Solskydd i hagen

L

lzl

Är det tillåtet att ha hästar ute dygnet runt på sommar halvåret utan nån som hellst chans att komma undan solen, alltså ingen skugga alls i hagen, inte ens ett litet träd?

Sv: Solskydd i hagen

Detta kan va ett problem med brist på solskydd.
Hästar behöver ju kunna skydda sig från sol värme och insekter bromsar och annat.

Det är lite konstigt att lagen inte kommit om det eller är den på gång kanske ? För dem som är innackorderade kan detta va heljobbigt.

Är det tillåtet att ha hästar ute dygnet runt på sommar halvåret utan nån som hellst chans att komma undan solen, alltså ingen skugga alls i hagen, inte ens ett litet träd?

Huruvida de är ute dygnet runt eller bara morgon-kväll gör iofs ingen större skillnad när det gäller just skydd mot solen.. Men visst bör man se till att det finns skugga i hagen, liksom man bör se till att det finns naturliga skydd mot regn och blåst, om man inte har möjlighet att plocka in hästarna när det är som värst.

Med sol kommer också insekter. Och det står nämligen så här på Sjv: sida:

Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.

Visserligen allmäna råd, MEN en hästägare bör faktiskt ta detta på största allvar ändå och INTE ignorera bara för att det inte är en fastställd lag.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 493
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 488
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka