Soja - hållbarhet?

A

Ashira

Jag måste förmodligen tillföra lite extra protein i foderstaten i vintern och tänkte köpa sojaprotein.

Läste i en äldre tråd att en säck innehåller 30 kg!? Stämmer det?

Men då undrar man ju hur länge det håller sig? Kommer inte att behöva ge så fasligt mycket, kanske ca 300 gr per dag, så säcken kommer ju att räcka ett tag.

Finns det någon gräns över hur länge det varar och hur förvarar man det? Är det fuktkänsligt? Vet faktiskt inte vilken konsistens det har :o

Sv: Soja - hållbarhet?

Jag har haft samma bekymmer som du då jag bara har en häst och "behövt" fodra med soja. Min lösning var att dela säcken på 3 och frysa in två av påsarna. Men då hade jag såklart en hel del frysutrymme över ;)

När jag frågade över hållbarheten i butiken sa dom ett år men det är jag ganska säker på att det inte stämmer. Jag tror att jag läst tre månader men nu kan jag inte hitta källan. Det beror ju även på tillverkningsdatum så det gäller att kolla på säcken så den inte legat länge i lager innan man köper den.

Sara

Det beror nog mycket på hur det lagras.
Jag köpte en säck tidigare i sommar, i juli tror jag. Och jag fick slänga de sista kilona häromdagen, för att det börjat mögla... Det har ju varit ganska fuktigt väder och jag har haft det stående så att den fuktiga luften kommit åt säcken i alla fall. Det är nog egentligen säcken som börjat mögla, men det sprider sig ju in i fodret.

Vår foderförsäljare säljer per kg, man tar en påse och mäter upp helt enkelt, mycket bra och kundvänligt!

Det beror nog mycket på hur det lagras.
Jag köpte en säck tidigare i sommar, i juli tror jag. Och jag fick slänga de sista kilona häromdagen, för att det börjat mögla... Det har ju varit ganska fuktigt väder och jag har haft det stående så att den fuktiga luften kommit åt säcken i alla fall. Det är nog egentligen säcken som börjat mögla, men det sprider sig ju in i fodret.

Hmmm, okej men då borde det ju kanske bli bra om man har det i en tunna med tätslutande lock. Fuktig väder? Jag skulle kalla det sjö-blött! :D ......och det verkar fortsätta :(

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 628
Senast: Irival
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 605
Senast: Jenny
·
Foder & Strö Har köpt en 30kg säck soja, de hade inte mindre förpackningar :crazy: Eftersom hästen endast ska få 100g/dag så lär det räcka läänge...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka