Sommarbete krångel vad göra??

P

plommomgurkan

Jag pratade med en om sommarbete i mars. Sa att jag var intresserad och att vi kunde höras av i maj å få det bekräftat.
Nu är det så att min häst blivit skadad i ryggen å blivit rekommenderad att ta det lugnt alltså inga nya kompisar.
Hon ringde inte i maj utan idag å krävde få betalt för två månader fastän jag inte kan lämna hästen där. Jag sa att det tänker jag inte göra för hon har inte hört av sig å jag har inte tänkt på det heller eftersom min häst har åkt fram å tebax till helsingborg.
Då hotar de med att skicka en faktura betalar jag inte inom 30 dgr så skiickar de det till kronofogden. Är detta rätt??
Om nu det skulle va det ska jag fan ta mig hitta nån fet ardenner som ska beta där:mad:
Annars kan de ju sätta in en häst till å ta betalt av dem.....hmmm typiskt att jag ska ha sån otur
Vore jätteglad för alla tips å råd om detta....har ju bara 30 dgr på mig:D

Sv: Sommarbete krångel vad göra??

ojdå, om det är så att ni har bokat platsen kan jag förstå om betesägaren är lite irriterad, men hon kan väl ändå inte ta betalt för mars/april? Eller hur tidigt hade ni tänkt släppa hästarna? Att ta det till kronofogden tycker jag är till att överdriva för mkt. Ta dit nån annan häst isf som du skrev.. :P Jag har inte så många tips tyvärr..

nej alltså hon vill ha betalt för juni å juli. Det som stör mig är inte att jag måste betala utan att jag vet att de kommer ersätta min hästs plats med en annan å på så vis tjäna dubbla men jag får väl bita i det sura äpplet. Men hota med fogden är ju bara löjligt:grin:

Har ni något kontrakt på att din häst ska vara där?
Om inte kan du bara bestrida det om de skickar till fogden...

Jag hade inte betalat utan stått på mig att det som var avtalat var att ni skulle höras i maj och bekräfta att din skulle gå vara på bete.

För mig är det inte samma sak att säga att man är intresserad som att bekräfta att man verkligen bokar en av platserna.

Du kan ju alltid hoppas på att det bara är tomma hot och att dom inte verkställer det.

/Camilla

Som jag förstår det så var egentligen ingenting avtalat. Ni skulle höras av i Maj, då skulle ni snacka om saken och ev bekräfta att du skulle hyra bete. Äh, strunta i henne. det kommer knappast hända något.

Gör så här:
Betala inte utan vänta tills du verkligen får något från Kronofogden.
När/om det kommer så skriver du till dem (KF) att du bestrider kravet som inte ät giltigt. Dels för att det inte bekräftats under maj månad som avtalat och dels för att du inte har/kommer att utnyttja den betesplatsen.

Tycker iofs det är slarvigt att inte kolla upp, om det var lite röslyckt halv-avtalat så att säga.
Men samtidigt tycker jag inte markägaren kan ta betalt om denna inte fått bekräftat om ni ska stå där eller inte, då har ju även denne varit slarvig som inte krävt besked i tid.

Som sagt, skulle bestrida det. Om det inte är en fjantig småsumma och jag inte skulle orka ta konflikten OM de faktiskt skulle skicka det till kronofogden.

jag skulle strunta i det. För som jag förstår det så
hade ni ju inte bestämt till 100 % utan ni skulle höras i maj.
Nu gjorde ni ju inte de så därför så borde hon inte ha något att
säga till om!
Lycka till!! :)

Tack alla för era svar!! Jag ska helt enkelt skita i dem:D
Vi får väl se om det kommer nån faktura...hehe
Tror inte det de försökte nog bara skrämma tanten men det gick inte:devil:

Jag skulle göra som de flesta andra skrivit, strunta i henne och hänvisa till att ni bara diskuterat saken men utan att det blivit bekräftat att du faktiskt skulle ha hästen där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka