Solrosfrön

Fashion Flash

Trådstartare
Min mamma har köpt en säck 25 kg säck solrosfrön till fåglarna som hon ska dela med grannen. Men kan hästar äta det också? Är det bra för dem?

Sv: Solrosfrön

Det har jag aldrig funderat över och har aldrig gett det till häst, så jag har tyvärr inte mycket råd att komma med. Men jag har hört att kaniner inte bör äta för mycket solrosfrön för det innehöll mycket fett, om det stämmer har jag inte tagit reda på.

Jo solrosfrön är bra hästmat! Jag har testat, inspirerad av Sissu här på forumet. Det kom inte upp så många solrosor alls i hagen dvs hästarna smälte fröna bra. Solros innehåller skapligt bra fetter och de viktiga aminosyrorna treonin och methionin men även lysin, fast bara hälften så mkt som i soja.

Enda nackdelen är att eftersom det räknas som fågelmat så kontrolleras inte den hygienska kvaliteten vid importen lika noggrant som mat till kor och hästar.

I Veterinärmedicinsk uppslagsbok från 1938 rekommenderades en del solros per 7 delar havre som kraftfoderblandning för unghästar. Inte så tokigt, bättre än många märkliga blandningar som finns idag. HH

jag har också funderat på solrosfrön, men har läst att dom har för hårt skal så att hästen inte kan smälta dom ordentligt. kanske är värd att testa ändå.

det finns solrosfrön i några av eggersmanns müsli foder, men då är dom utan skal. blir vackra solroser på dyngstacken. :p

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
573
Senast: Johannna1
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 707
Senast: Puffindog
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka