Sömnproblem. Hjälp!

finapina

Trådstartare
Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl 4-5. Då vaknar jag. Blir klarvaken och tankarna börjar snurra och det är omöjligt att somna om....Kl 7 när det är dax att gå upp är jag helt slut, även en stor del av dagen.Nu är jag inne på 3:e veckan och börjar känna mig sliten och stressad över den onda cirkeln.Jag har försökt lyssna på avslappning när jag vaknar men noll effekt...Kan inte heller gå upp och stöka för mkt heller,då vaknar övriga familjen....VAD ska man GÖRA? Och ja, jag är i ett lite stressigt skede av livet men det är svårt att påverka med ngn quick fix. Inga värre problem eg men allt blir ju större nattetid... Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???.Hjälp. Mvh Trött
 
Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl 4-5. Då vaknar jag. Blir klarvaken och tankarna börjar snurra och det är omöjligt att somna om....Kl 7 när det är dax att gå upp är jag helt slut, även en stor del av dagen.Nu är jag inne på 3:e veckan och börjar känna mig sliten och stressad över den onda cirkeln.Jag har försökt lyssna på avslappning när jag vaknar men noll effekt...Kan inte heller gå upp och stöka för mkt heller,då vaknar övriga familjen....VAD ska man GÖRA? Och ja, jag är i ett lite stressigt skede av livet men det är svårt att påverka med ngn quick fix. Inga värre problem eg men allt blir ju större nattetid... Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???.Hjälp. Mvh Trött
Det här är väl knappast det du vill höra, men att sova så många timmar i sträck som du gör hade ju varit rena drömmen...... Jag har haft rätt mycket sömnproblem de senaste åren och har vaknat med cirka 1,5 timmes mellanrum hela natten. MEN nu har jag förbättrat min sömn rejält på senare tid, och jag tror att det beror på två saker: mitt tyngdtäcke och mindfulness. Jag slarvade med min mindfulnessrutin nu ett tag, och märkte genast av sämre sömn igen. Tio minuter av den typen av meditation innan jag går och lägger mig verkar ha riktigt gynnsam effekt på min sömn. Jag vaknar mindre ofta under natten, och jag somnar om snabbare. Men allt är ju relativt och jag är dock mycket nöjd om jag bara vaknar ett par gånger under tiden kl 22 till kl 5.
 
Jag hade gått upp och tagit en macka/frukt och sen gått och lagt mig igen. Alt gått upp vid 4 en period för att se om du kanske börjar sova längre igen.
 
Följer tråden med intresse! SÅ har jag hållit på i flera år, till o från... Mest till känns det som.
För mej har det mycket med hur stressigt livet varit i alla olika aspekter, mest med jobbet men inte bara där. Jag har provat många olika saker, men inget har fungerat med någon riktig verkan en längre tid. Magnesium innan läggdags har tagit av "toppar" tillfälligt, men effekten försvinner om man tar det hela tiden. Magbalanserande prebiotika innan läggdags lugnar också lite, men behövs snarare hela tiden. B12 detsamma som magnesium. Olika psykologiska metoder, typ mindfulness, fungerar dåligt på mej men det är nog personligt hur jag funkar tyvärr. Riktiga läkemedel har jag inte provat, och tänker inte göra heller. Har aldrig provat ett "tyngdtäcke", men håller helt med om att man sover bättre med ett tungt täcke och lite kallare rum.
Konstigt nog verkar mitt psyke numera behöva den kroniska sömnbristen som jag haft så länge. När jag för en gångs skull inte har något att stressa upp mig över så hittar hjärnan på nya saker att stressa upp sig över i "vargtimmarna", sånt som jag aldrig tidigare stressat för! Mycket irriterande!
Kommer fortsätta använda magnesium när det är som värst, och vara noga med en fungerande mage, och försöka inse att stress har jag svårt att klara nu för tiden. Trist.
 
Min mamma brukar även dricka humlete före läggdags. Hon sover bättre då och hon har haft sömnproblem typ hela livet. Något som också funkar är cbd-olja men den är ju inte så laglig :angel:
 
Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl 4-5. Då vaknar jag. Blir klarvaken och tankarna börjar snurra och det är omöjligt att somna om....Kl 7 när det är dax att gå upp är jag helt slut, även en stor del av dagen.Nu är jag inne på 3:e veckan och börjar känna mig sliten och stressad över den onda cirkeln.Jag har försökt lyssna på avslappning när jag vaknar men noll effekt...Kan inte heller gå upp och stöka för mkt heller,då vaknar övriga familjen....VAD ska man GÖRA? Och ja, jag är i ett lite stressigt skede av livet men det är svårt att påverka med ngn quick fix. Inga värre problem eg men allt blir ju större nattetid... Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???.Hjälp. Mvh Trött

Prova och lägg dig en timme senare och se om du sover längre. Ibland kan man behöva bryta mönstret ett tag för att få till en annan sömncykel. Det kan även hjälpa att se över miljön i sovrummet, blir det t.ex. varmt och kvavt i rummet under natten så är det lättare att vakna och jag brukar vädra ordentligt innan jag går och lägger mig. Då sover jag också bättre. Sen kanske också dra ner elementet lite om det är för varmt för det kan bidra till att det blir kvavt och istället ha ett varmare täcke. På natten brukar jag ibland gå upp och vädra om det blivit för kvavt och då brukar jag kunna somna sen.
 
Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl 4-5. Då vaknar jag. Blir klarvaken och tankarna börjar snurra och det är omöjligt att somna om....Kl 7 när det är dax att gå upp är jag helt slut, även en stor del av dagen.Nu är jag inne på 3:e veckan och börjar känna mig sliten och stressad över den onda cirkeln.Jag har försökt lyssna på avslappning när jag vaknar men noll effekt...Kan inte heller gå upp och stöka för mkt heller,då vaknar övriga familjen....VAD ska man GÖRA? Och ja, jag är i ett lite stressigt skede av livet men det är svårt att påverka med ngn quick fix. Inga värre problem eg men allt blir ju större nattetid... Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???.Hjälp. Mvh Trött
För mig funkar det att lyssna på ngt intressant radioprogram/podd eller liknande. Alltså ngt där jag lyssnar lite mer aktivt än typ vågskvalp 🤪 Inte alltid jag somnar om men jag bryter iaf hjärnan från att börja älta ”problem”
 
Magnesium har hjälpt mig förut när jag vaknade flera ggr varje natt.
Men när du vaknar har du provat att lyssna på ljudbok/podd kanske något som inte är superintressant då man lyssnar för mycket. Tycker även det kan vara bra att lägga sig i soffan istället, så bryter man mönstret att man ligger i sängen och inte kan sova.
 
Jag hade en sån period och då hade jag ett block där jag skrev olika snurrande tankar så jag kunde släppa dem. Funkade ok. Men att byta jobb och ta bort stressfaktorerna funkade ännu bättre.
 
Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl 4-5. Då vaknar jag. Blir klarvaken och tankarna börjar snurra och det är omöjligt att somna om....Kl 7 när det är dax att gå upp är jag helt slut, även en stor del av dagen.Nu är jag inne på 3:e veckan och börjar känna mig sliten och stressad över den onda cirkeln.Jag har försökt lyssna på avslappning när jag vaknar men noll effekt...Kan inte heller gå upp och stöka för mkt heller,då vaknar övriga familjen....VAD ska man GÖRA? Och ja, jag är i ett lite stressigt skede av livet men det är svårt att påverka med ngn quick fix. Inga värre problem eg men allt blir ju större nattetid... Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???.Hjälp. Mvh Trött
Det som funkar för mig är att lyssna på en ljudbok. Inte en podd eller ngt där det är plötsliga ljud och folk pratar engagerat, utan högläsning från en lagom intressant bok. Tricket är att läsningen fångar tankarna så de slutar snurra, men att det inte är så spännande eller omväxlande att man håller sig vaken. Så någon med en behaglig och lugnande röst.
 
Så tips vad jag kan prova inatt kl 4???
Det är inte mitt i natten du ska lösa situationen utan innan du går och lägger dig. Skriv dagbok där du skriver ner allting som tynger dig, stressar dig etc. Alla de där tankarna som dyker upp kl 04 tar du tag i redan kl 21 så att stressen minimeras. För det är av stress du vaknar.
 
Lite som @Cactus har jag testat en del grejer. Diverse ljudfiler innehållandes allt från valsång till "vetenskapligt bevisat" ljud som ska få oss att somna. Jag vaknar ofta 02 och 04 och sen är jag vaken. Jag har börjat ändra på saker i mitt liv, sen tycker jag inte man ska backa för kemikalier, sova är viktigt. Sen behöver man inte dundra på med värsta sömnmedlet i ruta ett.
Jag tar betablockerare på söndag kväll för att komma i rätt fas till arbetsveckan. Sen tar jag receptfria Dormeasan tre kvällar i veckan. Tidigare provade Valeriana Natt men tycker Dormeasan funkar bättre. Jag hade börjat på hälsokosten, sen ringt vården. Sömn är viktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 327
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 749
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Ja, som rubriken lyder. Jag har senaste halvåret haft problem med att jag får svimningskänslor och/eller snurrande yrsel. Nu har det...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp