söker sadel

Sv: söker sadel

En "vanlig" sadel kan man ju inte ändra hur som helst utan att bommen ansträngs för mycket, t.ex. Passier, Prestige osv.
Men Wintec, Griffin m.fl ska man kunna ändra hejvilt.
Vem är det som sagt att dessa sadlar inte kan ändras till de bomvidder som tillverkaren har i sitt standardsortiment? Sadlarna tillverkas ju inte efter bomvidd, utan det tillverkas en sadel som man sen väljer bomvidd till.

Sadeln ska vara till en ljusbrun äldre New Forest som vi fått överta som läromästare. Ingen utrustning följde med. Hon är en maxad C och flickorna behöver inte större sadel än så, inte hästen heller. Hon är i lagom hull, men har den bredaste manke jag sett. Nu vill ju tjejerna dessutom ha bruna saker till henne.

Jag har ett fjordsto med en jättebred manke. (Provade en prestige med bomvidd 36 och den var för liten!) Jag har provat massor med sadlar och har nu äntligen hittat en som ligger bra. Det blev en Bates caprilli med den vidaste bommen. Den ligger perfekt!

Är på jakt efter en hoppsadel eller allround i syntet (helst) 16,5 tum och bomvidd x-vid eller xx-vid och färgen ska vara brun. Kan någon tipsa mig om var jag kan hitta vad jag söker?

Hej!
Är det av någon speciell anledning som ni söker efter en syntet sadel??
Annars finns det ett bra utbud av begagnade sadlar på bla Blocket osv?
Hööks kanske även har några bra sadlar som är lite billigare..dock vet jag inte hur kvalitén är dock:crazy:

Jag har köpt min sadlar på Maud's sadelmakeri där har vi fått bra hjälp o även fått prov ridit innan köpet..

Hoppas att ni hittar någon till slut..

trevlig sommar

Kom på en sak..har ni prövat bomlös sadel??
Kanske inte den snyggaste dock men det är juh ett alternativ tills ni hittat den rätta

Vi har två bomlösa sadlar, en dressyr och en vanlig, men vill ha en sadel till hoppning. Att jag vill ha en syntet är väl mest för att vi har flera och gillar dem.

Nej, givetvis krävs det en sadel med utbytbara koppjärn. Och du kan inte byta koppjärn hejvilt mellan normal och vid modell! Eller jo, visst kan du om du vill knäcka bommen som sagt. Jag är inte sadelinprovare själv men litar på den inprovare jag konsulterat och jag skulle inte ge mig på att sätta ett koppjärn modell xx-vid i en sadel med normal. Det räcker att hålla upp koppjärnet framför sadeln så ser man att nåt borde gå sönder om man tvingar dit det...

Sadeln behöver inte ha utbytbara koppjärn, en sadel med omvärmningsbar bom som t.ex. Passier och Prestige kan man inte ändra från smal bom till xvid utan att bommen med största sannolikhet knäcks, men en sadel som Wintec ska gå att ändra hejvilt. Man "tvingar" ju inte dit koppjärnet. Tar man ut det befintliga koppjärnet i en Wintecsadel är det ju lätt att sätta dit ett vidare utan problem. Koppjärnet är en av delarna som ger sadeln stabilitet, tar man bort det blir sadeln mer formbar eller vad man ska säga.

Såhär står det på Wintecs hemsida (FAQ)
"All new saddles are fitted with a medium gullet (black) at point of manufacture. If your gullet has been changed after purchase the colours are sized as follows: Yellow - Narrow, Green – Medium Narrow, Black – Medium, Blue – Medium wide, Red – Wide, and White is extra wide"
Mao: jo, du kan visst ändra hejvilt på en sadel som ex Wintec med utbytbart koppjärn. Står inget om restriktioner.
"Saddles featuring the EASY-CHANGE Gullet System allow you to alter the width of the saddle tree for your horse’s conformation"
Står ingenting om att man bara får ändra en bomvidd upp eller ner.

På Thorowgoods hemsida står det inte heller några restriktioner.

Du har nog missuppfattat utprovaren, för sadlar med utbytbara koppjärn ska man kunna ändra hur som helst, det är det som är hela grejen! Det är vid omvärmningsbar bom som man inte kan bredda eller minska den hur mkt som helst och ofta inte för många ggr heller utan att bommen knäcks/garantin förfaller.
Men som sagt - det är stor skillnad mellan utbytbart koppjärn och omvärmningsbar bom.

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka