Solkänslig fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Beta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 832
B

Beta

Jag har ett paint föl som de vita fälten svullnar upp på när den är ute i solen. Har någon annan några erfarenheter? Den kan inte vara ute alls, och veterinären har alldrig sett något liknande, den är ca 2 månader. Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att ta bort det:(

Sv: Solkänslig fölunge

Det där är inget ovanligt på skäckfärgade föl. Det är en kombination för mycket sol, för mycket regn. Det gör att den blir svullen i de vita partierna. Du får ha fölet inne på dagarna och ute på nätterna ett tag framåt. Det här försvinner med åldern. Vi har inte varit med om att ettåringarna drabbats.

Ring till folk som föder upp paints kanske? De vet lite mer om rasens specifika egendomar och kanske kan hjälpa dig.

Jag har kollat med en del "paintfolk" och de har alldrig hört talas om symtomen förut. Frågan är om den går att rädda och om den kan bli så bra att det kan gå att använda den som ridhäst när den blir stor, utan att behöva använda täcke även när den ska ridas.:confused:

Har aldrig hört om ngt sådant...men föl är ju ofta känsliga om dom har mkt vita tecken i ansiktet...så säkerligen kan de vara det på kroppen oxå...

Hoppas du följer upp hur det går i denna tråden, då det vore verkligen intressant att veta.

håller tummarna att det "lugnar ner sig"

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka