Han går lugnt och ledigt i hagen, kan ibland bralla runt med dom andra hästarna. Står avslappnat på stallgången, men ändå pigg och alert. Rör inte en min när jag kommer med sadeln eller spänner den. Fungerar annars fint på bettet jag har. tredelat eggbett. Han är en ostartad travare, men har varit lite tränad. Vet. besiktigad för 2 ½ månad sedan o var u.a. Han söker sig fint framåt nedåt.
Lyssnar på vikthjälperna samt förhållningar. tycker det är jobbigt med böjningar i hörnorna samt att förstå ställning utan att svänga. Det klandrar jag han inte för, är fortfarande "ung" Är riden i 3 månader & är 6 år. Har ägt han i snart 3 mån.
Det jag var fundersam över var underhalsen, har mer muskler där än i "överlinjen" . På något sätt så arbetar han ändå inte rätt, trots det ser rätt ut och jag kan inte sätta fingret på var. Dom som ser oss jobba tycker han går jättfint.
Han står ofta på stallgången/ boxen o strechar sig själv. Gör något hundliknande manöver o sträcker bakbenen & ryggen. Samt han strechar själv nacke och hals. Lägger huvudet på sned o vrider hela halsen åt sidan och bakåt, så man ser underkäken på han, jättesvårt att förklara. Men ser väldigt kul ut.
Jag strechar bara frambenen eftersom han fixar det andra själv & sträcker ryggraden genom att dels dra lätt i svansroten samt att trycka på punkterna på bakdelen så han höjer ryggen. Kiropraktikern visade mig det på min gamla häst.
Han reagerar inte när jag drar fingrarna längs ryggraden med tryck.
För 3 år sedan så bröt han underkäken, men allt är läkt och efterkontrollerat av vet. Var något rädd om huvudet i början efter jag fick hem han.
Bettet tar han villigt varje gång, står still på hängande tygel vid uppsittning. Är väldigt sällskaplig och myssjuk i övrigt.
Jag skall be vet. kolla han igenom han när han skall få sin andra vacc spruta för säkerhetsskull.
Jag red ett par clinic`s i sommras/höstas med min förra travare, som gjorde fina framsteg på dom. Har inte gjort mycket annorlunda med min nya förrutom ha anpassat kraven.
Det hela ser rätt ut men han musklar sig ändå fel i just halsen, bakdelen är rund och fin och höftknölarna är jämna, så han är inte sned i bäckenet.
Jag kan inte sätt fingret på vad som är problemet.. Skall spekulera vidare idag..
/ Spirit