Sommarbete

B

Benzon_lover

För första gången kommer vi att ha ett eget bete till sommaren...och jag har insett att jag inte har den blekaste aning vad man räknar med att behöva per häst. :o
Det räcker till våra två men jag har fått förfrågan om det finns plats för fler....Därav denna något inaktuella fråga...
Jag vet att man tar hänsyn till om hästen är stor eller liten och vet även att man inte helt kan avgöra då växtligheten kan variera år från år, men förutom det...hur gör man?
Räknar man häst per ha?...Eller måste man ta hänsyn till hur hagarna ser ut och vad som växer där...? Hur avgör man om betet är bra? :confused:
Vår sommarhage ligger intill en "blandskog". Det är en "gammal" ängshage med en hel del stora björkar och en del av hagen har börjat "slya" igen. Marken är lagom fuktig, förrutom i en del som kan bli rejält blöt en regnig sommar. Det gick inga hästar där förra året och har varit sparsamt betat de senaste 10 åren. Låter det bra eller dåligt?
 
Sv: Sommarbete

Åhh, gamla hagmarker är ju ypperliga betesmarker. Det finns ju knappt sånna kvar längre. Verkar vara ett utmärkt bete tycker jag. Man brukar räkna på 1 hektar/häst och ponnyer 0,5 hektar...Men det är mest riktlinjer så man vet att betet räcker. Du ser på hullet om betet inte är bra ;-).
 
Sv: Sommarbete

Jag tycker att du skall vänta med att lova någon bete. Det kan bli torr år i år. Det kan även vara så att det blir mycket knott,mygg och fästingar i din hage. Då kan du kanske inte beta där. Man brukar räkna med 2ha. till stor häst och 1 till ponny. Du får bara ha 3 hästar per ha. Tänk på det. Ha det bra
 
Sv: Sommarbete

?? Sen när hörde du 2 hektar då ?? 1 hektar har ju alltid vart en bra riktlinje
 
Sv: Sommarbete

Jag har hört från vet att det ska vara 1,5 till stor häst i alla fall.
 
Sv: Sommarbete

ojdå! Det är nog svårt att veta - beror ju på så många faktorer. Men om du har möjlighet och vilja till stödutfodring så är det ju bara att köra på :) Sen till nästa år vet du ju lite mera när du fått lära dig av denna sommarens erfarenheter.

Den allmänna rekommendationen är 1 ha/häst. Hos oss med våra förutsättningar så skulle det utöver bete räcka till hö för hela året också samt även bli över hö att sälja... Medans det hos andra med andra förutsättningar antagligen är för lite med 1 ha/häst.
 
Sv: Sommarbete

--------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker att du skall vänta med att lova någon bete. Det kan bli torr år i år. Det kan även vara så att det blir mycket knott,mygg och fästingar i din hage. Då kan du kanske inte beta där.

Vaddå? det kan väl bli knott mygg & fästingar i alla hagar? skulle det vara speciellt mkt i denna hagen? Varför då?!
 
Sv: Sommarbete

Mygg trivs i fuktiga områden, men de flesta verkar tro att hela hagen består av sumpmark ;) ..Lite blöta här och där spelar väl ingen större roll..finns väl torrmark nånstans samt tillgång till skog...Blandhagar är alltid bra..torrmark och böta om vartannat...helt perfekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete

Tavk för svaren! :bow:
OK, även om buden varierade något så har jag i allafall lite siffror att gå efter.
Skönt att få "höra" att betet troligtvis är av en bra sort...men är det nån som kan säga mig HUR man vet det?
 
Sv: Sommarbete

Mynta2 skrev:
Åhh, gamla hagmarker är ju ypperliga betesmarker. Det finns ju knappt sånna kvar längre. Verkar vara ett utmärkt bete tycker jag. Man brukar räkna på 1 hektar/häst och ponnyer 0,5 hektar...Men det är mest riktlinjer så man vet att betet räcker. Du ser på hullet om betet inte är bra ;-).

...Jag sa detsamma när jag såg hagarna första gången...ÅHH! Björkar, stengärdsgårdar, kuperat och massa olika örter. Ännu bättre är också att vi har lika fina hagar för resten av året också... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 220
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 301
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 841
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp