Soja baserad olja - annan än Kraffts?

mackan

Trådstartare
Finns det att köpa soja baserad olja nån annan stans än i häst affär? Typ som man kan köpa majs och oliv och raps olja i affärerna...?

skulle vilja ha just soja baserad pga fett sammansättningen/typen i den oljan, men är trött på att betala överpriser....

:bow:

Sv: Soja baserad olja - annan än Kraffts?

Borde finnas i mataffärer- matolja är ju ibland gjord på bl.a sojaolja... Har för mig att jag har sett det i nån mataffär nån gång (men jag är inte säker...)

Ok... har kollat i åtskilliga affärer men ingen har sålt "matolja" däremot majs, oliv, raps, frityr osv olja... får kolla lite till, åka till några andra....

Verkar inte stämma riktigt ang. matolja... står på flaskorna att den är baserad på blanding av raps och soljros olja. så alltså inte vad jag letar efter... finns det nån annan som vet vart man kan hitta ???

Jeg kjøper min soya-olje i butikk. Billigest i frukt- og grønnsaksforretning (tyrkisk / pakistansk) Kanne 5 liter.

Tack! :bow: tänkte inte på att kolla under utländsk/etniska hyllorna!

ska kolla direkt - tack!

Vilket fett är du ute efter? Det kan ju finnas i någon mer lättåtkomlig och kanske billigare olja. HH

Nja, du hjälpte mig förut ang. fetterna (och Peter L med). men jag drar mig fortfarande för Rapsolja eftersom det tydligen inte går att komma ifrån att det finns några frågetecken runt hur nyttigt det är för häst (även om diskussionen om det fastslog att det heller inte finns något konrekt utrett). så jag tänkte eftersom jag använt Krafft s soja baserade som ju är uttaget just för häst, att det bästa skulle vara att hitta något liknande... men inte till överpris som Krafft tar.... :eek:

Krafft har knappast något vetenskapligt underlag för att använda just sojaolja.
Om vi nu skall tala om frågetecken utan ngn riktig grund så har jag sett precis samma frågetecken om just soja.
PL

Ja man kan fråga sig om någon mätt hur mkt rester av s k antinutritionella ämnen det finns kvar i oljan.

I rå soja finns ämnen som hämmar proteinuppbyggnaden, andra som kan orsaka sköldkörtelsjukdom, en hel del starka allergener och ämnen som minskar blodets levringsförmåga plus rätt mkt östrogenliknande ämnen.

En bra oljeframställningsprocess tar bort dem, en dålig riskerar att de finns för hög halt av dem kvar.

OBS att jag inte påstår att att sojaolja är onyttigt men det är minst lika osäkert vad som finns kvar i sojaoljan vi köper som rapsoljan. Kanske t o m mer osäkert vad gäller sojaoljan eftersom rapsoljan blivit så uppmärksammad och därmed undersökts mera. HH

Helt överens. :bow: :bow:
Samtidigt stör jag mig rejält på på Kraffts sätt i den här frågan, säljer en dyr olja med argumentet att den skall vara spec framtagen för häst o hänvisa till en undersökning som de sen inte står för.
PL

Tack båda två. Det var bra argument som fått mig att tänka till.

Håller för övrigt med Peter ang Krafft. Tycker det är totalt sjukt att betala 85 kr för en liters flaska som de kostar här...

jag får väl gå till affärn och köra på Raps oljan istället - förenklar ju dessutom saken betydligt, och jag köper som sagt era argument.
tack!

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 303
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV