Sommar eksem??

J

Jonna86

Idag när jag tog in min ponny från hagen, så hade han som små, ja det såg ut som bett, på ryggen och lite på hals och rumpa.
Han hade inte ont!! Men jag tyckte det var lite obehagligt att det var på ryggraden, så jag skippade ridningen och longerade istället och han verkade må som vanligt :) Han är skimmel och har tidigare bränt sig på mulen.. Kan detta vara sommar eksem???
Smörjde in med sol helosan. Men det är kanske dags att köpa ett eksem täcke?
Han har vilat i 1 vecka och gått på lite sommarbete, så det kan inte vara sadeln eller något annat.
Någon som kan hjälpa mig??
 
Sv: Sommar eksem??

Hejsan!

Ser betten ut som "bubblor och bulor"? Min hästs hals är helt bubblig av alla bett han fått av blinningar/hästflugor, som faktiskt inte ens sommarspray från hästbutikerna hjälper mot, det bästa är hemma gjorda sprayer, har tyvärr inget recept, har gjort en tråd här på Buke och kollat om det är någon som har det, annars har en i mitt stall det och jag kan ju dela med mig av det isåfall, för det ska tydligen hjälpa väldigt bra mot just dessa envisa blinningar. Eksem brukar ofta bli till ruvor och sår, med den lilla erfarenhet jag har, även klia av man och svans. Att en häst bränner mulen behöver inte vara tecken på eksem heller, det kan hända vilken häst som helst och det går snabbt att åtgärda.

Jag har själv Termo Master flug täcke med hals på min häst, tyvärr är det en riktig skit-passform, är inte alls nöjd med den, för övrigt är det super, det hjälper det mesta och har mycket speciella egenskaper.

Hoppas det ordnar sig! Kram från Sandra & Pållen Marisco. :p
 
Sv: Sommar eksem??

Ja, precis som bulor.. Inte alls nå såriga och så..
Tack så mycket för ditt svar!!!!
 
Sv: Sommar eksem??

Han har säkert blivit biten. Sommareksem märks mest på att hästen kliar sig i svans och man och mankammen blir väldigt hård och det ser ut som "vågor" på mankammen. Det blir ofta sår och skorvor i svans och man. Vissa hästar får sår på övriga kroppen också, hud o päls lossnar. Ofta är det knott hästen reagerat på.

Sol eksem är då hästen bränner sig av solen, särskilt på mulen. Det är det som hänt din häst tidigare. Smörj med bra solsalva för barn med högt solskydd eller zinkpasta. Helosan sol går också bra men den har inte så högt solskydd.
 
Sv: Sommar eksem??

Då är jag nästan helt hundra på att din häst blivit anfallen av en flock blinningar/hästflugor (eller vad man nu kallar dom..) ont gör dom iaf, och som hästägare brukar man få bekanta sig med dom.. (tyvärr) :devil:

Skimmlar har också lättare för att bränna mulen har jag hört. Vad du än gör så lägg inte på hästsalva eller liknande på det, det bränner sönder hästen, zinkpasta fungerar jätte jätte bra, det rekomenderar jag dig verkligen! :p

Fick svar på min tråd om hemma gjorda sprayer:
"Jag kokar upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Det får stå över natten för att sedan silas och så tillsätter jag 2 kl vanlig Grönsåpa. Har haft det i 4 somrar nu och det funkar jättebra."

Testa! Det ska jag göra, om du hinner före mig kan du väl säga hur det gick, annars kan jag göra det. :p

Kram på dig och pållen. :)
 
Sv: Sommar eksem??

Förresten, ska ta med kameran imorgon till stallet och fota min hästs hals som är helt bubblig:idea: , om man får in det från en vinkel vill säga, ser det ut så, så är det garanterat blinningarna.
 
Sv: Sommar eksem??

Är det detta flugmedlet som funkar mot blinningar/hästflugor/bromsar? Vart köper man vanlig grönsåpa?

Tänkte testa detta eftersom det inte innehåller olja och verkar enkelt att fixa till.
 
Sv: Sommar eksem??

grönsåpa går väl att köpa i vilken affär som helst (ICA tex)..ska också prova det där för bromsarna är helt odrägliga här...finns inget man kan köpa som biter på dom :devil: ....
 
Sv: Sommar eksem??

Ja, det har du rätt i det kan man säkert. Men doseringen, vad menas med 2 kl vanlig grönsåpa? Hur mycket är det?
 
Sv: Sommar eksem??

kl:confused: ingen aning...kanske skrev fel så det borde väl vara dl...:smirk:
 
Sv: Sommar eksem??

Dl ska det vara. :) Jag har testat det, ingen långtidseffekt på det men det funkar faktiskt! Ska koka mer ikväll, det tar slut snabbt, eftersom det är billigt vill man gärna bada dom i det. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: Ackio
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp