S

Silly

Alla säger att man ska vara försiktigt med att använda soja. Vad kan hända om hästen får för mycket? Är andra proteinfoder tryggare? Lusern tillexempel kanske är att föredra? Vilka är de allmänna riskerna med att fodra för proteinrikt?

Sv: Sojamjöl

Alla säger att man ska vara försiktigt med att använda soja. Vad kan hända om hästen får för mycket? Är andra proteinfoder tryggare? Lusern tillexempel kanske är att föredra? Vilka är de allmänna riskerna med att fodra för proteinrikt?

Sojamjöl är relativt riskfritt och följer du rek.max. giva ska du inte behöva oroa dig.

100gr/100kg häst/dag.

Man ska vara försiktig med att ge unghästar soja då det kan ge skelettpåverkan.

För mkt protein brukar märkas av i magen samt att hästen kan få knutor och gallor.
Fång är ett annat påtalat problem som kan komma av överfodring från krafftfoder.

Man bör inte ge soja alls. Det är inte bra för naturen. För att vi ska kunna ge det till våra hästar m¨ste regnskogen skövlas. Så ge Krafft Protein istället eller varför inte fiskmjöl?

Om man är miljömedveten, så ger man inte heller fiskmjöl heller. Fiskmjölet kommer från trålare som dammsuger haven på allt, utan urskiljning. Då följer det också med sådant som tumlare, delfiner o annat som råkar komma ivägen...
Sojamjöl är lika tokigt ur miljösynpunkt.
Kan man ge för mycket luzern?

Lusern är absolut att föredra eftersom det är GROVFODER och BRA för hästen på alla sätt - proteinbrist eller inte. Fiberrikt, proteinrikt (men inte att jämföra med soja som har 4ggr så mycket protein/kg) och näringsrikt.

Har ett par kilo kvar som jag ska använda upp bara, sen byter jag till lusern.

Hade inte en anning om att det var dålig miljöpåverkan!:eek:

Hejsan !

Jag tror att du får ändra ditt tänkande lite, soja, är ingenting som våra hästar skall ha i fodret över huvudtaget.
Fodra du med hel havre, hel korn + betfor och stöp det( slå över kokhett vatten), ge de mineraler och vitaminer du vill ha, och fyll upp med 3 stora nävar blandad lucern ( ej pellets). Så får hästen både grov och kraftfoder i sig på en gång vilket gör att magen och matsmältningen mår bättre av det. Och dom behöver tid på sig för att äta det.
Lotta

Så kan du inte säga. Vad hästen behöver eller inte behöver beror helt på grovfodret innehåller och vad hästen behöver.

Jag ger min unghäst havre och soja mjöl på rek av min veterinär som håller på med mycket uppfödning själv.

en jag känner hon ger sojamjöl när hästen tävlar ,tränar annars går den på fri tillgång på ensilage och det funkar bra . alla hennes hästar går på lösdrift och är jätte fina i hull .

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025