Sojamjöl eller krafft muskel?

JossanW

Trådstartare
Nu har jag fått min höanalys och har några bra alternativ till min häst men jag vet inte vilket alternativ jag ska ge för jag har ingen erfarenhet av sojamjöl.

Antingen så kan jag ge honom sojamjöl + betfor + mineraler eller bara krafft muskel + mineraler.
Givetvis finns det andra alternativ också med det är mellan dessa jag väljer...

Vilket alternativ skulle ni ta? Sojamjöl blir betydligt billigare än Krafft Muskel

:confused:

Sv: Sojamjöl eller krafft muskel?

Soja, absolut. Jag tycker det är ett toppenfoder, med bra sammansättning av aminosyrorna.

Sojamjöl är ju, som du skriver, det mest ekonomiska valet, men somliga hästar kan vara känsliga för det. Prova? Introducera långsamt.

Just nu äter min häst Krafft Muskel, eftersom jag har erfarenhet av hästar som inte tål soja. Jag tror att jag skulle prova med sojamjöl, i ditt ställe, och fungerar det inte skulle jag byta till K M...

Jag är lite anti soja, tycker det är miljövidrigt och dessutom finns det studier som visar att det inte alltid är speciellt nyttigt. Ska leta fram dem och länka för den som är intresserad.

Så, om det är enda två valen så ta Krafft Muskel. Själv föredrar jag potatisprotein eller lucern, men har använt KM också. Det fyllde sin funktion men var sjukt dyrt. Och det är ju baserat på potatisprotein så jag sparade mycket pengar på att köpa rena råvaran istället.

Här har vi en som är väldigt intresserad av länken! :) Har på känn att analysen kommer visa dåliga smrp-värden och måste då räkna på lite billigare alternativ än K M eller lusern...

Jag säger soja. Krafft muskel innehåller ju också soja, men rent soja blir ju billigare i längden. Ger själv också soja till mina hästar då foderstaten kräver det.

Hejsan!
Jag vill bara ge lite upplysning om soja!
Det finns en hel del hälsorisker med soja. Åtminstone för våra egna kroppar att ta upp det. Soja innehåller en stor mängd koncentrerad proteinmängd, men tyvärr är också proteinmolekylerna väldigt väldigt stora och därmed svåra för kroppen att tillgodose. Det innehåller också mycket östrogen, så att äta en sojabiff är ungefär likamed som att peta i sig 3 st p-piller.
Dessutom tar en bra soja ca 5 år att fermentera och odla klart. Idag skördas soja på kanske 4 månader.

De här synpunkterna har jag tagit del av när man tittar på mänsklig kost, men jag tror inte att hästarnas förmåga att ta upp proteiner skiljer så så mycket från oss..

En viktig grundregel man kan hålla, tycker jag är att fodret ska vara så naturligt som möjligt. Både för vår egen del som för djurens. Idag går ca 80 % av världens sojaodlingar till djurfoder inom produktions sektorn och det säger en hel del om hur vi modifierar om naturens naturliga gång. Alla kan vi väl hålla med om att en häst ska äta gräs. I första största hand..

Men om ni känner att det här informationen inte talar till er så finns det ju inget som säger att ni inte kan fortsätta med att fodra era djur med det!
Men tänk iaf på att det inte är en naturlig föda för hästen...

Dessutom är all soja som säljs i Sverige (förutom ekologisk soja) genmanipulerad!

Växten har manipulerats för att tåla besprutning med Round up, allt annat blir sjukt och dör inkl de fattiga bönderna som jobbar där, men sojan står kvar. Inklusiva glyfosfaten...

GMO soja orsaker sterilitet, fosterskador och cancer, utöver den hormonpåverkan soja redan har även som icke GMO.

I Norge får man inte säljas GMO djurfoder, Sverige verkar skita i sånt. Vilket är jäkligt synd då den enda melassfria lusernhacken som går att köpa här innehåller GMO sojaolja. :(

Så nej, jag skulle ALDRIG ge mina hästar sojamjöl! Muskel innehåller sojaolja men det är åtminstone längst ner på ingredienslistan så förmodligen innehåller den inte så mkt olja.

Jag säger soja. Krafft muskel innehåller ju också soja, men rent soja blir ju billigare i längden. Ger själv också soja till mina hästar då foderstaten kräver det.

Muskel innehåller inte sojamjöl, proteinkällorna är potatisprotein, lusern och vetekli!

Tack för alla jättebra svar och synpunkter. Jag kommer att gå över till Krafft Muskel så får jag se om det passar min "gubbe"
:love:

Svenskt potatisprotein? Vem har det? Hade ju varit ännu bättre! Det jag fått tag i är tyskt. Bättre det än sydamerikanskt, men ändå.

Håller med dig i allt du säger!

Alldeles suveränt att det här börjar komma fram till allmänheten!.. I en nära framtid längtar jag till att se hur vi människor börjar ta mera medvetna konsumtions val, och inser att vi kan faktiskt påverka vart det vi vill köpa kommer ifrån, som gynnar både oss själva och naturen! :)

Svenskt potatisprotein? Vem har det? Hade ju varit ännu bättre! Det jag fått tag i är tyskt. Bättre det än sydamerikanskt, men ändå.

Vet inte om det går att få tag i svenskt potatisprotein, tidigare hade Kvarnbyfoder tyskt men numera är det från Danmark, i varje fall det jag har hemma!

Jag vet tyvärr inte tillverkaren eftersom jag köper 5 kilos vis i hinkar av min lokala kvarn gubbe och då står det bara "5 kg potatisprotein" på. Det ska dock vara svenskt har jag för mig att han sa men jag kanske har drömt :o Jag ska försöka ta reda på det iallafall :)

Vad är det för hållbarhet på potatispulver? Soja´n har ju så stor säck och det går åt så lite så man får ju slänga halva säcken..

Och HUR får man tag på det? Här uppe, Sundsvall, kollar expediten på både Granngården o svenska foder på en som man var tokig när man frågar. Har inte möjlighet att beställa hem en pall eller så. Hjälp?

Säckarna brukar vara stämplade med ett par år framåt, men det beror ju på hur man förvarar det om det håller sig. Torrt och helst svalt gäller för de flesta foderråvaror.
Jag har min potatisproteinsäck stående i en plasttunna, men jag gör av med en säck på ca 4 månader.
Soja kan jag inte tänka mig att det är några problem att förvara länge om den förvaras torrt och svalt heller.

Soja är betydligt trevligare att hantera än PP, då PP är ett väldigt fint pulver så dammar det mycket och måste fodras blötlagt, själv blötlägger jag det tillsammans med Vitafor Derby och det fungerar utmärkt!

Kan du inte försöka gå i hop med någon annan i närheten och beställa hem en pall? Göra en grupp på Facebook eller ngt?
Du borde ju inte vara ensam om att vilja ha i din trakt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar