Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aqua

Skulle ni sola solarium när ni är gravida? finns det nån fakta om skador mm på foster? Ska kanse säga att jag varesig solar el är gravid men såg en gravid tjej som solade solarium och började fundera...:confused:
 
Sv: sola

Har inte hört att det ska vara skadligt för fostret (jag solade inte själv så jag vet inte säkert, men har inte hört något iaf) men däremot kan man få pigmentfläckar av att sola när man är gravid.
 
Sv: sola

Vet inte om det kanske kan bli för ljust för bebisen som inte är van vid det.

Men jag undviker att sola när jag är gravid. Vill inte få fler pigmentfläckar än jag redan har. Vilket man får lättare när man är gravid.
 
Sv: sola

Som de andra säger: undvik solariesolandet (eller solandet öht) för du kan få bestående pigmentförändringar/fläckar! Fostret tar däremot ingen skada.
 
Sv: sola

Jag svarar inget angående solariesolning men däremot om vanlig solning:

Jag tycker rådet att man inte ska sola är grovt överdrivet. Det är så lätt att höra larm om saker och sen tro att det är superfarligt utan att ens fundera på vad de varnar för. Alltså, tänk efter, ja pigmentfläckar kan man få... BIG DEAL???? Jag får alltid pigmentfläckar (stora fräknar) när jag solar, det gör mig ingenting mer än att jag ser ännu mer solbränd ut. Jag solade som attans i sommar (i Italien bl a) när jag var gravid och det resulterade inte i några pigmentfläckar (annat än normala) utan enbart i en bländande vacker solbränna. Har dessutom hört folk säga att det är så lätt att bränna magen eftersom den sticker ut men det håller jag inte alls med om, för var det något som var lätt att smörja in så var det magen. Och in ska man ju smörja sig, gravid eller int!
 
Sv: sola

Har man fått mycket bristningar på magen så bränner man den väldigt lätt även om man smörjer in sig!

Ang solining i solarium så vad jag kommer ihåg av det jag läste om det när jag var gravid var att man helst skulle täcka över magen pga att det blir för ljust för barnet annars, men det är snart 6 år sedan jag födde och det har säkert kommit ut någon katastrof rapport om solningen efter det ;)
 
Sv: sola

Jag solade en del som gravid, både solarium och sen på stranden (bebis i augusti). Mig veterligen inga men på någon av oss.
 
Sv: sola

Mustasukka skrev:
Vet inte om det kanske kan bli för ljust för bebisen som inte är van vid det.

Men jag undviker att sola när jag är gravid. Vill inte få fler pigmentfläckar än jag redan har. Vilket man får lättare när man är gravid.

För ljust? Man är väl inte genomskinlig heller? På sin höjd kan jag tänka mig att det kan bli en röd skymning i magen, om man riktar en lampa mot den, men hur det skulle skada barnet övergår mitt förstånd.
 
Sv: sola

ainasoja skrev:
Har man fått mycket bristningar på magen så bränner man den väldigt lätt även om man smörjer in sig!

Aha, hade inga såna själv! :cool:
 
Sv: sola

Mabuse skrev:
För ljust? Man är väl inte genomskinlig heller? På sin höjd kan jag tänka mig att det kan bli en röd skymning i magen, om man riktar en lampa mot den, men hur det skulle skada barnet övergår mitt förstånd.
Det sägs att de kan skilja på ljus och mörker i magen. Dvs "se" om det är ljus riktat mot magen.
 
Sv: sola

Jag solade inte för det kändes inte så "bekvämt". Jag blev så varm i solen, jag som annars älskar att vara ute i solen. Så solarium skulle jag inte ge mig på.
 
Sv: sola

oz_joj skrev:
Det sägs att de kan skilja på ljus och mörker i magen. Dvs "se" om det är ljus riktat mot magen.

Ja, det tror jag också, det blir väl som ett milt rött sken därinne. Men varför skulle det vara skadligt?
 
Sv: sola

ulda skrev:
Alltså, tänk efter, ja pigmentfläckar kan man få... BIG DEAL???? Jag får alltid pigmentfläckar (stora fräknar) när jag solar, det gör mig ingenting mer än att jag ser ännu mer solbränd ut. Jag solade som attans i sommar (i Italien bl a) när jag var gravid och det resulterade inte i några pigmentfläckar (annat än normala) utan enbart i en bländande vacker solbränna.

Du var säkert väldigt fin i din bländande vackra solbränna med fin mamma-mage.

Dock är det inte pigmentfläckar typ fräknar det handlar om, utan större fält av överpigmenterad hud. Det kallas cloasma och är mycket svårt att bli av med.
 
Sv: sola

Det är vad jag har hört/läst. Eftersom man själv ska ha skydd för ögonen i solarium så kanske det skenet blir jobbigt för bebisen.
Farligt tror jag inte heller att det är, men kanske obehagligt.
Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Jag låter i alla fall bli att sola nu, jag får lätt pigmentfläckar annars också, så jag vill inte behöva få fler i onödan.
Tycker inte att det är så fint.
 
Sv: sola

Fast det är väl en väldig skillnad för dig som ligger oskyddad i solariet, och bebisen som har en mage mellan sig och solarielampan? Annars skulle man ju inte kunna vara ute i starkt solsken heller?

Tycker bara att det låter ologiskt. Att man inte vill ha pigmentfläckar kan jag förstå, däremot.
 
Sv: sola

Jag vet faktiskt inte hur det är med det. Kan fråga min barnmorska om hon vet.
Men i solljus kan ju jag vara utan att få ögonskador, det är ju inte lika starkt som solarieljus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 473
Senast: lingonben
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 571
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 264
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp