Sommar eller vintervalp.

Sv: Sommar eller vintervalp.

Jag föredrar att få hem valpen på våren/tidig sommar, främst för att det passar i mitt liv (studerar och kan lättast vara ledig på sommaren) och för att man på ett enkelt och mysigt sätt kan vara ute mycket med valpen. Jag ogillar kylan och mörkret som vintern för med sig, då vill jag helst inte sitta ute i evigheter när valpen "utforskar världen" osv.
Jag fick hem min förra valp i början av juni, det var perfekt.

Sen håller jag med de andra om att man inte väljer efter årstid, finns annat som är viktigare.
Kommer förmodligen få hem nästa valp på sensommaren/hösten.

KL

Jag tycker inte heller det är avgörande men för egen del hade jag föredragit att köpa valpen på våren/sommaren. Rumsrenhetsträningen blir enklare och behagligare. Dessutom tyckte jag att det var underbart att kunna vara ute mycket med vår lilla kille den första sommaren. Man går ju inte några egentliga promenader med små pluttisar, men han kunde ändå vara utomhus och utforska världen i och med att vi satt i trädgården med honom eller tog med honom till stranden eller skogen. Jag tyckte det var mysigt att sitta på marken och läsa medan valpis snosade runt i gräset och lekte med sina leksaker. Vi har dessutom en hund som hatar regn och blåst, så rumsrenhetsträningen hade varit klart bökig på hösten. De få olyckor som skedde inomhus skedde dagar då det spöregnade och han inte ville gå ut.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en liten valp på vintern för att jag inte vill stå och frysa röven av mig 18 gånger om dan när man väntar på att plutten ska kissa eller bajsa.
När valpis ska ut måste det gå snabbt, då finns det inte tid till att bylsa på sig...

På sommaren däremot kan man gå rakt ut och njuta av solen medan man väntar :banana:

Själv skulle jag helst vilja ha en vår/sommarvalp nästa gång men det viktigaste för mig är ändå att hunden har rätt egenskaper och man trivs med uppfödaren. Sen måste man ju självklart ha tid med den lille när den kommer också annars blir det ju lite fel :p

Vintervalp är ju helt klart bökigare än sommarvalp, men det har ändå en speciell plats i minnet att man rusade ut mittinatten i endast tofflor och nattlinne i -20C för att valpen inte skulle kissa inne - och den lille jäkeln tog ju alltid längst tid på sig när det var som kallast och man inte hann rycka åt sig jackan, men stjärnorna var vackra att titta på medan man stod där och frös :D

För oss var det perfekt med sommarvalp.
Jag och husse hade delat upp våra semestrar så att jag började vara hemma 2 veckor, sen han, sen jag, sen han. Vi började med att sove inne, men när valpen vaknade tog den som hade "hundvakten" med sig valpen ut på vår inhängnade tomt och somnade i solstolen. Hur mysigt som helst!

Nackdelen var dock att det var sjukt varmt de veckorna och liten trött valp ville hellre ligga inne med air condition än att vara ute om dagarna.
th_Vattenkanna.jpg

*kl
har haft novembervalp och augustivalp. inga större bekymmer med någondera, kallt är det under vintern oavsett hur stor valpen är, och min ras ÄR sen med att bli rumsrena. kommer dock att sikta på vintervalpar framöver, vilket iofs beror på det rent praktiska runt att jag vill ta kullen själv och att jag i sommar upptäckte att det är ett jäkla gissel att ha en sommarkull (utställningssäsongen bara försvann och övriga sociala aktiviteter under sommaren fick raskt stryka på foten). men valparna är ju goa oavsett :)

Vår första hund flyttade hem till oss 20 december, och vår andra i början av februari, så vi har bara haft vintervalpar. Inga problem alls.

Det är skönt att vara inne och mysa på vintern :)

Det perfekta vore en valp som är född i februari (dvs. sen vinter). Då får man hem den till april och har våren, sommar och tidig höst på sig att bygga relation, gå valpkurs, träna inkallning, osv.

Men det är ju bara bonus. Det viktiga är ju ändå att det är en bra valp som man får, från friska föräldrar och med en trevlig och pålitlig uppfödare. :)

Man kan gå kurser även på vintern :laugh:

Jag tog hem min valp i november, 15 meter snö :o kändes det som.

Inga problem.

I januari gick vi valpkurs(inomhus). Inkallning gick bra att träna på, för valpen kom inte så långt för all snö...

Skämt åtsido, jag tyckte det gick kanonbra med vintervalp.

kl

Vår valp flyttade in den 21 december, det var sådär kul att stå i minusgrader utan jacka och vänta på att han skulle kissa... :p Men framåt våren och sommaren var det ju jättekul att han kunde följa med på längre turer i skogen och träna mer med husse! Nu kommer ju vintern igen, med en ettårig schäfer som har världens energi... :angel:

Tack alla för bra svar :bow:

Det blir tidighöst valp för vår del! :banana:

Vi hade två uppfödare på vår 'önskelista' och både, trodde vi, hade valpar lev.klara till sommaren, men det visade sig att vi missuppfattat det ena datumet och valparna kommer vara lev.klara till hösten alltså. Jippie!

Man kan gå kurser även på vintern :laugh:

Visst kan man det, men mysigare kan man ju ha det. ;) Vi gick valpkurs utomhus i januari när det var närmare -20 grader. Jag hittade inte en enda kurs som var inomhus (teorilokalen var dock inomhus). Det var överhuvudtaget rätt dåligt utbud av valpkurser just då.
Visst funkade det, men det var absolut inte optimalt, särskilt inte om man har en tunnhudad whippet.

bild-1.jpg

Jag fick hem min ena hund i juli och min andra i mars, och tycker inte det gjorde någon som helst skillnad:)

Vintervalpen blev rumsren snabbare än sommarvalpen.

Men hon var aldrig en sån valp som behövde kissa och bajsa hela tiden, hon var ganska tidig med att bara behöva kissa/bajsa lika ofta som den vuxna hunden, (ut ca 5 ggr dygn)

Dom första dagarna kissa eller bajsa hon knappt alls, varken ute eller inne, trodde hon var sjuk, men det släppte sen:)

DEn andra "sommarvalpen" uträttade behov ofta som valp, både ute och inne,hon var inte helt rumsren föräns vid 6-7 månader.

För mig spelar årstiden absolut ingen roll. Nu har det råkat bli så att alla mina fyra hundar kommit till mig under vintern (november och januari/februari) och det har absolut inte varit några problem med nåt, rumsrenhet osv trots att de är nakna Chinese cresteds och jag bor i norra norrland (snöigt och kallt).

KL

För mig spelar det ingen roll om det är vinter- eller sommarvalp. Det är kombinationen som är det viktigaste:)

Däremot så har jag haft två tikvalpar under åren som fått UVI på senvintern som kan förklaras med valp = sitter och kissar = liten muff i snön.

Nästa valp kommer bli en julevalp, så den kommer ha i stort sett hela vintern på sig att växa:laugh: Jag har inte haft någon skillnad vad gäller rumsrenhet, men då jag egen tomt = bara öppna dörren.

Samon tycker vintervalp.men jag säger sommarvalp,eftersom valpen som vi tog hem förra vintern fortfarande ger mig mardrömmar! :eek::o

Det var ett rent helvete att få han rumsren,vi hämtade han 12e december om jag inte minns fel,och vi hade massa massa snö,och låg mellan -20 och -30 under flera flera veckor. Första veckan drabbades han dessutom av UVI,så det kissades HEEELA tiden,och när vi tog ut så ville vi inte tvinga han att stå där tills han kissade heller,för det kunde ju ta 5-10 min,och en liten valp med UVI,och helt naken på magen kunde vi bara inte "tvinga" ut. Sen gäller det ju att vara snabb ut när dom väl kommer på att dom ska kissa,man är inte så snabb på vintern,det måste på skor,och helst en jacka,på somaren stutsar man bara ut barfota!

Dröjde enda fram tills juni/juli innan han var så gott som helt rumsren,vände bara på en dag! Vi hade nämligen en helt underbar dag ute i trädgården,och hundarna var med precis hela dagen ute,han fick alltså kissa/bajsa ut en hel dag,efter det så gjorde han aldrig inne mer.

Sambon tycker vintervalp är bra,för då kan man hitta på lite aktiviteter med hunden på sommaren,och inte bara sitta hemma och valppassa.

Mamma hämtade sin valp i Januari/februari,hon har så gott som ALDRIG gjort inne.

Jag läser olika bud ang. rumsrenhet på vintern. Vissa säger att det blir lättare för valpen att skilja på ute och inne, och att dom snabbare gör ifrån sig för att det är kallt. Enligt andra är det tvärtom, dom vill inte alls göra ifrån sig ute när det är kallt och sen så kan ju valpen åka på uvi också..

Jag tror det är en individfråga faktiskt, jag känner några hundar som alltid gör ifrån sig ute oavsett -30 eller +30, andra kan hålla sig väldigt länge för att slippa göra ifrån sig ute när det är kallt eller regnigt.

Vi blir med corgi :love:, som kommer ha lite päls i varje fall, så förhoppningsvis kommer den inte frysa så hemskt mycket heller.

Jag hade också en liten när det var 70 cm snö och 30 grader kallt. Skottade upp en "slinga" i trädgården som vi gick varje gång det var dags att kissa.

Han fick dock problem på våren sen, det tog lång tid innan han slutade leta upp snöfläckar för att kunna kissa i:rofl:

Haha, samma med min jaktgolden som jag hämtade förra vintern! Kunde inte kissa på vanligt gräs, utan sprang alltid till den där nästan bortsmälta snöhögen :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 662
Senast: Otherside
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: cassina
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 087
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V