Sv: Sohn der Sonne
han verkar vara lätt i typen. trevlig i typen. Ben kan jag inte uttala mig om då jag varken sett han i arbete på rakt spår eller uppställd. Han rör sig på ett trevligt mekaniskt sätt. Men han verkar vara otroligt känslig. Så även om han typ o rörelsemässigt tillför nästan varje sto nåt så tycker jag att man ska vara medveten om att han är en hypermodern internationell sporthäst, sådan som elitryttarna vill ha sina hästar. Och har man då ett oprövat sto, eller ett temperamentsfullt sto och själv kanske inte har de största ambitionerna så skall man nog noga överväga om det är hingsten man skall använda. Har man däremot ett sto, där du i generationer har sett vad mödernelinjen lämnar, och som dessutom lämnar bra. Då tycker jag att det är en utmärkt hingst. Såvida man har elitambitionerna. Idag ska de bästa hästarna inte bara röra sig bra, de ska vara väldigt reaktiva och känsliga. För den gemene man så är det bara hopplöst att ens skritta ut på en sån häst. Så bara man har ett ordenligt noga avvägt avelsmål så kan de mkt väl vara en hingst för många ston! Om han går igenom eller ej? Jag tror han går igenom såvida benställningen åtminstone är ok. Stammässigt så är det en relativt ny stam i sverige som har lämnat mkt bra utomlands, både sir donnerhall och sion.