Som omvandlad ?

I

Instant

Hej!

Idag när jag red min medryttarhäst,arabiskt fullblod 22år, så var han hur lugn som helst,som vanligt. Efter att jag ridit en liten skogstur,skritt o lite trav, skulle jag ner på åkern o rida på volten. Gick ett varv ungefär men sen skulle han bara ut hem! Drog upp på vägen jämte och skulle verkligen inte in på volten igen. Jag fick hoppa av och leda han ett varv, bara så att han inte skulle "vinna" och slippa. När ägaren,17år bara, hoppade upp var han pigg som en mört! Slet inte ut mot vägen eller nåt.Jag hoppade upp igen och herregud vilken förändring! Kunde knappt skritta för att han var så pigg! Denna häst som annars brukar vara mer åt det "slöa" hållet! Satte av i full galopp från skritt utan att jag gett någon hjälp! När jag tillslut red upp och skrittade av honom på skogsrundan var han samma häst igen!

Vad var det som hände på åkern? vad var det ägaren gjorde som inte jag gjort? Varför blev han samma häst på skogsrundan igen?

Hoppas ni orkade läsa!:d
 
Sv: Som omvandlad ?

Julia, Julia, Julia.. hästen brås på sin ryttare. Är ryttaren stum och "väntande" i sin ridning så blir hästen lätt slö och lugn, medans en mer "ja, kom igen nu, framåt" ryttare kan få hästen piggar och vaknare. Thats it :)
 
Sv: Som omvandlad ?

DU själv satt kanske fel för att hästen skulle gå på volt så den tyckte det var jobbigt- den kom i obalans. När ni rider skogstur sitter du förmodligen rakt fram och hästen har lätt att gå rakt fram. Du kanske låste hand (och höfter ) på volten så det blev för jobbigt för hästen att göra rätt.

Yngre personär är oftare mjukare och hamnar lättare lätt på hästen...
orättvist men så är livet - :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp