P

ppauline

Har hört att man kan ge soja till hästar som har ett proteinfattigt ensilage för att komplettera det. Hur mycket ska man då ge???
Hästen är en arab på 1.55 som går cirka 5 ggr i veckan.
han får också betfor, havre och mineraler.

Sv: Soja?

Vad har du för värden på hösilaget då?
Många häster tål inte soja.Max 100 gram per dag och 100 kg häst är vad som rekomenderas.

Det beror helt på hur mycket protein som saknas pga det låga värdet i grovfodret. 1 dl soja ger ca 20-25gSRP. Maxgiva 100g soja/100kg häst, dvs till en stor häst på 500 kg kan man ge 1 liter soja under en dag. Dock är det sällan man behöver ge så stora mängder.

Jag skulle skippa soja helt och ge lucern hackad strå istället, det tillgodoser både tuggbehov och är väldigt proteinrikt.

Vad har du för värden på hösilaget då?
Många häster tål inte soja.Max 100 gram per dag och 100 kg häst är vad som rekomenderas.

Maxdoserna är inte per dag utan per utfodringstillfälle, för att hästen ska hinna ta upp så mkt som möjligt av aminosyrorna i tunntarmen. Med tanke på att de flesta färdigfoder innehåller soja tror jag inte det är så vanligt med soja allergi. det är ett bra tillskott om man behöver ge mkt protein pga av låga värden i grovfodret. HH

Hej!

Eller om man som jag har en häst som vägrar äta luzern (oavsett variant) och redan får fri tillgång på grovfoder, så funkar soya prima:-). Blir mindre oäten mat då:-)

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka