• Avel
  • Trådstartare Trådstartare husvallalantbruk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 874
H

husvallalantbruk

Ja Vad kan ni berätta om halvblods hingsten Solid? ?

Sv: Solid

Ur "Hingstar i enskild ägo verksamma inom svensk halvblodsavel 1996":

Solid 686
Brun, 166 cm, Prem. AB
Född -81 hos Sven Larsson, Trelleborg, uppväxt hos ägaren Hans-Göran Persson, Skivarp. I avel 1984-97. Död 1997.

Exteriört utlåtande: "Mycket god brukstyp med bra resning, bogläge, manke och kors. Välbenad med korta skenor och nöjaktigt korrekt. Mycket goda rörelser med spänstigt kotarbete, taktfast trav." 88889=41 p. (4,5 år)

Bruksprov: 4,0 år (4,5 år). Gång 678 (888), Hopp 7 (7/8) = 14,0 (15,5)

Egna tävlingsresultat: Hoppn. 1,20/6-0-1, 1,10/9-0-6, Dressyr: LB/1-0-0

Avkommor: 15 stamboksförda ston, 3 diplomston samt i Svår klass tävlingshästen Camera (H).
Placerade avkommor totalt: Hoppn.: 1,10-8, 1,20-7, 1,30-5, 1,50-1.
Dressyr: LB-3, LA-2. Fälttävlan: F*-1.
Avkommans totala prissumma: 42.020:-

"Solid placerades nia bland treårshingstarna vid centrala premieringen i Helsingborg 1984. Han blev bästa enskilda hingst i sin årgong vid bruksprovet där han rangordnades som trea vid den efterföljande premieringen. Under 1987 tävlade Solid i hoppning och gick bl.a. till final i unghästchampionatet. Hans mormor har även lämnat Elmiaettan bland valackerna 1978. En son gick 2:a på Elmia 1990. Avkomman Rolle var totalsegrare och 2:a i hoppning vid regional kvalitetsbedömning 1990. 1991 vann en treårsvalack e Solid vid riksutställningen i Falsterbo. 1992 hade solid en avkomma i Breeder's Trophy-finalen i hoppning och en valack som deltog på riksutställningen i Falsterbo. Flera avkommor är placerade i MSV hoppning och Camera i svår klass. Florrie e Solid var finalist i Breeder's Trophy 1994 (fälttävlan, 6 år). En avkomma var uttagen till Riks 1995."

Stammen hittar du här: http://www.allbreedpedigree.com/solid3

Bild: http://medlem.spray.se/Mirella/Solid686.jpg

Senast ändrad:

Vad kul!! Vad kan du berätta om avkommorna till honom? :)

Många av de jag träffat har inte fått så mycket från Solid tycker jag, oftast stora, lite grövre hästar som inte har en likhet med Solid, utan mer att allt kommer från mödrasidan.

Träffade ett sto på en tävling, liten brun sak som påminde väldigt mycket om sin far.

Alla jag träffat har tävlat MSV hoppning, en vet jag inte om hon kom upp till svårhoppning, men hon låg däromkring.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Trevliga individer har de varit iaf! Något specifikt du vill veta? Har du någon avkomma?

Är intresserad av ett unghingst som har honom som morfar... :)

Jag har ridit två hästar som har haft solid som morfar. Båda var e Electro. Båda två var mycket fina hästar, med väldigt bra ridbarhet. Jag tyckte väldigt mycket om dem:love:

En kompis har en ue Pontus. En häst som hos tidigare ägare startat 130hoppningar och ev även dressyr. Här tävlas han i körning, har placeringar i Msv och startade svår i höstas (SM).
En häst som har ett härligt psyke, används till bröllopskörning och allt möjligt.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
963
Senast: Shixle
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka