Sommarbete

P

pooutinoouti

Ungefär när kan man börja släppa hästarna på sommarbete / ute i hagar DYGNET RUNT ? :confused: I juni vid skolavslutningen ?

Tacksam :bow: för svar !

MVH Louise

Sv: Sommarbete

Hejsan!

När jag släppte min unghingst på hans första sommarbete (som min häst) tillsammans med andra hingstar, så släpptes de ut första april. Grabbarna var då 1-2 år. Det var en enormt stor hage med tillgång till flera skogspartier och de stödfodrades med fri tillgång på hö fram till juni månad.

när betestillväxt börjar ske..

för i lagen står det att hästar som går ute med än 12 timmar/dygn ska ha tillgång till skydd sålänge betestillväxt inte sker..

så har du skydd kan du släppa ut nu men då bör du givetvis stödutfodra.. när hästarna börjar lämna grovfoder som du lägger ut är det dags att skära ner lite på det..

Jag menar att flytta från stall till sommarbete, alltså att hästen går ute dygnet runt vi ahr ingt skydd.:crazy: Men i själva verket undrade jag när ungefär gräset börjar växa (ungefär) kan det vara i juni ? :confused: MVH Louise:bow:

Som regel kan man släppa dem 1/6, såvida man har gott om bete.
Har man ett överflöd kan man släppa dem tidigare.

för en 3--4 år sen var det ovanligt tidigt, så jag tror att vi släppte dem i Majs mitt.

hmm kollar upp det nu.. gräs växer sålänge det är minst +3 i medeldygnstemp, starkast tillväxt är det i maj och juni månad, när det blir nattfrost på hösten är betestillväxten över och gräset är egentligen itjänliogt som hästföda då frosten gör något med grästt som gör det farligt att äta (sök i andra trådar om frost), men senast 30 september..

Att släppa hästarna 1/4 kallas knappast för Bete.

Åringar bör gå för sig, då de behöver äta o vila mkt.
2 o 3åringar kan gå ihop o de leker tuffare.

Förra året (2005) släppte vi ut hästarna i slutet av april.
Betet var hur fint somhelst och varmt var det.

Vi brukar vänta tills det blir varmare nätter och fint väder innan vi har dom ute dygnet runt.

/I

Ungefär när kan man börja släppa hästarna på sommarbete / ute i hagar DYGNET RUNT ? I juni vid skolavslutningen ?
det verkar som att dom flesta väljer att släppa sina hästar på bete maj/juni någongång då betestillväxten har börjat ske & då det är lite varmare & finare väder.

Bor nere i södraste skåne och hoppas på att inom 2-3 veckor kunna släppa mina dygnet runt (med stödfodring nån vecka till.)

Bor i norra Skåne och hoppas kunna låta våra vara ute dygnet runt vid påsk ungefär. Självklart får de hö i hagen.

Jag hade hoppats på att kunna släppa dom på "bete" redan i början av april, men här har vi fortfarande en halvmeter snö så det lär inte bli av:cry: Har så mycket mark att vi måste släppa så tidigt som möjligt så dom håller gräset nere i alla hagarna!

Varmblodet släpps så snart vädret o betet tillåter. Shettisarna o fångisarna går inte på bete

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 583
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka