Sommarbete och ute dygnet runt..

T

toketossan

När börjar ni ha era hästar ute dygnet runt och när kommer dom ut i sommarhagarna?
Särskilt nyfiken på svar från er som bor i Hallands län och runt Halmstad.

Mvh

Sv: Sommarbete och ute dygnet runt..

bor visserligen inte i halmstad längre, och mina hästar går nu på lösdrift.
men jag släpper inte på bete (utan ligghallen) fören det är över 2+ på natten. så gjorde vi när vi bodde i halmstad oxå :)

vänjer dom vid betet gör jag succesivt. dom får gå max 2 tim. i gräshagen/dan till att börja med. det får dom vänja sig vid så fort gräset "satt fart", sen ökar vi sakta på tiden.

Jag bor inte i halland, utan i östergötland

våra hästar går ut i sommar hagarna när betet är tillräckligt för att de ska kunna gå ute ca 7.00-19.00 utan hö tillskott. Innan dess går de i gräs hagar (men inte fullgott bete) för att vänja in sig inför betet, de får då både lunch och eftermiddagsfoder, samt står inne natt och får morgon och kvällsfodring oxå.

ute dygnet runt går de när vädret stabiliserat sig i juni nångång. ibland blir det tidigt i juni, ibland runt midsommar. vi släpper inte bara för släppandets skull 1 juni om det är lågtryck och ständigt regn och rusk. de behöver ju lite tid att få fett i pälsen och vänja sig vid dygnet runt när de är vana vid stall, därför väntar vi med natt gåendet tills vädret som sagt är lite stadigare. sen går de ute 24 tim till 1 september.

Jag bor strax utanför Halmstad ;)
Mina släpps bå bete när det är minst 5+ på natten och stabilt väder (dvs lite vårvarmt och jag vet att det inte ska vårregna massor)
Mina är dosck uppstallade fortfarande och kommer nog får vara det ett tag till om det inte blir plötslig sommar i morgon :p
Mina 2 travare har en vinterhage på 1 ha, så även om jag låter dem gå ute på natten behöver det inte betyda hagbyte och att det ska vara bete. Då får de hellre sitt hö ute i vinterhagen och släpps i sommarhage när gräset kommer :)

Vi flyttar över våra hästar till sommar hagen i slutet på maj början på juni, ev kan det dröja ända till midsommar. Men vår/hösthagen innehåller gräs...

Sen går de ute dygnet runt i juli... Antagligen, jag vill gärna det men det beror på syrran också.

Våra har varit ute sedan den 16e. Dom kommer in och äter kraftfoder och sedan så får dom hö ute på morgon, lunch och kväll sedan så har dom halm att pilla i.

Föra året släppte vi hästarna 1 juni. Men då stog jag i ett annat stall. Nu i det nya stallet så kommer vi ha sommar hage med bete men vi tar in hästarna på kvällen. Runt 23 kommer de in då och ut vid 7.
Jag har inte gått efter ett viss datum utan väder och att det finns något gräs i hagen. Man kan ju inte släppa hästen på bete om det inte finns någon mat.

Är det för tidigt att börja ha hästarna ute när det ligger runt +1 om natten? som nu..
Min stallkompis vill börja ha hästarna ute dygnet runt nu men jag vill helst vänta ca två veckor till iaf.
Våra hästar är väldigt olika, hennes är en bruks nordis medans min är en arab korsning.
Min häst har fri tillgång på hö så foder kommer han ju ha dygnet runt.. det som gör mig tveksam är att han under vintern haft väldiga problem med lös mage, såpass att han blivit lite underviktig. Han har inte kommit upp helt och hållet ännu och vetrinären tror att jag inte får upp han helt i vikt förrens sommarbetet. Jag är rädd att han ska frysa och komma ner mer i vikt. Hjälper det att sätta tjockt täcke på honom under natten då om han går ute?
Kan ju inte lämna honom ensam i stallet under nätterna ju :crazy:

Mvh

jag tycker fortfarande det är för tidigt om inte man har en ligghall.
marken är ju fortfarande kall, och vi har haft frostnätter ännu.

släpper inte utan ligghall fören det är MINST 2 grader på nätterna, vill inte att det går under det. och att backen blivit lite varmare.

Hur ska jag då göra?
Jag vill ju gärna vänta ett tag till men det vill inte min stallkompis och då får ju min häst stå ensam inne om nätterna :confused:

Mvh

Bor i Närke!
Har mina hästar ute nu, dygnet runt.
Har ligghall till dom oxå.
Stödfodras självklart med hö på morgonen och får hö och kraftfoder på kvällen.
Måste fortsätta att stödfodra tills det blir mer näring i gräset så att dom kan livnära sig på det.

/I

hade låtit mina hästar ha tillgång till stallet, även om det hade inneburit några timmar själv på natten.

vi slappte ut vara hastar forra helgen men da bor jag ju pa den grona on irland oxa, otroligt smidigt finns nastan gras aret om har. :bump:

Jag bor i Malmö men min hingst ska iväg på hingstbete ett par mil från Malmö i mitten på maj. Då går han ute dygnet runt på gräs. Innan dess går han i gräshage hemma nån timme om dagen för att vänja sig lite.

Våra hästar är ute sedan 22 april. Nästa vecka släpps de i sommarhagen. De får hö så länge de vill ha det.
Bor i Småland.

Nordöstra Skåne här. Mina hästar (haflinger och shettis) kom ut dygnet runt vid påsk. De får hö morgon och kväll (12-14 kg/dygn) plus att det finns gammalt och lite nytt gräs i hagen att pilla med. I kväll tycker jag lite synd om dem, för det spöregnar men det är ju trots allt 6-7 grader varmt så jag tror inte att det går någon nöd på dem. De hade nog blivit allmänt irriterade om jag kommit springandes med täcken, särskilt shettisen...:D

Mina är ute dygnet runt nu, de har ligghall och får hö på morgonen och hö + krafftfoder på kvällen.

jag bor i östergötland.

Våra hästar börjar vänjas in sakta så snart det blir tillgång till betete. Sedan får de komma in vid 14 tiden ev tidigare om det är för mkt insäkter så får de komma in tidigare, då får de sitt kraffoder.. De går ut igen vid 21 tididen.
Så har vi det året om men på vinterhalvåret så kommer de in kl 14,30 och går ut 21,30.

Tycker detta är det bästa som jag varit med om i alla fall.

Bor förvisso i Småland... men jag låter mina hästar gå ute dygnet runt så fort vädret tillåter. Det är alltså inte styrt av datum eller tillgång på bete... Jag har serverat hö i hagen dagtid hela vintern och då ser jag inte något hinder varför jag inte kan servera natthö't där också.
Blir det bakslag i vädret så får de komma in nattetid igen. Under den värsta mygg och framförallt knottanstormningen på försommaren så kommer de in i stallet igen.

Sommarhagen släpper jag hästarna i när betet är tillräckligt. Även det kan alltså variera. Tidig och varm vår innebär flytt till sommarhagen betydligt tidigare än om våren är kall och sen.

Min häst går i ena sommarhagen om dagarna nu. I slutet av maj får
hon börja gå ute hela dygnet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama