Soleksem på shettis

M

MarianneS

Funderar på att skaffa en liten shettis till min dotter men vet ingenting om soleksem, bara det att shettisar brukar drabbas...

Kan någon berätta hur det ser ut, var det uppkommer (hela kroppen??) samt tips på bra skyddstäcken och andra saker som är bra att veta om just detta. All info tas emot tacksamt!:bow::bow:

Sv: Soleksem på shettis

Soleksem drabbar ljusa partier på hästen, dvs karleder, ljusa mular och andra ljushyade partier drabbas i form av brännskador. Jag antar att du egentligen menar den sk sommareksemen som är vanlig även på shettis. Den kommer sig av knott och andra bitande insekter, och alltså inte pga sol. Har hästen inga tecken på eksem, så behöver den ju inte hanteras som sådan. Har den eksem, så finns eksemtäcken att köpa även till shettis.

Det shettisen som jag tittat på är svart med inga direkta ljusa partier alls. Det som fick mig att fundera är att han fäller väldigt konstigt, fläckvis samt att han är "mjällig". Ägaren säger att han inte lider av någon typ av eksem alls... Vad kan det vara?:confused:

Fäller fläckvis? Kan det handla om fläckar som finns främst under man, och sprider sig ner mot bogen? I så fall handlar det nog mer om pälsätare, vilket inte alls är ovanligt på pälshästar.

Handlar det om sommareksem, syns detta ofta tydligt i manen. Ofta är den kort antningen helkort över hela mankammen eller i partier sas. Eksemhästar får också lite tandad mankam, dvs manen är inte slät och fin utan mankammen ser mer ut som en trasig kam där det fattas tänder lite här och där. Vissa eksemhästar blir också tjocka och veckiga i mankammen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
837
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10