Soja, hur mycket?

Fjanten

Trådstartare
Hej.

Jag måste lägga på lite protein i min hästs foderstat så jag tänkte prova med sojamjöl. Jag har räknat att jag behöver lägga till 300 g / dag för att det ska täcka hans behov. Min fråga är nu om någon har koll på hur mycket 300 g soja är mätt i dl?

Jag är väldigt tacksam för svar.

Sv: Soja, hur mycket?

Jag har för mig att 1dl vägde ca 60g när jag testade, men som diablo_ säger så är det nog bäst att du väger det själv :)

// Train

Det varierar ganska mycket mellan olika säckar, beroende på bl.a hur hårt det är krossat. Mitt tips är att du skaffar dig en hushållsvåg och väger din egen soja.

Okej. Jag tänkte bara att någon kanske visste så att jag inte behövde köpa en köksvåg bara för att väga, men då gör jag det ändå. Kanske är sånt som är bra att ha.

Tack för svaren.

Tack så jättemycket! :)

Fast nu börjar jag tvivla... min häst är sjukt kräsen och jag är inte säker på att han går med på att äta flera dl om dagen. Brukar hästar tycka att det smakar gott? Finns det något annat proteinrikt tillskott som jag inte behöver ge lika mycket av?

Jag vet inte riktigt om det mäts i någon speciell enhet, men jag vill ge honom ca 150 enheter till. Förstår du vad jag menar? Nu är kvoten nästan precis 6 men jag skulle vilja ha den lite högre för han är väldigt svårfödd.

Hög kvot har jag till en lättfödd. Svårfödd menar du då mager , lite hull? Då skulle inte jag ha en högre kvot än 6.

Enheten är gram per kilo foder, eller torrsubstans. Står på analysen.

Har räknat ut att för sojan jag har (från granngården) gäller 1½ dl ~ 100g, +/- några gram sådär..

Tack så jättemycket! :)

Fast nu börjar jag tvivla... min häst är sjukt kräsen och jag är inte säker på att han går med på att äta flera dl om dagen. Brukar hästar tycka att det smakar gott? Finns det något annat proteinrikt tillskott som jag inte behöver ge lika mycket av?
Hästar brukar tycka att soja är mycket smakligt. Mina föredrar soja framför lucern t ex.

Soja är det som är mest konsentrerat. Annars finns ju Krafft Protein som kanske är godare, men med mkt protein.

Min häst får soja och lusern, plus mineraler. Hon äter med "god aptit", men hon är inte så kräsen.

Jaha, oj då har jag missförstått det. Men om kvoten är bra som den är så behöver jag inget protein extra i foderstaten. Just nu är han relativt bra i hull, skulle dock vilja få upp honom lite i vikt kanske. Men han tappar det enoooooooooooormt lätt och det är därför jag trodde att en högre kvot skulle vara en bra idé. Men det var fel alltså?

Till er andra: Tack för hjälpen, jag kan ju alltid testa om han tycker om soja. :)

Om han är bukig, o har långa hårstrån här o var på kroppen behöver han mer protein, annars för att få upp hästar i hull så har man energi till de (kj), ett lätt sätt då är ju att tillföra 1 dl vegabilisk olja vid nåt till två tillfällen per dag. Är han tunn i överlinje o inte bara över revbenen så att säga skulle jag nog föreslå ett foder som innehåller både energi o protein. Med andra ord, kan du inte ge han mer grovfoder? De mår han absolut bäst av.

Jag använder krafft protein till min unghäst, visade sig att de är billigaste alternativet då min får sin grovfodergiva. Så av lucern, alfa o krafft protein var de alfan o krafften ungefär lika dyra med tanke på att de hade krävts mer alfa. Medan lucernen var dyrast vid samma slags uträkning. Min häst får 3 dl per dag. Jag är lite anti mot soja då de är lätt att hästarna får proteinchock, man får ge max 100g/100 kg kroppsvikt per dag, och smyga in de i foderstaten o höja succesivt.

En annan anledning till att jag valde krafft protein är att min häst är ung, bara 8 månader, så att få i henne hur mkt som helst funkar inte, less is more liksom :)

Nej han är absolut inte bukig och har väldigt fin päls. Jag ger honom några dl olja om dagen och ger honom högprestationsfoder med ganska mycket protein och framförallt mycket energi. Han är en tävlingshäst och tränas hårt. Han har näst intill fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Jag kanske gör det bästa som går att göra av situationen och får helt enkelt köra vidare, han mår ju trots allt väldigt bra ;)

då antar jag att du bara kan öka på såvida du inte ligger över normerna för kraftfodergivan. dvs max 1kg/100 kg kroppvikt per dag (i torrvikt)
Eller kolla om du kan byta ut en del av kraftfodret mot nåt som ger mer, vet inte om du ger bara en sort eller hur du gör.

Jag ger bara en fodersort och har äntligen vant över helt och hållet till den så foderstaten. Jag ger inte över normerna för kraftfodergivan, men väntar nog lite och utvärderar det nya fodret ett tag till innan jag bestämmer mig. Blev lite osäker när någon sa att jag inte skulle ha en hög kvot.

Har ju som sagt precis bytt till det nya fodret och det kanske är skräddarsytt för honom? Jag ger det lite tid. Tack för all hjälp, det var väldigt snällt av dig och jag ska definitivt ha vad du har sagt i åtanke om jag bestämmer mig för att använda proteintillskott. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix