Solbränd runt ögonen?!?

pillis32

Trådstartare
Hej!
Har en skimmel som fått påsar under ögonen som jag upptäckte igår. en stallkompis sa att hon trodde det berodde på att han blivit solbränd. Nån som varit med om samma sak?
Han har även blivit mörkare runt ögonen senaste veckorna.:confused:

Sv: Solbränd runt ögonen?!?

Är huden ljus runt ögonen? Annars tror jag på insekter. En huva skyddar mot både sol och insekter :)

Huden runt ögonen är ljus men har nu senaste månaden mörknat. Solen? Under ögonen har han fått som påsar, så han ser sååå trött ut. Har flughuva men ibland har han gått utan den. Det rinner inte ur ögonen eller så.

Påsar under ögonen/svullen runt ögonen kan ibland bero på proteinöverskott också. Har haft ponnyer som fått det av t ex för kraftigt bete eller de första dagarna på sommarbetet, eller av för proteinrikt kraftfoder. Oftast har de också då haft "bulor" på kroppen men inte alltid.

Hur är ögonen, röd i slemhinnorna? Kan vara infektion i ögonen även om ögonen inte rinner. Huva är bra, och det finns även en väldigt bra ögonsalva (TROR att den heter Noviform eller liknande) som hjälper fint mot lättare infektioner. Flugorna är rätt hemska nu:(

Sen brukar jag smörja in skimlar med Helosan Sol på mule och runt ögonen, blandar i en gnutta zinkpasta i det för att den ska stå emot väder o vind längre. Var försiktig bara så att du inte smörjer alltför nära ögonen.

Istället för att köpa dyr helosan men urdålig solskyddsfaktor är det bättre att köpa solskydd för barn på apoteket.

Helosan Sol med lite zinksalva i har alltid funkat perfekt på våra, men det kanske är zinket som stoppar solen mest då.

Bytte till Groov från kornkross för ca 3 veckor sedan, undrar om det kan bero på det? Är inte röd i ögonen eller så, det är lokalt under ögonen, dock är han något bätttre som sagt? Kan det bero på fodret?:confused:

Hade du sagt tvärtom, från Groov TILL kornkross, så hade jag def misstänkt reaktion på foder, på kornet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka