hästar kan överleva.

Inte alltför upplyftande information, men det kastar ju lite ljus över vad grässjuka är i alla fall.

Källa: http://www.stalljmk.com/hastkunskap/magtarm.html

Senast ändrad:

Mina hästar fick vara ute första natten i år i natt! De gick på lösdrift fram till sista veckan före jul o sen har de stått på box sedan min fölis blev sjuk o nu har vi nytt stall. Vilken lycka för de när de insåg att de fick gå kvar i hagen och äta och att de slapp gå in!! De såg så nöjda och glada ut när jag kom i morse oxå!!:-) Men inatt ska det regna säger de så jag vet inte hur det blir, men nu är det ju så varmt o härligt!! Sol o blå himmel!!:bow: :bow: :bow: Och om två-tre veckor får jag sätta igång mitt sto igen efter två års vila p.g.a. hälta o dräktighet! VILKEN LYCKA!!!:love: :love: :love: :love: :love: :love:

Gnist skrev:
Inte alltför upplyftande information, men det kastar ju lite ljus över vad grässjuka är i alla fall.

Tack för hjälpen! Det var ungefär det samma jag hade läst innan. Inget kul att råka ut för...

Jag brukar släppa ut dygnet runt i maj, om det finns någon som släpper ut sin häst då också...jag vill ju inte att min ska gå ensam på natten. Men det som styr är vädret. Om det är varmt i april så blir det då, om det är snorkallt ända in i maj så blir det senare.

Min gamling (25år:love: ) åker till sitt sommarbete sista veckan i juni. Står inne på nätterna och äter "stallmat" tills dess. Går kvar i sin vinterhage där det inte finns så mkt gräs alls.
Får på betet en skvätt betfor, havre, hestekraft för att blanda i biotin, kiselgur, Flexijoint och mineraler varje dag. Rids lite då och då, är mest pensionär nu.
Åker hem runt den 15 augusti till stallet. Brukar gå ute om nätterna ett tag, beroende på vädret och sällskap inne, kan ej vara själv inne. Får "stallmat" varje dag, hö och kraftfoder för att vänja in magen som är superkänslig. Är inne på nätterna from 1 september, ibland tidigare, behöver komma in för att sova och äta.
Förra sommaren fick vi ge hö på betet from mitten av juli, ca 2 kg/per häst varje dag. I år ska vi bygga ut ena hagen så vi får 2 stora sommarhagar, har 4 stora hästar, 1 d-ponny.

Kom att tänka på det idag. När man tar hästen från en hage där det endast är lera och flyttar den till en hage med mycket gräs, utan "vänjning". Borde inte det få några, ungefär, konsekvenser?

Släpper mina i mitten av maj ung sen får dom gå ute till sept-okt beroende på vädret.

Låter dom sova inne 1-2 nätter innan tävling så dom kan vila ordentligt och blir av med ev överflödigt vatten.

Stödfodrar med musli eftersom dom går ganska hårt.

Brukar märkas när det är tillräckligt varmt för dom att sova ute för då vägrar dom komma in på kvällen :rofl:

Kan nog få en protein chock om man släpper dom utan att låta dom vänja sig, vet inte riktigt men känns lite upplagt för kolik... Vänjer alltid in mina och låter dom bara beta ett par timmar om dan den första veckan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka