Sohn der Sonne

Jate Volim

Trådstartare
Vad tycker ni om honom? Man har ju inte precis sett för mkt av honom men jag skulle ändå bli glad att höra era åsikter.
Vad tror ni om hans chanser vid bruks? Ser ni några brister? Vilken typ av sto skulle du använda honom till om det blev aktuellt? Helt enkelt; Vad tycker ni om hingsten?

Mvh JV

Sv: Sohn der Sonne

han verkar vara lätt i typen. trevlig i typen. Ben kan jag inte uttala mig om då jag varken sett han i arbete på rakt spår eller uppställd. Han rör sig på ett trevligt mekaniskt sätt. Men han verkar vara otroligt känslig. Så även om han typ o rörelsemässigt tillför nästan varje sto nåt så tycker jag att man ska vara medveten om att han är en hypermodern internationell sporthäst, sådan som elitryttarna vill ha sina hästar. Och har man då ett oprövat sto, eller ett temperamentsfullt sto och själv kanske inte har de största ambitionerna så skall man nog noga överväga om det är hingsten man skall använda. Har man däremot ett sto, där du i generationer har sett vad mödernelinjen lämnar, och som dessutom lämnar bra. Då tycker jag att det är en utmärkt hingst. Såvida man har elitambitionerna. Idag ska de bästa hästarna inte bara röra sig bra, de ska vara väldigt reaktiva och känsliga. För den gemene man så är det bara hopplöst att ens skritta ut på en sån häst. Så bara man har ett ordenligt noga avvägt avelsmål så kan de mkt väl vara en hingst för många ston! Om han går igenom eller ej? Jag tror han går igenom såvida benställningen åtminstone är ok. Stammässigt så är det en relativt ny stam i sverige som har lämnat mkt bra utomlands, både sir donnerhall och sion.

Tack för ditt svar, vi verkar resonera ungefär lika dant :) Jag skulle hemskt gärna velat veta hurdan benställningen är men jag hittar inga möjligheter att bedöma själv och jag är heller inget proffs på just benställningar.

Fler som har åsikter?

Det är en hingst som jag verkligen hoppas kommer till bruksprov. Lätthet, typ och galoppen tilltalade mig när han gick årgångsklassen i höstas.

Sir Donnerhall är en hingst som förärvt sig väl. Jag tyckte mycket om hans Shooting Star som gick igenom i våras.

Men det är väl så när man tittar på hingst, att man ser möjliga kombinationer med sina egna ston om man är som jag en liten uppfödare.;) Sohn der Sonne kan nog passa på mitt ena sto, medans det andra har lite mer temperament. Det är som Mariaauto skriver, det beror på vem man avlar för.

En fantastiskt fin hingst, men det blir intressant att höra (om han kommer till bruks) vad man säger om hans biljarderande. Är det pga felkatig benställning, sätter han hovarna korrekt i backen ... man får väl se.

Tack för länken! :laugh:
Vad roligt att se honom i hemmamiljö! Jag såg honom i flyinge och tappade andan när han kom in, vilken häst! :laugh:
Men som sagt mycket roligt att se honom lugn och avspänd. Jag gillar honom, hoppas han kommer till bruksprov!

Kul med länken. Helt underbar häst och en matte med fötterna på jorden :)
Vet du något om stolinjen bakom honom?

När kommre siffrorna från årets treårstest i blup ?

visserligen är det en bedömning, men bruksprovet brukar ju vara betydligt strängare.

Hittade hans resultat och blev mäkta förvånad över en 8-a på traven, men det är klart den visades för hand och då kanske det är svårt att få fram den, men i mina ögon har den hästen ett högre betyg på traven.

När kommre siffrorna från årets treårstest i blup ?

visserligen är det en bedömning, men bruksprovet brukar ju vara betydligt strängare.

I år släpptes t ex en hingst med 6 på ben i treårstestet igenom på bruksprovet, där han fick 7 av de domarna, så om de är strängare där när det gäller benstället vet jag inte precis. Det går också trender i vad som är mer eller mindre bra när det gäller benställ tycker jag mig märka.

Nu är jag ingen dressyrmänniska men jag tyckte han visade klart bättre trav i Flyinge än på treårs. Han var ännu mer spänd på treårs och tassade mest runt. Men det var första gången vi haft fullsatt på ett treårstest, en lördagkväll till och med :D.

Vilken då ?
Och jag har sett en häst gå från 8 på treårstest till 6 på bruks (och den gick inte igenom)

Asch - självklart en av fyraåringarna.
Jag är ju korkad, jag kunde inte komma på vilken av de godkända treåringarna som var svensk...men de kan ju inte ha gått treårstest innan bruks.

Varför skulle det vara fel? Hingsten ska visas på bruks om inget oväntat händer och eftersom han är (i mitt tycke) en fantastisk häst så är det väl rimligt att fundera över?

Mvh JV

Hej!
Håller med om att Sohn der Sonne är en mycket vacker häst! Han står bara någon kilometer från mig och Jessica som äger och rider honom är verkligen kär i denna häst!! Har inte hanterat honom själv men träffat på dem i ridhuset och han är verkligen en trevlig, snygg, vettig häst! Har själv en stallkompis som sneglar åt honom till sitt sto, enda "nackdelen" för henne är väl att hon söker en stor hingt och han är "bara" 1.66. Fast han kanske mäter några cm till nu på bruksprovet! :)

Håller med, han visade inte sitt bästa på treårstestet. Han är enligt mig också värd mer!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025