Solmjölk/BromsBroms

Thera

Trådstartare
Både pållan och jag blir snart galna av alla insekter. Idag hade hon 5 bromsar som satt överallt på henne.

Har läst i gamla trådar om ett preparat från N*cken som heter Solmjölk. Sen såg jag att några tipsade om något som heter BromsBroms från samma tillverkare.

Är det samma preparat, har de bara bytt namn?

Och framförallt, hur funkar det?

Sv: Solmjölk/BromsBroms

Thera skrev:
Både pållan och jag blir snart galna av alla insekter. Idag hade hon 5 bromsar som satt överallt på henne.

Har läst i gamla trådar om ett preparat från N*cken som heter Solmjölk. Sen såg jag att några tipsade om något som heter BromsBroms från samma tillverkare.

Är det samma preparat, har de bara bytt namn?

Och framförallt, hur funkar det?

På våra muterade bromsar hjälper BromsBroms inte alls, tyvärr. IOfs hjälper inte ens gjorthornsolja på dem, så =/

Iofs är FEM bromsar rena semestern här, här är problemet att de är femhundra som sitter överallt på hästarna (och nej, jag skojar tyvärr inte, slaog 160 broms på tio minuter en hång och det var långt från alla)

Senast ändrad:

Åhh jösses.. stackare....... jag inser (peppa, peppa) att jag har haft tur iår..I mitt stall är de knappt varken flugor, mygg eller broms.
Jag har inte behövt flugpanband ens och knappt smort in henne.. lite runt omkring hennes spenar men ananrs så är hon helt fri från bulor :banana:

här funkar näckens iallafall
solmjölk= för mygg, knott mm
solmjölk med tjärdoft= bromsbroms
han var tvungen att byta namn pga EU regler

Snälla martha, kan inte du pm:a länken till deras hemsida? Eller tala om vart jag kan finna återförsäljare? :bow:

martha skrev:
1000 ml Näckens Solmjölk, påfyllningsflaska kr 150:- 1 fl. inkl porto=225 kr, Björkdoft 240 kr

står på prislista

Jag hittade det men det stod inte tjärdoft någonstans så därför undrade jag :bow:
Men inte fasen kan portot vara 75kr??? vart är posten på väg :confused:

Nu har jag beställt :banana: död åt bromsjäklarna ;)

Senast ändrad:

Nu har jag fått bekräftat att beställningen är klar och flaskan skickas i morgon :eek: :eek: vilken jäkla bra service + att han har humor - han skrev " sitter du och väntar på xxxxxx??" det var alldeles nyss :rofl: snacka om att sitta uppe & jobba :eek:

:D Ja, han är ganska så kul ......jag fick hem 5 liter solmjölk o 1 liter broms förra veckan....en redig Norrlänning :D

Ja han sa t.o.m sovgott nu i sista mailet :rofl:
Jag beställde bara 1 fl så länge har köpt myggmedel för 640:- här hemma :love:
Så nu ska här sprutas :o

Om det är samma vet jag inte.
Men jag har en sprayflaska med BromsBroms, och kan intyga att det funkar! Sprayar man på det på hästen innan ett ridpass, då kommer broms- :devil: och gör en U-sväng och låter bli att ens landa på hästen!
Givetvis försvinner effekten till slut, så man måste ju spraya på hästen varje dag inför ridpasset.
Likaså om hästen blir mkt svettig, då försvinner ju också effekten.

Men jag kan lugnt säga att jag blev imponerad hur bra Broms Broms faktiskt var! :bow:

Skulle gärna också vilja ha länken :smirk:
M vH Mannis

Knapplån.. nu vet jag inte om 'solmjölk' är samma som det jag har, Näckens Insektsskydd? Men DET fungerar iaf mot insekter som inte är bromsar. Fast man får ha på ganska ofta om man ska ha verkan i hagen etc. Men inför ridturer etc fungerar det finfint den del av säsongen som bromsarna inte vaknat =)

insektsskydd o bromsbroms är inte samma, den förstnämnda är bra mot knott, mygg men inte mot bromsar......

numera heter båda solmjälk...men bromsbroms heter solmjölk med björkdoft el likn....

beställer du, via mail som oftast så kan du bara beställa bromsbroms...han vet ju vad det är---

martha skrev:
insektsskydd o bromsbroms är inte samma, den förstnämnda är bra mot knott, mygg men inte mot bromsar......

numera heter båda solmjälk...men bromsbroms heter solmjölk med björkdoft el likn....

beställer du, via mail som oftast så kan du bara beställa bromsbroms...han vet ju vad det är---

Alltså, det vet jag, att det inte är samma. Menade alltså att det som 'bara' kallas solmjölk, är det samma som 'insektsskydd'?

Jag har ju dels BromsBroms (verkningslöst) och Insektsskydd (fungerar fint mot allt utom bromsarna, men bara kortare period).

Och det jag undrade var om solmjölk (utan tjära) och insektsskydd var samma sak.

Och här mailas inte och beställs något inte, min trevliga foderleverantör har haft Näckens i sitt sortiment sen förra säsongen så jag slipper frakt och krångel jag (elle rokej, vill jag ha det hemkört kostar det 25 riksdaler + moms ;)

**Och det jag undrade var om solmjölk (utan tjära) och insektsskydd var samma sak.**

Ja, det är samma...jag har faktiskt också en åf i närheten....eller 4 mil..men det är enklare att beställa....

martha skrev:
**Och det jag undrade var om solmjölk (utan tjära) och insektsskydd var samma sak.**

Ja, det är samma...jag har faktiskt också en åf i närheten....eller 4 mil..men det är enklare att beställa....

Jag brukar 'slänga med' en påfyllningsflaska insektsskydd/solmjölk när jag beställer kattmat/hundmat/kattsand/spån/hästmat, så för mig är det bara krångligt (och DYRT) att beställa från 'tillverkaren'. Åker jag enbart för att köpa har jag 1½ mil enkel väg, och det är närmsta 'civilisation' jag har så det blir ett antal turer dit för att köpa mat och mjölk och sånt iaf.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 431
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 785
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 507
Senast: lizan
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka