Sök-problem

mian1

Trådstartare
Vi går ju kurs, jag & Kerstin. Har bara gått en gång för sist så var vägarna inte farbara. Vi försöker öva lite hemma på att sniffa på tepåsar och berömma att hon luktar på glasburken med påse i. Fast vi får problem. Fick även samma problem sista träningen på kursen - hunden lägger sig ner. På kursen trodde jag att det berodde på att hunden var trött och blev förvirrad när jag ville att hon skulle böja sig och lukta på burkarna. Att hon trodde att jag menade "ligg" när jag böjde mig. Men det är samma hemma. Hon tycker att det är svårt att böja sig och att det är lättare att ligga på golvet och nosa på burkarna.
Vad gör jag åt det? Jag kan ju inte ha jättehöga burkar heller för det är meningen att hon ska bli kantarellhund till sommaren och kantarellerna växer ju sällan i träden. Vill inte att hon ska tro att hon ska liggmarkera heller.

Sv: Sök-problem

Vi går ju kurs, jag & Kerstin. Har bara gått en gång för sist så var vägarna inte farbara. Vi försöker öva lite hemma på att sniffa på tepåsar och berömma att hon luktar på glasburken med påse i. Fast vi får problem. Fick även samma problem sista träningen på kursen - hunden lägger sig ner. På kursen trodde jag att det berodde på att hunden var trött och blev förvirrad när jag ville att hon skulle böja sig och lukta på burkarna. Att hon trodde att jag menade "ligg" när jag böjde mig. Men det är samma hemma. Hon tycker att det är svårt att böja sig och att det är lättare att ligga på golvet och nosa på burkarna.
Vad gör jag åt det? Jag kan ju inte ha jättehöga burkar heller för det är meningen att hon ska bli kantarellhund till sommaren och kantarellerna växer ju sällan i träden. Vill inte att hon ska tro att hon ska liggmarkera heller.

Kerstin , hon är väl en Basset Hound??? Eller......

Kerstin , hon är väl en Basset Hound??? Eller......

Nej, hon är en icke-basset :( När Doris dog och vi skulle ha en ny kompis till Ester så sökte jag land och rike runt efter en tvåfärgad basset-tik, gärna en unghund. Men ingenstans fanns en rödvit bassetflicka så min man ville bestämma istället. Han tycker, av någon anledning, att bassar är FÖR tålamodsprövande, så han ville ha sin drömras - en GD.
Kerstin skulle vara husses hund, men så blev det inte. Hon är ett häftplåster på mig istället. Men hon är trevlig och en go barnhund. Ingen cool basset, men helt ok för att vara icke-basset ;)

Nej, hon är en icke-basset :( När Doris dog och vi skulle ha en ny kompis till Ester så sökte jag land och rike runt efter en tvåfärgad basset-tik, gärna en unghund. Men ingenstans fanns en rödvit bassetflicka så min man ville bestämma istället. Han tycker, av någon anledning, att bassar är FÖR tålamodsprövande, så han ville ha sin drömras - en GD.
Kerstin skulle vara husses hund, men så blev det inte. Hon är ett häftplåster på mig istället. Men hon är trevlig och en go barnhund. Ingen cool basset, men helt ok för att vara icke-basset ;)

Okey,hade för mig att hon var en basset , men ,men där ser man hur fel man kan ha;)

Spånar lite bara :)

Du kanske kan lära henne gradvis att nosa på burken stående?

Om du t.ex. börjar med att ha burken i handen och låta henne nosa, sedan sänka den lite mer tills hon klarar det när burken står på golvet..
Kanske finns någon nivå där hon lägger sig ibland och står ibland, då skulle du kunna bara belöna de gånger hon står.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka