J

Just_me

alla ni som ger era pållar soja,varför gör ni det,
fördelar / nackdelar???
vill bara ha lite koll........tack för svar?!

:)


johanna
 
Jag ger soja om det är lågt protein i höt. Fördel = mycket protein till lågt pris. Nackdel = maxgivan och att vissa hästar kan reagera på sojan.
 
Ger sojamjöl vid (väldigt) trista proteinvärden i höt.
En fördel är väl att det är rätt billigt.
 
Nej, sojamjöl finns på lantmännen tex, eller på kvarnar man kan handla hästfoder från.
Tror att det är ca 15 kg i en säck. (eller strax runt)
 
Där vi köper vårt foder (Fängsjö foder i halland) väger de upp sojan efter eget önskemål, så slipper man köpa en 15 kg säck om man inte använder så mkt.
 
ok,tack för alla svar!
sen det med "Baron-Gruffsjukan,som de kan få av för mycket,glömde jag skriva innan....
man ska inte ge mer än 1hg per 100 kg häst,men det är det väl ingen som gör...? :confused:
i all o fall men det är ju såmånga som absolut inte vill ge soja tillsina hästar,why?
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Jag ger Soja till mina båda för att det stämmer med resten av foderstaten; mycket protein och bra balansering mot höet vi har i år. Precis som Magdalena redan påtalat är det mycket protein till lite pengar :)

Har hittills inte upplevt några nackdelar, men har heller inte behövt gå över rekommenderad maxgiva.
 
Mitt dräktiga sto får soja pga ökat behov under högdräktigheten o även sen under digivningen. Funkar jättebra och hon har inga problem av det. Ger 0,4 kg per dag (uppdelat).

Det är billigt och verkar inte ha nån mysko smak heller. Ger det iofs i uppblött betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 321
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp