Sojafråga

M

majja22

Jag funderar på att börja ge min häst soja, tyvärr var proteinvärdet lågt i höt i år igen :crazy: . Jag ska komplettera höt med 3 kg lusernhack, men behöver mer proteiner än så.
Har aldrig gett soja och vet inte hur min häst kommer att gilla det (ganska kräsen)
Så jag har några väldigt enkla frågor :D

*Har den neutral eller stark smak,brukar hästar tycka att det är gott, ger ni den som den är ensamt, eller blandar ni ut den med något, tex betfor?

Lite konstiga frågor, men är det så att det brukar ogillas så är det nog ingen chans att min pålla äter. Krafft protein ratar hon om den inte blandas med betfor.

Sv: Sojafråga

Våra bägge hästar tycker om soja, det smakar ganska neutralt som vilket spannmål som helst typ (jag har smakat själv :D ). Brukar ge det i något annat, typ lite betfor, eftersom det blir lite dammigt och torrt annars om sojan är mycket "mjölig".

Krafft Protein går ner hos våra också. De tycker om det. Jag tycker det luktar som grönkål och inte särskilt aptitligt :p

Tack :bow:
Min är kräsen, men är det hyfsat smaklöst så borde det gå ner då :-)
JAg köper en säck och testar, funkar det inte får jag komplettera med krafft pluss grön. Men det blir så satans dyyyyrt, eftersom hon ska ha så mkt lusern också :crazy:

Kraft protein tycker min häst är kaninmat :D (luktar ju så)

Soja är inte lämpligt att ge som proteintillskott för häst. Kvallitén på sojan varierar kraftig från säck till säck vilket innebär att man skulle behöva göra en analys på varje säck för att veta hur mycket soja hästen skall ha, samt att hästar har svårt att tillgodogöra sig proteinet i sojan. Det protein som finns i potatisstärkelse är det som hästarna tillgodogör sig absolut bäst. Om man nu har brist på protein i sitt hö så finns det andra, för häst lämpade produkter som håller en jämt kvallité att ta till, tex Krafft protein eller komplettera med lusern (hack eller pellets). Tyvärr är det många som ser ett billigare alternativ i soja på "säck" men har man häst så kostar det! Och ja, jag vet att det är jätte många som ger sina hästar soja...Undra om dom vet vad dom sysslar med?

Timeli skrev:
Soja är inte lämpligt att ge som proteintillskott för häst. Kvallitén på sojan varierar kraftig från säck till säck vilket innebär att man skulle behöva göra en analys på varje säck för att veta hur mycket soja hästen skall ha, samt att hästar har svårt att tillgodogöra sig proteinet i sojan. Det protein som finns i potatisstärkelse är det som hästarna tillgodogör sig absolut bäst. Om man nu har brist på protein i sitt hö så finns det andra, för häst lämpade produkter som håller en jämt kvallité att ta till, tex Krafft protein eller komplettera med lusern (hack eller pellets). Tyvärr är det många som ser ett billigare alternativ i soja på "säck" men har man häst så kostar det! Och ja, jag vet att det är jätte många som ger sina hästar soja...Undra om dom vet vad dom sysslar med?

Nu är du ute och cyklar. Soja har en utmärkt sammansättning av proteiner för häst liksom de andra i Sverige traditionellt använda proteinfodren – raps, solros och ärtor t ex. När soja upphettas för torkning minskar/försvinner de olämpliga ämnen som finns i rå soja. Soja har också en hög smältbarhet.

Problemet med varierande innehåll i olika partier delar soja med alla fodertyper. Fodertillverkare anger ett genomsnittsvärde som man strävar efter men det kan variera väldigt beroende på råvarukvaliteterna men inte ändrar man siffrorna på säcken särskilt ofta.

Potatisstärkelse innehåller inget protein utan just stärkelse. När stärkelsen utvunnits kvarstår en proteinrik massa med god aminosyrasammansättning. HH

Vad har du för utbildning och kunskaper inom hästutfodring? Har från ALLA håll alltid hört att soja har en bra fördelning av aminosyror för att hästarna ska kunna tillgodogöra sig det.
Vad gör att DU anser tvärtom?

Hehe det gör jag med :d
Mumsigt, men det luktar inte så gott :p

Jag undrar om DU vet vad DU sysslar med.. :smirk: Soja har en bra sammansättning av aminosyror som passar sig utmärkt till häst.

Soya är bra om du har låga hövärden och inte får upp smrp så mycket som du behöver. Men du vet att man måste börja jätteförsiktigt?!
Ge bara några matskedar någon vecka och öka sedan upp försiktigt. En del tål ju inte soya. Kan få foderknölar osv.
När det var som värst så gav jag min gamla halvblod/fullblodsvalack så mycket som 4 dl. Man får inte ge mer än, har för mig 1 dl per 100 kg häst. Rätta mig om jag har fel?

100g/100kg kroppsvikt och dag är den maxgräns som jag lärt mig....
kanke inte stämmer längre för det var lääääääänge sedan jag lärde mig detta.

mirjada skrev:
100g/100kg kroppsvikt och dag är den maxgräns som jag lärt mig....
kanke inte stämmer längre för det var lääääääänge sedan jag lärde mig detta.

Jo du har nog rätt i det. Men är inte 100 g ca 1 dl soya. Har för mig det också.

Tack alla för svaren!

Skulle också dock vilja veta vad Timeli grundar sina påstående på, men h*n verkar ha gått upp i rök. Kanske har svårt att motivera sig? :angel:

Ja Timeli tänker nog på att vi har ju snackat rätt så mycket om hållbarhetsdatumet på soyan. En del tror att det kort användningstid på det. Jag har ju kontaktat Granngården och dom som packar soyan. Om man har soya i typ mörka tunnor svalt så är hållbarhetstiden väldigt lång.

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Är soja ett fodermedel som hästar i regel tycker är gott? Jag har gett soja blandat med betfor och mineraler. Efter att ha bytt till...
Svar
1
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka