Sommarbete utan kolik....?

M

minnie_

Hej! Jag ska för första gången i sommar hyra två varmblods-hästar och undrar hur jag ska göra med betet. Det är ju risk att hästarna får kolik om man släpper ut dem på bete direkt...

Jag undrar också hur mkt tillskotts foder som är lämpligt jag ska ge dem när de går på betet men också motionerar en timme om dagen.
Mkt tacksam för svar!! MVH/hästtokig** :bump:
 
Du ska börja vänja dem succesivt,(stavas?) gradvis iaf,börja med att beta dem 5 min/dan och öka med 5 min varannan dag,annars kan du oxå plocka till dem,men det är DRYGT!!
börja isf med ca 0,5 kg gräs och öka sakta men säkert-
tex. beta: plocka:
måndag: 5 min bete / 0,5 kg gräs
tisdag:5 min bete / 0,5 kg gräs
onsdag: 10 min bete / 0,7 kg gräs
torsdag: 10 min bete / 0,7 kg gräs
fredag: 15 min bete / 1 kg gräs
lördag: 15 min bete / 1 kg gräs
osv. i ca 2 veckor
sen kan du börja släppa dem en timme på gräset,kan te x låta dem gå sitsa timmen innan de ska in på gräs och sen kan du börja släppa dem tidigare och tidigare på dagen.
ungefär så här har jag gjort till mina hästar,nu går de en halvtimme på gräs om dagen.och det funkar bar för mig,kanske är jag lite nojig,men men!! :D

Det beror helt på vad det är för typ av hästar,hur de är att rida,tex till min ena ponny går på nästan samma foderstat på sommaren,medan min andra får 1 hg betfor bara för att få i sig mineraler och vitaminer.
Så det är svårt att säga,beror på betet oxå ju!

lycka till å ha en mysig hästsommar! :)
 
Varför inte prata med dem du hyr av om det? Då får du ju veta mer om hur det är med just de individerna???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp