Sommarbete-Shettlandsponny

E

EdisonM99

Nu har jag äntligen fått sommarbetet som jag ville ha. En stor gräshage nära mitt hem. Men hur ska jag göra med min lilla shettlandsponny? Dock 6 år men aldrig haft fång, skall inte få det heller. Så hon och min stora häst ska få gå där och njuta i två månader, och jag lika många sovmornar! Men ni som har shettisar, hur gör ni när ni släpper de små matvraken på bete? Visserligen går de i en lite gräshage nu och stödfodras med hö, så de behöver kanske inte mer är några dagar för invänjning. Men jag kan ju se mina två matvrak framför mig om de skall äta 24 h om dygnet, och jag vill ju inte att den lilla ska komma till skada. Men ut på prärien det skall dem... :banana:
 
Jag skulle vänja den lilla ett bra tag. Jag tycker inte att det skulle kännas så bra att sätta på en green guard.
 
Många shettisar slutar faktiskt äta då dom är mätta. Men tyvärr finns det ju också dom som äter sig sjuka. Vi har haft två shettisar. Bägge tål grönbete men då äter dom bara tills dom är mätta. Tänk däremot väldigt mycket på att det ska finnas mycket friskt vatten till dom. Brist på vatten kan även det ge kolik!
 
Jag vänjer in våra sakta på grönt. Dom går tillsammans med de stora hästarna på betet under sommaren, har aldrig haft problem med fång.
 
Jag skulle ta det försiktigt och låta dom vänja in sig på betet - släpp dom i gräshagen några minuter i dag, en kvart nästa gång, en halvtimme, sedan en timme osv.

Om det inte hjälper utan du märker att lillponnyn börjar bli alarmerande fet och det ser ut som om det är på väg åt fel håll - köp en Greenguard eller liknande. Då kan ponnyn gå tillsammans med sin polare på bete i alla fall. :)

Mvh Huntress
 
Båda mina flickor har gått i gräshage sedan den 9/4. Betet är ju dock större och mer gräs. Tänkte att de skulle få gå där på dagarna i ca en vecka så får ja ta hem dem på natten
 
Har de redan gått på gräs så är det säkert inga problem. Håll lite koll på den lilla så hon inte blir allt för tjock bara. Jag släppte min shettis på bete med de stora o då hade han gått o vant in sig i ca 2 veckor på lite gräs och det har inte varit några problem, men man får ju hålla koll så de inte blir allt för tjocka som sagt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp