soja som tillskott

S

sucka

När kan man ha det?
Måste man veta värdet på höet för att ha det m.a.o. finns risk för för mycket protein om man har bra hö?
För vilket minvärde på höet (vad det nu är för värde man behöver veta??) kan iså fall vara ok med sojatillskott?

Sv: soja som tillskott

Ja man "måste" veta värdena på höet för att kunna avgöra hur mycket soja man eventuellt behöver ge. Soja är ett väldigt starkt proteinmedel som man inte ska använda hur som helst! BARA om man vet att man behöver tillsätta protein i foderstaten.

Alltså det är svårt att säga "minimivärde" men jag kan ta ett par exempel:

Om det är t ex 8Mj och 40g smbrp(protein)/kg foder i höet (kvot 5) så kanske man bara behöver tillsätta 100-200gram soja för att få upp kvoten till 6.

Är det bara 20g smbrp/kg foder, eller mindre, så kanske det ska tillsättas 400-500gram.

Alltså det ska RÄKNAS ut efter höets värden och efter individen.

Vill bara tillägga att soja ska maximalt fodras med 100 gr/100 kg kroppsvikt. Så hur mycket du kan/bör/ska ge beror också på hur mycket din häst väger.
//marti

Så kommer jag med min åsikt ;)

Jag har inget analyserat hö. Ger mina hästar havre och soja och olja.
Fungerar hur bra som helst!

Ska man börja med soja så måste man vara försiktig och öka på väldigt sakta. Jag brukar först och främst hålla koll på hästens ben så den inte helt plötsligt får en massa gallor, om det händer så drar jag snabbt ner på sojan och börjar sen om igen mycket mer försiktigt.

Därför att ger jag inte soja så faller mina båda ston ur, alltså tappar hullet.
Och jag gillar inte att köpa färdigfoder, blandar hellre själv så jag vet exakt hur mycket de får i sig.

Men varför ger du inte lucern istället? Skulle aldrig våga ge soja på oanalyserat hö.

Kan lägga till att jag ger totalt 400 gram soja men har också riktigt dåliga proteinvärden på höet (16g smrp/kg) och för att få upp smrp/mj-kvoten så räcker det inte med lucern och annat kraftfoder. Så sojan är för mig något slags halv desperat försök att få ner kostnaden på foderstaten något.

Mina två ston som får soja är inte några matvrak så de orkar knappt få i sig den mat de får nu, tror det blir mer för dem att tugga om de får lucern. Dessutom har jag aldrig fodrat med lucern, medan jag använt soja i flera år.

När jag började ge soja hade jag analyserat hö. Sen har jag bara kört vidare på ungefär samma foderstat och ena stoet (Sally) har fått en fint föl och har äntligen gått upp i bra vikt med hjälp av sojan.
Det andra stoet (Noelle) har jag haft i tre månader och hon föll ur så totalt i början att jag var tvungen att ge henne något så hon skulle få lite hull och slippa stå och frysa om dagarna.

Sally

Noelle

Jag tycker de är fina i hullet i alla fall!

Hur mycket soja ger du då?
Kanske bara ett par dl?
Hästarna såg fina ut men jag skulle inte våga ge soja hur som helst utan att veta vad höet innehåller. :crazy: Lusern däremot kan man ge utan analys eftersom det räknas som grovfoder och är ofarligt att ge även om höet har höga proteinvärden.

Hur ser foderstaten ut för övrigt? Är lite nyfiken bara hur du har fått ihop det... :smirk:

lill_flesky skrev:
Kan lägga till att jag ger totalt 400 gram soja men har också riktigt dåliga proteinvärden på höet (16g smrp/kg) och för att få upp smrp/mj-kvoten så räcker det inte med lucern och annat kraftfoder. Så sojan är för mig något slags halv desperat försök att få ner kostnaden på foderstaten något.

Soja behövs ibland, ja, det räcker inte med lusern i sånna fall. MEN när man har oanalyserat hö så skulle jag inte våga annat än att ge lusern - det är ofarligt att ge även om höet har en hög kvot.

Sally (bruna) får 1 dl om dan
Noelle (fuxen) får ca 2-3 dl om dan

Är ju inga stora mängder, men det gör en väldans skillnad i hullet på dem.
Sally som är fullblod har jag haft sen 2001 och det är först sen jag började fodra med soja som hon verkligen blivit fin i hullet och inte ens tappat under betesperioden.

Jag är uppfödd i stall där man knappt ens vet vad en höanalys är och de hästarna hade inga problem med magen och var alltid fina i hullet.

Fördelen med att ge soja istället för lucern tycker jag är att soja kan man köpa en säck av och den räcker hela vintern. Lucern måste man åka och köpa mer hela tiden vad jag förstått det. Jobbar natt och ska jag till granngården måste jag skära ner på min sömn så för den sakens skull så fungerar sojan bättre också ;)

Om man har ett väldigt proteinrikt hö då? Vad hade ni kombinerat det med för sorts kraftfoder? Är bara nyfiken på er åsikt ;)

Ja det var ju inga mängder det där... 1dl motsvarar ca 60gram. :smirk:
Du ger olja och soja - vilket ju kompenserar varandra så att kvoten hålls mellan MJ och protein. Det är bra, istället för att bara ge OLJA när man vill ha upp hästen i hull... vilket många andra gör lite fel i.

AnnikaH skrev:
Om man har ett väldigt proteinrikt hö då? Vad hade ni kombinerat det med för sorts kraftfoder? Är bara nyfiken på er åsikt ;)

Ja då ska man ju absolut inte ge SOJA iaf.

Har du mycket protein i höet, dvs en hög kvot, kan du fodra med t ex havre och/eller betfor OM det nu överhuvudtaget behövs nåt kraftfoder.

milly skrev:
Soja behövs ibland, ja, det räcker inte med lusern i sånna fall. MEN när man har oanalyserat hö så skulle jag inte våga annat än att ge lusern - det är ofarligt att ge även om höet har en hög kvot.

Ja jag säger då inte emot dig ;)

Nej, du har kanske rätt att jag inte behöver ge honom något kraftfoder, men han vill ju ha lite i krubban han också när de andra får.:smirk:

AnnikaH skrev:
Nej, du har kanske rätt att jag inte behöver ge honom något kraftfoder, men han vill ju ha lite i krubban han också när de andra får.:smirk:

Du skulle kunna ge honom bara 2dl havre och 2dl betfor (bra att blanda mineralerna i också) så får han ju nånting i krubban. Kanske några morötter också? :)

Vad är det för värden i ditt hö och hur mycket får han av det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 250
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka