Solkräm - ja eller nej?

eyz

Trådstartare
Ja nu börjar det ju vara riktigt behagligt att vara ute och frågan om solkrämens vara eller icke vara har börjat cirkulera här hemma.

Hur gör ni, kladdar ni på era barn solskydd eller sätter ni på dem heltäckande kläder alternativt ordinerar skugga (för det är ju jättelätt med barn!). Argument?

Jag är inte intresserad av vilken kräm som är bra och vilken som är dålig, utan mer diskussionen kring UV-strålning vs kemikalier. Förra året var jag övertygad om att det ena var rätt, nu velar jag.

Sv: Solkräm - ja eller nej?

Så här tänker jag göra till 2-åringen
Jag kombinerar, kläder (gärna med uv-skydd) på och smörjer in dom delar av kroppen som är oskyddade (ansikten, ben, armar). Försöker hålla oss inne mitt på dagen och vara så mycket i skuggan som möjligt.

Till Maja som är 6 månader vet jag inte rikigt hur vi ska göra antar att hon kommer krypa i sommar= svårt att hålla i skuggan och hon är liten för liten för solkräm. Blir väl heltäckande kläder och hoppas att hon kan tänka sig att ha stor hatt på huvudet.

Jag tror på sunt förnuft, inte överdriva solkräm men inte heller utsätta oskyddad hud för sol.

Nu kör vi med ingenting förutom vanliga kläder och tunn mössa.

Till sommaren har vi två uppsättningar solskyddskläder, den hud som inte blir täckt smörjer vi med solkräm. Läste på förra året ( alla tester på uv-kläder och solkrämer ).

Vad är det du velar om?

vi kommer använda solkräm på bara delar, dvs armar, ben, kinder, näsa, öron osv.. tänker ju inte sätta på dem långärmat och långbyxor när det är snorvarmt. gör så gott det går med solmössor o kepsar, lilla killen som är 1år snart är inte speciellt förtjust i att ha ngt på huvudet men förhoppningsvis accepterar han det, den store killen bryr sig inte så mkt, men det kommer bli mkt tilhåll i skuggan:)

Vad är det du velar om?

Det faktum att det inte känns bra att bara använda kläder och skugga som skydd, det räcker inte, men solkrämer är ju ingen nyttighetsröra heller. Lite pest eller kolera känns det som.

Förra året hade vi sonen påklädd så långt det gick men som nämns tidigare så är det ju inte kul att gå med långkläder i sommarvärme. Utöver det smorde vi ansikte, händer och fötter. Undvek att vara ute de värsta timmarna.

Det blir väl något liknande i år...

Okej då är jag med.

Jag tycker solkläder är perfekt. Byxorna gick till knäna och ärmarna täckte ut till armvecket ungefär. Resterande får man ju smörja, solstrålarna innebär större fara anser jag :)

Att inte vara ute på värsta timmarna fungerar dåligt för oss då vi är seglare. Men vi pillade och fixade så vi hade soltak i en del av sittbrunnen på båten :)

Nu vet jag inte hur stor en sittbrunn på en båt är, men det låter väldigt bra för att kunna justera skuggan efter barnet! :D

Vi har börjat snegla på solkläder, det låter som en vettig kompromiss till sommaren i alla fall.

Vi kör på solkläder och så smörjer vi händer, ansikte och ben.

Tror vi håller oss inne de värsta timmarna. Och använder mössa, kläder o parasoll (över uppblåsbar pool), skugga. Kommer inte att skydda honom extremt mot solen. Det är ju ändå så att vaccinationer inte har ngt med autism att göra, men D-vitaminbrist mycket väl kan ha det. Dessutom verkar D-vitamin överhuvudtaget vara nyttigt.

Solkräm har visat sig vara halvbra, fulla med kemikalier och i vissa fall skydda mot fel sorters strålar. Nu ska visserligen regler ha ändrats och jag ska självklart använda solskyddskräm, men inte i extrema mängder.

Tror att solglasögon går bort också. Mössan borde räcka.

Men så åker vi inte utomlands heller, vi håller oss till den svenska sommaren i år.

Det beror såklart på hur stor båten är ;), men vår är rätt rejäl så det fungerar hyffsat. Bara det att E helst vill sitta uppe på däck och spana :D

Jag funderade på det där med Sverige vs utomland. Varför skulle solen vara värre utomlands?

Jag tänker såhär, Sverige ligger närmare antarktis där ozonskiktet är tunnt därför borde uv-strålningen vara större i Sverige (obs, jag har ingen källa på det, funderar bara).

Men framförallt. I Sverige blir det sällan jättevarmt, det går att vara ute i solen även mitt på dagen. Längre söderut blir det varmare, tex här där jag bor (söd-östra österrike) hade vi nästan 40 grader varmt förra sommaren. Då går det inte att vara i solen.

Jag får forska på saken och återkomma ;)

Egna erfarenheter är naturligtvis inte riktigt gångbara som orsaker. Men jag vet att jag blir riktigt bränd snabbt söderut och jag blir nästan aldrig ens röd i Sverige. (blir lätt brun och ganska mörk)

Det kanske kan verka bra att sätta på barnen många lager av kläder + solkräm. Men det låter som att vi börjar överdriva i Sverige nu. Har också för mig att i Australien börjar barnen få D-vitaminbrist pga för lite sol. Ska kolla upp den uppgiften också.

Jag klär så "heltäckande" det går (solkläder eller lite för stor t-shirt så den täcker en del av ärmarna, och shorts som går ner över knäna, solhatt tex), och sen smörjer jag in resten med solkräm.

Egna erfarenheter är naturligtvis inte riktigt gångbara som orsaker. Men jag vet att jag blir riktigt bränd snabbt söderut och jag blir nästan aldrig ens röd i Sverige. (blir lätt brun och ganska mörk)

Det stämmer iof för mig också, men det misstänker jag mer beror på att när jag varit på solsemestar så har jag mest varit på stranden och verkligen solat och badat. I Sverige är det mer vara ute allmänt och inte lika ofta i bikini. Så kanske är det förklaringen, i Sverige är det kallare och därför har man lite mer kläder på sig (funderar igen :)).

Jag får forska på saken och återkomma ;)

Det kanske kan verka bra att sätta på barnen många lager av kläder + solkräm. Men det låter som att vi börjar överdriva i Sverige nu. Har också för mig att i Australien börjar barnen få D-vitaminbrist pga för lite sol. Ska kolla upp den uppgiften också.

Överdriva och överdriva. Vi ligger i nivå med australiensarna när det gäller frekvens av hudcancer så nog tycker jag att vi ska skydda oss. Däremot är solen absolut nyttig, men är man ute i solen länge gör man bäst i att skydda sig och de små.

Det är väl våra solvanor, att ligga och pressa på beachen, som gör oss så utsatta.

Jag håller inte på och smörjer oss eller drar på solkläder när vi lever "normalt vardagsliv" ute.

Smörjer ansiktet på mina barn när vi är ute nu. Resten har de ju kläder på sig fortfarande, våren har inte kommit så långt.

Jag har aldrig haft solkräm på mina barn. När dom va små hade dom tunna långarmade eller pyjamaströja på sig ute.

Jovisst var det värre utomlands ;) det säger både strålskyddsmyndigheten, turistbyråer :p och solenergiproducenterna. Det beror tydligen på att solen står rakt över en under längre tid och då passerar strålarna genom mindre andel atmosfär. Sen är ju klotet runt, så man är närmre solen vid ekvatorn, men det vet jag inte om det spelar in så värst.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Sol-och-solarier/Solen/Solrad/
Solen är starkast när den står högt på himlen. Titta på din skugga – om den är kortare än du själv är solen stark.

Solen är extra stark på breddgrader nära ekvatorn och på höga höjder.

http://www.solel.nu/Meromsolenergi1.asp
Vi får i syd- till mellansverige lika mycket solstrålning som mellersta-norra Italien! Solen är inte lika stark som vid ekvatorn men är uppe längre tid.

Mängden solenergi som kan fångas upp bestäms av breddgrad, årstid, tid på dygnet samt ljusstrålarnas våglängd. Inriktning hos solcellspanelerna, Molnighet och verkningsgrad hos solcellen påverkar också.

http://www.thailandresan.nu/sol-och-bad.php

Då Thailand ligger nära ekvatorn är solen mycket stark. Se därför till att smörja dig ordentligt och ofta för att undvika brännskador. Många åker till Thailand under vinterhalvåret när vi är som blekast och då gäller det att vara extra försiktig. Hur bra man tål solen är väldigt individuellt, men generellt bör man ha minst solskyddsfaktor 30 första veckan. När huden vant sig vid solen kan man gå ner till skyddsfaktor 15-20.

Överdriva och överdriva. Vi ligger i nivå med australiensarna när det gäller frekvens av hudcancer så nog tycker jag att vi ska skydda oss. Däremot är solen absolut nyttig, men är man ute i solen länge gör man bäst i att skydda sig och de små.

Det är väl våra solvanor, att ligga och pressa på beachen, som gör oss så utsatta.

Jag håller inte på och smörjer oss eller drar på solkläder när vi lever "normalt vardagsliv" ute.

Exakt, så om du läste mina inlägg och hur jag funderade på att göra så märkte du att skugga, kläder och inne under värsta timmarna tänkte jag köra på. Men jag tänker fortfarande definitivt inte satsa på att han ska vara vit som magen på en fisk i augusti, jag tror inte det är nyttigt :p. (Jag såg till och med till att sola lite extra i somras för att få extra D-vitamin till ev foster. Och nej jag pressar inte vid stranden och ja när jag är i Egypten är jag klädd som den kvinnliga lokalbefolkningen praktiskt taget. Vissa tidigare solskyddskrämer har ju visats bara skydda mot strålarna som gör en brun, inte mot dem som ger cancer.)

Tack för informationen, när jag läser kommer jag ihåg att jag också hört/läst att man är närmare solen. Men inom Europa är solen lika "farlig" om jag förstår rätt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka