Sommar/Vinterhagar

L

Linnéa

Skall snart köpa hästar till vår införskaffade gård. Jag funderar hur jag ska lösa det med höst/vinter/vår-hagar. Vi har mycket naturbetesmark med en del löv/barrskog. Det är jättefina hagar och väldigt kuperade. Men hur tål de belastningen av hästar under de "blöta" årstiderna? Jag kan ju inte plöja upp och så om dessa marker, utan då får hästarna i så fall gå på åkermarken, och den funkar ju inte att plöja/så varje år heller.

Från stallet kommer hästarna att kunna gå ut direkt på en åker, som är tänkt som vinterhage, men jag funderar fortfarande om jag kanske istället borde leda dem till någon annan hage. Naturbetesmarkerna är ju begåvade med en hel del träd som kan ge lä när det blåser snöstorm.

Hur gör ni som har mycket mark att välja emellan? Lyxproblem i och för sig, men jag vill ju skona ekbackarna så de kan gå där även på sommaren, eftersom jag inte kan slå där. Om man låter hästar gå på åkermarken vintertid, kan man slå där sen till midsommar, med tanke på gödseln? Tänkte ta någon form av silage. Tips mottages tacksamt från er med stora domäner hur man ska "hushålla" för att få ut maximalt, både bete och slåtter!

Sv: Sommar/Vinterhagar

Naturbetesmark ska man vara mycket rädd om, och dom ska INTE plöjas eller sås om. Man kan få bidrag för sådant med. Det traditionella sättet att sköta en naturbetesmark på är att ha: ett tidgit betessläpp, en sen installning, ett högt betestryck, en kontinuerlig betning med 2 eller flera djurslag samt årligen putsa och röja. Med rätt skötsel av sådana marker får man: en jämnare produktion över sässongen, ett smakligare bete, en tramptåligare grässvål, en snabbare gödselnedbrytning genom en rikare markfauna samt skydd för sol, regn och vind.

Så naturbetet ska du vårda ömt ;).

Hos Jordbruksverekt finns jättefina brochyrer man kan beställa, bla 2 st som heter: Hästen som landskapsvårdare och Naturbetesmarker.

http://www.sjv.se/blanketterochtrycksaker.4.7502f61001ea08a0c7fff104687.html

Du fick ett bra svar ovan.
Viktigt att tänka på när det är blött om hagen går i tex granskog, är att den måste vara så stor att hästarna aldrig hinner trampa upp marken, för då dör ju träden så småningom. Alt. ha växelbruk mellan flera hagar så dom får vila emellan.

Någon mer som vill dela med sig av erfarenheter? Och jag frågar igen; kan jag slå en vall vid midsommar, som hästar har gått på, på vintern/våren innan, med tanke på gödseln?

Liknande trådar

Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: Fibusen
·
Anläggning Stallägaren och jag diskuterade vår vinterhage idag. Den är aldrig gjord något med och det är ganska mycket ogräs i den och det vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 951
Senast: mackan
·
Hästvård Funderar på hur hagmarken ska indelas. Hur lång tid behöver hagen vara utan häst för att minska "maskrisken"? Jag är upplärd med att ha...
Svar
16
· Visningar
3 129
Senast: Geum_rivale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama