• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dockan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 790
D

dockan_

Någon som har provat KRAFFT OIL?

"Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form. Rekommenderas – t ex i kombination med KRAFFT GROOV 90 – till hästar med muskelproblem samt till heta hästar som har svårt att hålla hull. Rikt på nyttiga fettsyror. Bidrar till blank hårrem och ett gott allmäntillstånd."

Så står det.
Om någon provat det, hur mycket ger ni per dag/måltid och har det hjälpt något mot hull eller muskler?

Sv: Sojaolja?

kan man ge sojaolja *sån svart som man har i matlagning till häst :crazy: *

vad är det bra för?

Någon som har provat KRAFFT OIL?

"Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form. Rekommenderas – t ex i kombination med KRAFFT GROOV 90 – till hästar med muskelproblem samt till heta hästar som har svårt att hålla hull. Rikt på nyttiga fettsyror. Bidrar till blank hårrem och ett gott allmäntillstånd."

Så står det.
Om någon provat det, hur mycket ger ni per dag/måltid och har det hjälpt något mot hull eller muskler?

Olja ger enbart energi (från fett) och inga proteiner. Det hjälper att sätta HULL men inte muskler.
1dl olja (av alla slag) ger ungefär lika mycker energi som 1/3kg spannmål. Ger du 3dl får du alltså samma energimängd som du får av 1kg spannmål (havre eller korn), dock ej det proteinet som man får från spannmålet.
Jättebra med olja om man behöver öka energimängden (dvs öka hullet på hästen) i foderstaten utan att hästen behöver äta så mycket (den kanske redan äter så mycket foder att den inte VILL äta mer) - oljan kan man ju bara blanda i övrigt foder och det slinker ner lätt. (bara att hoppas att hästen inte misstycker om smaken på det)
Dessutom ger olja (fett) energi som är lugnare för temperamentet än kolhydrater (socker som t ex i betfor).

Men om du vill tillsätta olja i foderstaten så behöver du inte köpa nån dyr olja från nån fodertillverkare som Krafft. Gå in i närmaste mataffär och köp t ex rapsolja - ger precis samma effekter som "Krafft Oil".

Senast ändrad:

Men om det sätter hull är det ju bra?
Då är den saken bra.
Men muskler - ger henne protein.

Lucern & olja? Är inte det bra?

Men om det sätter hull är det ju bra?
Då är den saken bra.
Men muskler - ger henne protein.

Lucern & olja? Är inte det bra?

Jodå, det kan funka jättebra, bara det inte är kritiskt låg proteinmängd i erat hö (då krävs nämligen starkare proteinfoder än lusern). Men kör på det en tid får du se!

Men om du vill tillsätta olja i foderstaten så behöver du inte köpa nån dyr olja från nån fodertillverkare som Krafft. Gå in i närmaste mataffär och köp t ex rapsolja - ger precis samma effekter som "Krafft Oil".
Finns som jag alltid tjatar om även en miljöaspekt när det gäller användning av soja. Svenskodlad rapsolja är i alla fall inte (ännu) genmodifierad.

kan man ge sojaolja *sån svart som man har i matlagning till häst :crazy: *

Nej, det är inte soya det pratas om här :D. Soya görs av någon speciell japansk(?) svamp om jag inte minns fel.
Soja däremot, är en baljväxt som är vanligt att man använder som foder, oftast i form av sojamjöl, men även som olja.

Så var det ja :idea:. Undrar om det inte är så att svampen jag yrade om är den man använder för att jäsa sojabönorna? För jag är ganska säker på att jag hörde något om denna svamp när jag läste mikrobiologi.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 859
Senast: Varmblod90
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: Tuvisen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 229
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka