Soja som fodermedel?

Albatross

Trådstartare
Hur är soja som fodermedel till häst? Under hela förra året gav jag min pålle soja (eftersom mitt hö hade så låga proteinvärden :mad:) och tänkte fortsätta med det nu i år, men blev fundersam när jag besökte ett foderföretags hemsida där jag läste att soja inte är något lämpligt foder för hästar utan att man istället skall ge andra proteinrika tillskott. Nu undrar jag om det stämmer (i Christina Plancks bok står det att man utan problem kan ge hästen soja) eller om det bara är "propaganda" från detta företags sida?
 
Soja går utmärkt att ge. Enda problemet är att det inte kan ges i så stora mängder som andra proteinkällor.
 
jag gav mitt dräktiga sto 5dl soja per dag hela vinterhalvåret farm till fölning och en månad efter. det har funkat hur bra som helst!!! agronomer har tipsat mig om det...
 
De kanske skriver att det inte är lämpligt för att det är ganska lätt att överutfodra med, och så kan de få Baron Gruff-sjukan (är det väl de kan få då??) så därför brukar man ibland rekommendera t.ex. lusern som också är ett bra proteinmedel men inte lika starkt. Men soja är ett jättebra proteinmedel, om man bara vet hur mycket man kan ge! Och självklart tycker fodermedelsföretagen att man inte ska våga blanda själv, utan köpa deras dyra färdigblandningar istället...
 
Det finns en maxgiva på soja just för att man inte ska "överdosera". Lusern funkar ju om man byter ut annat foder när man har lågt protein, men att bara byta soja mot lusern blir ju lite knasigt, sojan har 3ggr så mycket protein i förhållande till energin som lusern.
 
är det nån speciell soja man ger eller e dt såndär flytande gegga man köper i affärerna, typ konsum?
 
jag köper soja i en affär som säljer hästfoder. Detta är soja som är speciellt framtagen för hästar. Hur det fungerar med soja som man köper i vanliga matafärer vet jag faktiskt inte.
 
Den sojan man brukar använda ser ut som gulvita, torra klumpar.

Har aldrig hört talas om flytande soja för häst, men det kanske finns? Det är iaf inte sån svart soja som vi använder i matlagningen... :D
 
Nej, det är sojaskrå, alltså det är från sojabönan. Sojasås man köper i affären är gjort från svamp. Det är som små trasiga gula pellets ungefär.
 

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 956
Senast: orcide
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 365
Senast: SaraXX
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 650
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp