soleksem..

Sv: soleksem..

Några i stallet smetar helt enkelt på solskyddsfaktor på utsatta ställen tex vita ben eller vit mule där huden är rosa. Det har hjälpt!

Kan tänka mig om det är större partier som är utsatta är det kanske täcke som gäller? Har dock ingen egen erfarenhet av det men man borde ju kunna ta täcke liknande de som används till hästar som får exem av knotten...

som tires sa, solskyddsfaktor! kanske flughuva som hänger ner över mulen kan skydda lite med..? jag har en sån, Back on Track, men den är ny inför sommaren så jag vet inte om den är bra än.. ;)

Förebyggande behandling. Smörja,skydda med huva och täcken.Underhålla smörjandet under sommar halvåret.

Hur behandlar man en häst mot soleksem på bäst sätt?

Har en häst i stallet som har väldigt mycket soleksem och ägaren har prövat allt vad som finns på marknaden vad det gäller medel. Det enda som har hjälpt är dock eksemtäcken. Även om hon har haft detta på hela sommaren så har hästen ändå kliat sig. Det är tyvärr så att man nog får pröva sig fram, kanske finns det något medel som hjälper på just din häst. Hörde av en annan hästägare att hon tvättade sin med grönsåpa och det hjälpte på den hästen.

Jag har själv precis fått hem en häst som har "sommareksem". Ganska mycket ser det ut som han hade förra sommaren, eftersom man och svans ser rätt bedrövliga ut. Har sökt på nätet som en galning och har hittat följande:
Förebyggande: Linolja och brunalger(fodertillskott) i maten året om.
Samt eksemtäcke och släng på det redan i mars, för även vårsolen är ruskig.
Jag har även läst om nylanders hästsalva som skall vara bra, även om jag fortfarande inte fattat om det är för behandling av redan uppkomna eksem, eller om det är förebyggande även det.
Aloevera-gel lär vara enormt bra att behandla med, det är renande och läkande...
Men det jag tror överlag - är att man skall göra allt man kan för att förhindra att det bryter ut från första början, eller i alla fall så lite som möjligt... :idea:

Som även har nämts i en annan tråd, är du helt säker på att det är solen hästen inte tål? Kliar dom man och svans beror det oftast på knotten. Säger inte att det är så i ditt fall, bara kollar...

Jag har en ponny med eksem..har letat och testat mycket olika produkter (hon hatar täcken så väljer att undvika det). Det bästa som jag har kommit fram till är att använda Helosan sol, tror jag det heter iaf. Den gör att huden inte blir lika hård, som i sin tur gör hårstråna mjuka och hållbara. Tycker den funkar bra men det gäller att smörja ofta.:cool:

Jag har själv precis fått hem en häst som har "sommareksem".

Sommar eksem och soleksem ska man göra skillnad på, det är INTE samma sak.

För hästar med reaktioner på bitande insekter och ffa knott, täcka, smörj utsatta ställen i man och svans med mjukgörande varvat med klåddämpande. Mycket insektsmedel, ev installning vid de mest insektsrika tidpunkten.

Soleksem, smörj utsatta brända ställen med vatten fast solskyddsfaktor. Om dessa ljusa fläckar sitter på kroppen som kan täckas, kan det vara ide att satsa på ett täcke med motståndskraftigt för UV strålning eftersom just soleksem är direkt. Det innebär att reaktion såväl positiv som negativ kommer omedelbart till skillnad mot te x sommareksem.

Det låter som somareksem snarare än soleksem. Stor skillnad som en redan påpekat.

Bästa är att helt enkelt stalla upp hästen över sommaren på ett ställe som är så knottfritt som möjligt. Vi har haft (ävger fortfarande men är ute på foder hos folk med vana). vi skickade bort våran varje sommar till dom gammla ägarna för deras hagar hade mindre knott så att hästen slapp få sommareksem. Där vi hade stall å hagar var det väldigt utsatt för knott.

Förebyggade som du inte redan nämnt som är bra: B-vitamin året om. Alger har jag hört ska vara bra, har funnits rekomendationer om det i andra trådar.

Bra smörjningsmedel för utsatta områden är: Nylanders, väldigt bra sår salva för eksemhästar. Alo vera har jag hört ska vara bra att smörja med oxå. Fyra ess hästsalva (innehåller tjära) har funkat bra för min ponny som blev väldigt sönderbiten på vissa utsatta områden och svullnade upp. Var som att den delvis motverkade att odjuren kom till dom utsatta ställena och bet.

Edit: Å prova gärna olika saker fram tills dess att du hittar något som fungerar bra på din. olika saker fungerar olika på olika hästar.

Aloevera-gel lär vara enormt bra att behandla med, det är renande och läkande...
:

OBS vid soleksem kan aloe vera vara direkt olämpligt. Aloeväxterna kan i sig orsaka eksem om hud där de applicerats utsätts för UVljus. HH

Ett förslag om det är solexem är att börja behandla på de ställen du vet att h*n blir drabbad på innan det bryter ut.
Vi börjar behandla våran ena redan i mars med att smörja in med solkräm, för hennes del är det hela nosen upp mot bläsen.
Har under de senaste 3 åren inte haft besvär alls, tidigare blev det köttsår och exem.

Det vi använder är apotekets solkräm, den innehåller ingen perfym heller.
Har testat absolut allt från starka barnsolkrämer till spensalvor och denna är det enda som hjälp.

Men som sagt, för bästa resultat bör man börja innan det bryter ut.
Annars handlar det om lindring samt förbättring samtidigt.
Av egen erfarenhet är det jätte svårt att bli av med solexem då det reda brutit ut.

Har dock ingen erfarenhet när det gäller övriga delar av hästens kropp och solexem.

:bow:

tack för alla svar.. just nu har hästen blivit såld. till en som har mycket hästar.. och jag hoppas att hon vet hur det ska behandlas.. annars kan jag ju tipsa lite av det ni sagt :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
343
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 631
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023