Testen som gjordes med travaren gjordes och beskrevs uifrån fokus på avslappning och lösgjordhet, inte för att andra ska tro att jag vill lära att skola bakben eller försöka få andra att ta efter och göra likadant.
Detta var något som jag gjorde för att se ifall hästen kunde slappna av och söka fram på ett lugnt och fint sätt, utan att jag lagt så väldigt mycket tid på att lära in detta begrepp.
Jag ser inte det jag gjorde som ett sätt att träna hästen i att sänka halsen, eftersom jag anser att halsen är en del av kroppen och inte bör tränas som om den vore separerad.
Jag anser genom avslappning så har hästen lättare att sedan ta till sig andra saker den ska lära, men OBS!
Just denne tränas inte för AR ännu, utan är på ett stadie där han longeras för att lära rösthjälper, kroppspråk och finna balans.
Mina hästar hejdar sin fart genom att min röst eller mitt kroppsspråk, men jag vet inte hur andra gör.
Mitt experient beskrevs ganska klumpigt, erkänner jag, men såg inte det som primärt att gå in på detaljerna när det var själva reaktionen "avslappning" som jag var ute efter, vilket verkar ha varit så diffust at alla utom svea har missat poängen.
Hur och vad gör du för att få din häst att söka framåt/ neråt mot lösgjordhet?
Det finns så oerhört många begåvade människor på detta forum, ändå är det få som verkar engagera sig i just sökningen för att få sina hästar avslappnade...
Jag trodde att ett sådant tema kunde vridas och belysas i det oändliga, eftersom jag anser vara stor del av grunden till detta med AR.
(Jag har inte skapat tråden för att jag nödvändigtvis behöver tips, utan för att försöka få igång en öppen och trevlig dialog, men det verkar vara svårt...
)