Sökte på ordet lastträning...

Scilla

Trådstartare
I helgen dammade jag av min gamla traktor (=avelsto som mest gått och drällt i hagen i 3 år och passat föl), jag hade nämligen anmält oss till en tömkörningskurs och eftersom hon är stabil som en traktor och en klippa när det gäller att lotsa runt en nybörjare på tömkörning så var valet enkelt det var hon som skull få den stora äran...
Vad jag inte tagit med i beräkningen är hennes ointresse om att gå in i transporten... Hon är en häst som har mycket bestämda uppfattningar om hur man ska göra när man lastar henne. Att lasta henne till kursen var inga problem hon traskade glatt in men när vi skulle hem så fick matte ett hjärnsläpp och började traska mot transporten utan att vi ställt den jämte en vägg...

Nu börjar väl alla förfasa sig över... måste hon ställa den jämte en vägg... och ja eftersom jag haft hästen i snart 10 år så kan jag henne utan och innan och som sagt om man inte lastar henne regelbundet så är man tvungen att göra så (och för att ni ska förfasra er ännu mer så kan jag berätta att det måste vara vänster sida som står längs med väggen). Och det är inte bara jag som har det problemet med henne för jag har låtit andra pröva och det är bara en som lyckat men då fick den personen hjälp av två andra som i princip lyfte in henne, de andra stackarna som provat har inte lyckat utan hästen har antingen slitit sig eller slagit över.

Men nog om detta vi löste problemet denna gång med att jag gick hem det tar ändå bara 20 min men det är tillräkligt för att jag ska bli arg på hästskrället... Och nu skulle jag minsann lastträna som jag fick göra när jag hade köpte henne, men först tänkte jag surfa lite här och läsa hur andra gör för att kanske få lite nya tips. Men vad händer när jag söker på ordet lastträning..
Överallt skriver alla om att de inte tycker man ska träna på lastning och jag blir :confused: Hur fasen ska jag gör då med min traktor?

Jag har tävlat och tränat med henne mycket innan hon blev avelssto så vi har lastat henne och hon har gått in och hon är inte rädd för nått och hon lyder mina kommandon på marken MEN hon är en rutinhäst och allt man gör ska vara som alltid gjort annars blir hon :cry:

I går kväll så började jag om från början och lastade henne från stallet och hon traskade in helt utan protester två gånger. Och eftersom jag ändå hade transporten framför stallet så passade jag på att lasta de andra tre hästarna som aldrig varit lastade någon gång och dessa tre gick in nästan direkt och detta gjorde jag helt själv. Frågan är nu är det verkligen fel att träna på lastning?
 
Sv: Sökte på ordet lastträning...

Var har du fått det ifrån :) Klart man ska lastträna!

Öva på :banana:
 
Sv: Sökte på ordet lastträning...

Det var just det... jag sökte här och det var som sagt många som skrev att man inte skulle träna på det, därför blev jag lite :confused: för jag har alltid innan hört att man ska träna för att inte få problemen när man är borta. Jag vill ju att mina unghästar ska tycka det är lika naturligt att gå in i transporten som det är att gå in i stallet.

Innan någon har överbevisat mig kommer jag ju att fortsätta att träna :D
 
Sv: Sökte på ordet lastträning...

Men varför skulle man inte kunna lastträna? Det är väl bara bra om hästen känner sig trygg och "kan" detta med lastning? Vad hade de för argument mot lastträning?:confused: Jag menar, vad för negativa konsekvenser skulle det kunna få, förutsatt att man gör det på rätt sätt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp